Blir inte klok pÅ min hÄst! BehÖver er hjÄlp..

lillis1222

Trådstartare
Jag har en 13-årig dressyrhäst som helt plötsligt börjat "krångla" lite, och jag blir inte klok på detta beteende!

Han rids med "muff-bett" (fasta ringar) och remontnosgrimma, och har så gjort de senaste 2 säsongerna. Det har fungerat mkt bra fram tills nu.

Helt plötsligt har han, varje gång jag tar en förhållning, eller "ändrar" riktning, eller ska in i en ny rörelse börjat "hacka" i munnen. Ungefär som om han inte tål att jag tar lite mer i honom. När jag gör halt är det nästan som värst, så står han och gapar stort och verkligen drar tyglarna ur handen på mig (åtmindstonde försöker)

Tilläggas bör att han är känslig i sin mun och jag har VÄLDIGT mjuk hand, samt att han är ordninggjord i munnen för bara 1,5 månad sedan. (och görs kontinuerligt av ett proffs), så att det är ngt tandfel är nästintill uteslutet!!

Jag har ägt denna häst i 9 år och jag vet att han ibland inte riktigt tål när man "håller" i honom, tex kan ingen hålla honom när jag hoppar upp eller för hårt i hans grimma osv, då vill han slå sig loss. Funderar på om det är så att remintnosgrimman orsakar ett tryck på nosryggen han inte gillar ??? (jag har denna väldigt löst)

I andra "mer irriterande" stunder funderar jag på att sätta den hårdare så att han omöjligt kan greja med munnen så mkt!

Så till det konstigaste av allt:

Jag har i olika omgångar provat vanlig achennosgrimma och vad händer då??? Jo han slutar nästan helt med "hackandet", MEN blir istället VÄLDIGT VÄLDIGT stark i munnen!!

Så vad är ert råd????
Ska jag rida på achennosgrimman och ta under en period att han är starkare, eller ska jag fortsätta kriga på med "hackandet"??

Senast ändrad:
Sv: Blir inte klok pÅ min hÄst! BehÖver er hjÄlp..

Han har inte bitit sig, eller gjort sig illa i munnen då?
Min häst gjorde likadant och då visade det sig att hon fått in en pinne i munnen och hade ett stort gapande sår som vi inte hittade vid vanlig visitering.

Ligger sadeln perfekt?

Hej

Nä alltså vi har ju tittat supernoga och förra gången tandläkaren gick igenom múnnen nämnde jag detta problem så han tittade extra noga, men hittade inget:(

Ja sadeln är oxå det utprovad av proffs och ligger kanon:(

Kram

Min häst biter sönder sina kinder när han blir nervös o spänd och det gör att han trixar och har sig som bara den och reagerar på alla vis han bara kan för att visa obehaget.
Har du kännt inuti kinderna på honom? Kanske värt att prova att bara låta honom vila några dagar o se om det blir bättre, det är tydligen väldigt vanligt o man vet ju hur det är när man går o biter sig i kinden, det går inte att sluta.

hej söta du:)

Det värsta är att han vilade 3 veckor över jul/nyår och det var nästan sämre med munnen efter det:( :(

Ska kolla kinderna redan idag:)

Blir det någon skillnad med en vanlig engelsk (ingen aachenrem)? Både aachen och remontgrimman trycker ju under bettet. (Ur ren "felsökningssynpunkt" kanske det är ok att han gapar ett ridpass).

min gör så efter vila för att han typ blivit latare efter veckor utan träning... fråga din tränare vad hon/han tror :)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 351
Träning Jag har en valack som ganska nyligen har fyllt fyra år. Han blev inriden för ganska exakt ett år sedan och jag har ridit in och...
Svar
16
· Visningar
1 858
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama