Blir inte tjock??

H

Hopphopp

Vi har en häst, han är varmblod, 20 år.
Han får på morgonen: 1/2 kg Krafft 125 tror jag det heter.
det är för gamla och svårfödda hästar tror jag, kommer inte ihåg.
Och en halv hink med lusern.
på kvällen får han 1 kg krafft 125 och en hel hink med lusern. hela krubban blir full.. fri tillgång på hö
han är avmaskad.
Men han går inte upp i vikt. jag tycker han har gått ner lite.
vet inte vad man ska göra, kan det ha att göra med att han börjar bli gammal?
han har inte blivit riden på länge(bara skrittat lite) för det har varit så halt och han hade ont i hoven innan..

nån som vet vad det kan beror på varför han inte går upp i vikt?
eller om jag ska prova något mer?
Väldigt tacksam för svar!

Sv: Blir inte tjock??

Det finns så många duktiga här så jag överlåter det mesta till dom. Kan bara tipsa om ett foder som är bra för seniorhästar, som är lättsmält bland annat; Krafft Rehab. Funkar kanon och har hört många som fått upp hullet på hästarna rejält med det fodret.

Du kan testa att lägga till lite olja i foderstaten och även ge extra vitaminer för äldre hästar har ofta en försämrad förmåga att tillverka vitaminer det kanske kan få upp honom i hull.

Han får ju fri tillgång på hö, så hur många utfodringar det blir spelar väl ingen roll

Kan vara svårt att hålla gamla hästar i bra hull. Oftast är det dessutom nu på våren många hästar tappar hull. Kolla tänderna först och främst så att han tuggar som han ska. Sen kan ni nog dra ner lite på lusernet och de mer groov istället. Det är troligen energi (fett) han behöver och inte mer protein (som lusernet innehåller). Lägg gärna till olja (öka långsamt, maxgiva 1dl/100kg häst när den är van) och betfor som gynnar magen. Fortsätt med mycket hö!

Lycka till!

arabia skrev:
Han får ju fri tillgång på hö, så hur många utfodringar det blir spelar väl ingen roll
Missuppfattade nog lite, trodde att han bara hade fri tillgång över natten... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur