blistring av bakknän.?

P

pandan

hej vad använder ni då ni blistrar bakknäna?
vill gärna få förslag om produkter, gärna starkare liniment då jag inte vet om jag vågar blistra just bakknäna. TIPS OCH ERFARENHETER MOTTAGES TACKSAMT.

Sv: blistring av bakknän.?

Speedway, Leg Paint e ju två.. Cedar oil har jag hört att folk använder oxå.. JAg e inte säker men jag tror att de inte e helt tillåtet i Sverige så man kanske inte skall prata allt för högt om denna behandlingsform.. PMa om du vill veta något..Har gjort det ett par gånger. De va Kotknackaren som sa åt mej..

Penny_Lane skrev:
Speedway, Leg Paint e ju två.. Cedar oil har jag hört att folk använder oxå.. JAg e inte säker men jag tror att de inte e helt tillåtet i Sverige så man kanske inte skall prata allt för högt om denna behandlingsform.. PMa om du vill veta något..Har gjort det ett par gånger. De va Kotknackaren som sa åt mej..
Cedar oil är inte förbjudet i sverige.

Hmm nä de vet jag. Men Blistring som sådant e väl förbjudet?? eller.. Har bara för mej att jag läst de i nån gammal bok..*rotar i garderoben* Nepp nu hittar jag det inte.. kan ha fel.. travfolket använder väl sånt än eller??

Jag skulle inte ens komma på tanken att blistra om jag inte var helt säker på vad jag håller på med....Men du kanske vet vad du tänker göra? (Fast i så fall frågar man väl inte vad man ska använda?)

Penny_Lane skrev:
Hmm nä de vet jag. Men Blistring som sådant e väl förbjudet?? eller.. Har bara för mej att jag läst de i nån gammal bok..*rotar i garderoben* Nepp nu hittar jag det inte.. kan ha fel.. travfolket använder väl sånt än eller??
Blistring är inte heller förbjudet, om du talar om "lätt" blister..
Minst 96 timmar på start efter blistring även om du använder medel på 0 timmar startkarens...

Sen finns det olika medel som är förbjudet i sverige som används för blistring utomlands, många av dessa medle ger regäla frät skador med sår som påföljd, även om de används försiktigt.

Okey.. ber om ursäkt alla de va sådana medel jag tänkte på..

Har hittat boken nu som jag trodde jag läst nått sånt i.. de handlade om Irländskt blister o de e tydligen inte godkänt eftersom de ger frätskador..

*Boken va Håll hästen frisk i upplaga från 1800vitkål* :D

öh ursäkta mig men att blistra en häst är inte avancerat.. du vet det gäller att hålla efter sina kompisar! :)

Jag brukar själv bara blistra fram påmin häst.

Blistra ska man göra om man vet vad man håller på med. Även de som "kan" har nog någon gång råkat blistra någon häst "för hårt".

Vet man inte ens vad man ska blistra med (som ursprungsinlägget handlade om) så tycker jag nog att man ska låta bli.

Då är det väl iallafall bättre att lägga ut en sån här tråd, just för att FÅ tips och råd, och inte sätta igång att mixtra hemma själv....
Trådskaparen skrev ju själv att hon inte visste om hon vågade blistra just pga av okunskap...
Men vad har din häst för problem, eftersom du ska blistra? Det kan ju också vara avgörande för vad du ska ha på....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
6
· Visningar
213
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
718
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama