Blir tokig... har jag medfödd otur när det gäller hovslagare eller vad!?

Domino_s

Trådstartare
Kom ingen hovslagare idag... mitt sto har typ 1 mm sko kvar och ena bak börjar glappa..

Jag bokade tid med de andra i stallet tills idag, sen flyttade jag strax därefter till ett nytt stall. Försökte då få tag i hovis för att se om han ändå kunde samma dag (flyttade bara en liten bit) eller om han ville boka om... Inget svar...

Några veckor senare får en av tjejerna i det nya stallet tag i honom (för en tappsko), då passar jag på att prata med honom och kollar tid. Han säger att han med största säkerhet kan ta det samma dag ialla fall.. alltså idag...
Jag säger att blir det nåt problem ska han höra av sej. Han erkänner också att han sett mina meddelanden, men glömt att svara...

När han kommer för att slå på tappskon på den andra tjejens häst frågar de efter en skotid för deras fånghäst, då säger han att han kan ta den samtidigt som mina...

Hör sedan på avvägar i helgen att han skadat ryggen, försöker få tag i honom i början på veckan för att höra hur det är med honom och om han kommer idag.
Inget svar...

Ser hans bil flera gånger i veckan så konstaterar att han jobbar.

Åker till stallet idag, möter upp tjejen med fånghästen och sätter oss och väntar. Ingen hovslagare. Ringer flera gånger och provar att smsa.
Inget svar...

När vi väntat 3 h ger vi upp och åker hem... Provat att ringa men fortfarande inget svar.. jag har nu panik, behöver verkligen ha mitt sto omskodd, jag vågar inte rida på henne som skorna sitter nu... Är livrädd att skorna ska trilla, hennes hovar smulas sönder som knäckebröd och det blir inget att spika i...:crazy:

Vet inte vad jag ville med denna tråden egentligen, mest skriva av mej lite tror jag... Är så frustrerad.... :crazy:

Mvh Domino_s

Sv: Blir tokig... har jag medfödd otur när det gäller hovslagare eller vad!?

Finns det bara en hovis i Gränna?

Finns 3 till som jag vet om...

Nr: 1 Fullbokad till 2020 typ.

Nr: 2 Hade han skott lika bra som han snackar så kanske

Nr: 3 F d Lärling till min nuvarande, färdig nu... Är säkert lite väntetid, men hon verkar ganska duktig... dock är jag extremt petig med mina hästar då jag gått på 2 nitar med klantiga hovslagare... (en sömstack och en ville sko med 2 nr för små skor, bägge åkte ut med huvudet före). Jag är lite osäker iom att hon är precis nyutbildad... Mitt sto kan bråka en del med nya.

Men det blir nr 3 jag ringer till om jag inte får tag på min ikväll..

Mvh Domino_s

Låter inte som en seriös hovslagare. Inte är han rädd om sina kunder iaf! Om han inte skor bäst i sverige så skulle jag byta ;)

Min hovslagare svarar inte alltid när man ringer och det gör mig inget - han kan ju inte prata i telefon och sko samtidigt. Men nog ringer han upp och svarar på sms! Missuppfatta tid kan man ju alltid göra, det är mänskligt. Men du hade ju faktiskt försökt få tag på honom flera gånger och lång tid innan = inte okej!

Låter inte som en seriös hovslagare. Inte är han rädd om sina kunder iaf! Om han inte skor bäst i sverige så skulle jag byta ;)

Min hovslagare svarar inte alltid när man ringer och det gör mig inget - han kan ju inte prata i telefon och sko samtidigt. Men nog ringer han upp och svarar på sms! Missuppfatta tid kan man ju alltid göra, det är mänskligt. Men du hade ju faktiskt försökt få tag på honom flera gånger och lång tid innan = inte okej!

Precis, har full förståelse för att han inte kan ta telefonen när han håller en hov, men man kan ju ringa upp eller ialla fall svara på sms...:confused:

Problemet är att han är superduktig och mitt sto älskar honom (hon har till och med satt sej på hovis hon inte gillade :angel:).

Mvh Domino_s

Fick tag i hovis Nr 3. Tjejen som gått lärling hos min nuvarnade.

Hon kunde bekräfta att han hade skadat ryggen och inte jobbade mer än akutfallen. Hon hade hjälpt honom hela veckan. Tycker det är dåligt att han inte kunde höra av sej och säga att han inte kunde. Det hade man ju förståt.

Tack och lov kunde tjejen nästa vecka, senast onsdag. Så nu får jag bara hålla alla tummar jag har att skorna sitter. Känns surt bara att inte kunna motionera henne, vågar inte ifall skorna skulle ryka.

Mvh Domino_s

Fick tag i hovis Nr 3. Tjejen som gått lärling hos min nuvarnade.

Hon kunde bekräfta att han hade skadat ryggen och inte jobbade mer än akutfallen. Hon hade hjälpt honom hela veckan. Tycker det är dåligt att han inte kunde höra av sej och säga att han inte kunde. Det hade man ju förståt.

Tack och lov kunde tjejen nästa vecka, senast onsdag. Så nu får jag bara hålla alla tummar jag har att skorna sitter. Känns surt bara att inte kunna motionera henne, vågar inte ifall skorna skulle ryka.

Mvh Domino_s

Man kan ju ha en telefonsvarare som upplyser om sakernas tillstånd:cool:

Om skorna sitter såå dåligt nu varför rycker du inte bara av dom då så slipper du riskera att hästen gör det själv och halva hovarna föler med?

Och om du vet att hovisen är knepig att få tag på varför har du inte korta skoperioder då så att det inte är katastrof om hovisen inte kan komma på en vecka eller två?

Hur som haver hade jag bytt hovis till ngn som kommer när han/hon ska och svarar i telefon och gör ett bra jobb med hästen.
Synd att du inte bor i Dalarna då hade du fått nr till min hovis, han är underbar :)

Inte bara du som har otur med hovslagare :(
Nr 1 skodde förjävligt, hästen betedde sig som ett monster med honom också
Nr 2 skodde jätte bra, hästen gillade honom också och allt var kanon.Fram till jag fick lov att avboka en tid pga box vila. Sen fick jag inte tag på honom mer. Efter två veckors försök fick jag ett sms "sjukskriven två veckor ring nån annan".
Nr 3 skodde inge vidare, höll inte i mer än fyra veckor
Fick fortfarande inte tag ¨på Nr 2 så
Nr 4 skodde sjukt bra, stans bästa hovslagare. Meeeen han var två timmar sen, hörde inte av sig och när jag ringde sa han att han fick lov att åka och kolla en annan häst först. Här hade jag vart tydlig med att jag hade bråttom och skulle iväg därför hade vi den tidigaste tiden. Inte bad han om ursäkt för att han var sen heller. Så då får det vara, man ska kunna lita på att hovis kommer i tid elelr åtminstone hör av sig!
Så nu är det dags för nr 5. Jätte duktig hovslagare som jag vet att är pålitlig! Dock börjar han bli till åren och fröken sköter sig inte perfekt varje gång. Så nu hoppas jag att hon beter sig som den ängel hon kan vara och att hovis kommer att ha tid för oss

Tillägg. Självklart hade det vart okej om nr 4 behövt kolla på en häst akut och ringt och sagt att "tyvärr blir jag lite sen måste kolla på en halt häst, kommer så fort jag kan". Men inte att inte höra av sig och bara dyka upp när han känner för det...

Om skorna sitter såå dåligt nu varför rycker du inte bara av dom då så slipper du riskera att hästen gör det själv och halva hovarna föler med?
Det är en häst som har en lång historia med fång bakom sej. Hon mår bättre med skorna på. Och sen hjälper det inte om jag tar av skorna, det blir inget kvar av bakhovarna ändå. Och skorna satt inte dåligt, ena glappade nån halv mm, däremot var skorna ca 0.5 mm tjocka...:crazy:

Och om du vet att hovisen är knepig att få tag på varför har du inte korta skoperioder då så att det inte är katastrof om hovisen inte kan komma på en vecka eller två?
Jag hade bokat på knappa 7 veckor, han har aldrig betett sej såhär innan. Endast till denna skoningen. De andra gångerna har han till och med varit tidig ut. Lite svår att nå på telefon har han alltid varit, men han brukar alltid svara efter ett par gånger eller svara på sms.

Hur som haver hade jag bytt hovis till ngn som kommer när han/hon ska och svarar i telefon och gör ett bra jobb med hästen.
Synd att du inte bor i Dalarna då hade du fått nr till min hovis, han är underbar :)
Ja, jag hoppas verkligen att detta var en engångsföreteelse. Vill helst inte byta, han gör ett sånt himla bra jobb och stoet älskar honom.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka