Blir stark vid tömkörning

majola

Trådstartare
Hej igen.

För några veckor sedan frågade jag här om tillpassning av sele och fick jättebra hjälp. Nu har jag tömkört min häst några gånger och det fungerar väl ganska bra.

Vi har dock några problem. :smirk:

1. Han snurrar runt och vänder på bortvägen. Jag vet ju att när jag rider så är han alltid lite tveksam i några hundra meter innan han har kommit igång. I sadeln har jag emellertid inga som helst problem att parera honom, bara att vara stadig i sitsen och smacka på så går han. På tömmar så är han dock ungefär 35 gånger snabbare än jag, och jag hinner inte mer än reagera förrän vi står nos mot nos. :crazy:

Jag har inte hittat någon körpisk ännu, vilket ju inte gör saken lättare. Faktum är att jag använder ett dressyrspö vilket förstås är dumt (han *har* aldrig någonsin sparkat mot en människa, men ändå...) :o. Jag har kollat efter en pisk men inte hittat någon ännu. Jag tror att om jag får ordning på drivningen så löser sig nog det här problemet.

2. Han blir väldigt stark på hemvägen. Hur lossar man en häst på tömmar? Jag arbetar med upprepade förhållningar och eftergifter, ställer åt lite olika håll, halter och ryggningar osv. Det hjälper lite grann, men det är ju inte samma sak som från ryggen då jag tycker att det är mycket lättare att få dem loss från handen. Tips?

Han har vilat ett tag p g a hovböld, så han var säkert lite extra pigg p g a det också, men dessa problem har vi mer eller mindre hela tiden. Jag ska gå upp till paddocken och köra lite krumelurer för att träna på styrningen också. Tips på bra övningar för att få hsäten loss och lugn?

Tack på förhand,
Majola :)

Gör serpentiner över vägen på hemvägen, det brukar hjälpa
och för att göra av med lite av hans överskottsenergi och
att inte du ska vara som en död sill så kan du tex tömköra
på en fyrkant och ställa ordentligt i hörnen. då kan du
ha honom på lite längre avstånd och du gör en mindre volt och orkar längre. Lycka till!

Tack! Serpentiner är ett bra tips, det är ju det där med styrningen som jag behöver öva på! :) Vad svårt det är när man är "utelämnad" till bara tömmarna!

Igår hade jag med mamma som fick gripa in och leda honom på rätt köl ett par gånger men vi övar på.

Och som du antyder, det blir bra konditionsträning!

/Majola

Det är inte lätt om dom är snabba och vänder. :smirk: Nåt som du kan träna på i paddocken är att tömköra 8-volter. :)

Jag rekommederar en långpisk, du kan få ut honom på volt samtidigt som du kan driva honom. Börja med att gå på volt(snett bakom hästen) Om han är orolig för pisken kan du istället använda yttertöm som du lägger på ryggen och över korset. Tänk på att ta det lugnt, även de snällaste hästarna kan sparkas och bli asförbannade vid tömkörning.

När du fått ordning på styrningen och drivningen i skritt och arbetstrav på volt kör ett ordentligt galopp pass innan du går ned i trav, för hoppningsvis har du lossat hästen ganska bra. Jag övar "aldrig" ryggningar på töm speciellt inte om hästen har svårt med att gå framåt.

Tack för dina tips! Jag ska lägga dem på minnet inför framtida hästar!

Den här hästen arbetas nästan uteslutande i skritt (pensionär som bara ska hållas igång lite) så ett rejält galoppass är inte att tänka på (även om jag förstår idén). Vi går mest rakt fram ute på vägarna...

Jag har tidigare tömkört honom lite på volt och det fungerar bra.Han är väldigt klok och snäll och har nog aldrig blivit arg i hela sitt liv. :love: Men säkerheten ska ju alltid komma i första hand!

Det där med att hästen inte riktigt går fram. Jag har ju bara det problemet de första hundra meterna ungefär. Sedan är problemet snarare det omvända... Självklart ryggar jag inte när han står emot, men menar du att det principiellt är "fel" att rygga en häst som inte går fram i alla lägen? Jag har arbetat mycket med ryggningar uppsuttet för att få honom att vänta när han blir het (för det blir han) och har tyckt att de funkar bra. Men jag är verkligen novis på tömkörning och körning så det kanske är annorlunda där? Det vore jättesnällt om du kunde utveckla det lite? Ryggningarna är ju käcka för att han sätter sig lite och väntar och det blir naturligt med en eftergift.

Lite om min häst för dem som inte har läst tidigare trådar:
Det är en vbl travhäst, 23 år gammal. Pensionerad men ska hållas igång lite försiktigt. Väldigt snäll men het. En gentleman i alla lägen men inte helt lätt eftersom han som sagt blir het och varvar upp sig. Han tömkörs dels pga av att det är lite roligare än att bara promenera, dels med sikte på att så småningom sättas framför vagn.

Det som är fel när han vänder sig om mot dig är att du inte har tillräckligt stöd i tömmarna. Om han tex vänder vänster så räcker det inte med att du drar i höger för det ger inget stöd, tag i stället och backa upp med ett litet stöd även i vänster men självklart är det höger som styr.

Lycka till

Det jag fått lära mig är att inte få hästen att rygga på töm, det kan uppstå väldigt farliga situationer med en häst som får för sig att det är ok att gå bakåt.
Min ena häst tycker inte om tömkörning(absolut inte dressyr). Körning rakt fram är helt ok.

Din häst har några år på nacken så ta det lite lugnt med honom, låt han få tid att vänja sig vid tömkörningen.

Du kan säkert arbeta honom lite i trav på volt och fyrkantsspår. Lite dressyr övningar, öppna, slutna.

Prova att strecha hästen efter varje arbetspass så blir han lite mjukare(förhoppningsvis)

Bra tips! Det ska jag tänka på.

Petronilla: Jo, det var ju så vi gjorde igår. Det är lite läskigt just där för det är kohagar med taggtråd precis bredvid vägen, och vill jag ju inte att han snurrar runt!

Det där med att snurra runt gör ju även fölungar då de tömkörs. Du måste hela tiden ha lagom kontakt med hästens mun, där får tömmarna icke slaka. Du ska hela tiden hålla koll på hästen och vara steget före dvs du ska kunna vara med med tömmarna och parera INNAN han börjar vända sig om. Du får absolut inte släppa blicken från hästens huvud. Lagom kontakt med hästens mun samtidigt som du ger extra lätt drivning med långspö vid minsta tvekan. Jag tror inte han vänder sig om hux flux utan han vänder sig om efter en viss liten tvekan och det är just här som du ska lägga in DIN insats. Samtidigt gäller det för dig att hålla avståndet hela tiden till hästen vilket i sin tur automatiskt ger lagom kontakt med hästens mun.

Du har helt rätt i att han inte vänder utan förvarning. Däremot är jag så himla långsam och tömmarna är ju så långa och slingriga att hålla reda på... Hästen är solitt inkörd en gång i tiden och absolut inte bråkig på något sätt, utan det är jag som är oskicklig.

Jag är ju också (förutom långsam och oskicklig! :crazy:) ovan vid att lösa sådana problem med tömmarna/tyglarna. Från ryggen räcker det ju med att ha lösa tyglar och sluta om med benen och smacka lite så går han, så att hålla i tömmarna på en häst som tänker lite bakåt blir väldigt bakvänt för min ryttarhjärna. Det kanske är bättre att leda honom i börja så att han får komma igång? Eller så får jag helt enkelt öva så att jag kommer över ovanan att automatiskt lätta i handen när bjudningen brister.

Ett längre spö måste jag förmodligen försöka få tag på. Konstigt att han inte går lika bra på rösten som han gör vid ridning. Jag tror som sagt att detta löser sig om jag får ordning på drivningen och mig själv och oroar mig inte jättemycket.

Då är det ett större problem att han blir så stark och het när han väl kommit över "motviljan" att lämna kompisarna. Travhästar ligger kanske lite tyngre i handen än ridhästar (och möjligen också andra körhästar) men det får ju vara måtta på det. Hur gör ni med travhästarna för att få dem att coola ner sig några snäpp?

Tack för tipsen!

Bomull i öronen :D. Helt klart ska du ta hjälp av någon som leder honom då han tvekar samtidigt som du driver lätt med körspö och håller honom på bettet. Ja, travare ligger lite hårdare i händerna, det är många som behöver detta "stöd" för att hålla sig i trav då det går väldigt fort :). Ger man efter här så att de ligger lagom i handen ja då brukar dom rulla över i galopp :crazy:

1 Låt tömmarna löpa utmed sidorna på hästen, så har du hjälp av den inramningen, samt skaffa omedelbums en körpisk.

2 Gör hemvägen mindre lockande och förutsägbar! Om du kan, gå fram och åter utan att gå in på uppfartsväg el dyl.
Gå inte långpromenad, utan håll dig runt hemmastället och kör olika övningar, så hästen släpper det där med bortåt-och-hemåt.

Övriga tankar.
Kom ihåg, att det skall vara kul för hästen att vara ute med dig, och inte något krångligt, jobbigt, tråkigt, tvingande. Då får du också en häst som vill gå iväg och som trivs med att vara ute med dig.
Visst kan du rygga hästen under tömkörning. Hur skall du annars kunna backa, när hästen är förspänd?
Överdriv inte den rörelsen, och framför allt, ha en pisk så du klart kan visa stopp/gå framåt.
Öva upp din uppmärksamhet på, och kontakt med, hästen. Samarbeta med hästen, så blir den lugn och trygg med dig.
Var klar i dina signaler: en för vardera stanna, gå (skritt), trava, galoppa, backa och stå still. Blanda inte. Använd gärna dom gamla vedertagna ljuden, vilka verkar fungera naturligt för hästarna.
Tänk på att travet inte kör som "vi andra", varför hästen antagligen till en del behöver läras om.
Han går säkert lika bra på rösten nu, som när du rider. Skillnaden är att du då även använder ditt kroppsspråk, även om du är omedveten om det.

LIA

1 Låt tömmarna löpa utmed sidorna på hästen, så har du hjälp av den inramningen, samt skaffa omedelbums en körpisk.

Jag har en vanlig sele som bara har ringar "där uppe." Hur ska jag spänna för att de ska löpa längsmed hästens sidor? Knyta snören i gjorden? Omedelbums är ju svårt eftersom de butiker som jag brukar besöka inte har några körpiskor... :crazy: Men jag ska se om det går att bryta något långt spö hemmavid. Blir ju bättre än dressyrspöet i alla fall. Och jag *ska* leta vidare!

Gör hemvägen mindre lockande och förutsägbar! Om du kan, gå fram och åter utan att gå in på uppfartsväg el dyl.

Stallet ligger lite dumt till (svårt att gå omkring utan att det blir tydliga hem- och bortvägar), men det var ett bra tips. Jag ska fundera på om jag kan hitta någon sådan runda.

Han kan "smackning", "trav", "galopp" och "whoa" från longeringen så jag fortsätter väl med dem. Har börjat lära in "back" för ryggning.

Nu måste jag jobba på så att jag hinner tömköra honom ikväll! :)

Rapport

Ett litet träd fick sätta livet till igår :devil: så nu har jag min körpisk! Vilken skillnad det blev när jag kunde driva med lite mer precision!

Var ute (utan ledare) i ungefär 20 minuter. Jag placerade mig så att jag precis nådde honom med pisken och så petade jag på honom när han visade tankar på att bromsa och vända. Efter tre gånger var problemet ur världen och han knatade på rakt fram utan att så mycket som snegla bakåt.

Vi tränade övergångar och halter och det fungerade bra. Kunde till och med trava en liten bit på hemväg då jag kunde jogga (nåja...) efter i ett ganska avspänt tempo.

Tack för alla era tips!

Knyt fast (med balsnöre!) ett par rejäla ringar en bit ner på däckelgjorden, som tömmarna får löpa genom i st f dom där uppe.
Men nu kanske du passerat det problemstadiet? :)

LIA

Förhoppningsvis så är vi förbi det (*ta i trä*) men det är bra att veta ändå. Kanske kan det locka honom att sänka huvudet lite också. Det kommer upp på prova-på-listan!

Liknande trådar

Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: oki
·
T
Körning Jag har precis börjat tömköra min shettis åring, bara helt opretentiöst, rakt fram längs skogsvägar. Har promenerat honom innan men...
Svar
16
· Visningar
1 310
Senast: ryssen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama