C
cipramil
Ett 17-årigt fullblod som får panik när han måste lämna kompisarna i hagen - vad göra? Har börjat att arbeta med valacken ifråga sedan någon månad tillbaka. Hästen har tidigare gått löp och efter karriären blivit ståendes i hagen tillsammans med andra avdankade galoppörer och gamla avelsston. Hästen sattes igång igen något år sedan och var då på in/tillridning hos en mycket duktig beridare. Han är väldigt fräsch för sin ålder, mycket fint musklad, har ett fantastiskt steg och är otroligt rolig att jobba med i ridningen då han alltid gör sitt yttersta, är superkänslig för hjälper och har en enorm bärighet. Han älskar att arbeta och är oerhört lyhörd vid både ridning och longering, vill alltid göra sitt bästa och förblir koncentrerad. Jag fick förfrågan att rida hästen sedan dåvarande ryttaren blivit skrämd och skadat sig vid uppsittning - han är väldigt bakskygg och har vid några tillfällen stuckit iväg vid uppsittningsmomentet. Jag har arbetat mycket från marken, och kan nu prassla med täcken, klatcha och svinga longerspön över ryggen och rumpan utan att han reagerar och han har aldrig stuckit iväg med mig.
Nu till mitt problem.
Hästen har alltså i närmare tio år gått i hagen med sina kompisar och som ledare för flocken blir de oroliga när han försvinner, vilket gör honom nervös. Han är inte svår att fånga i hagen och följer villigt med in till stallet - men grips där av panik när han märker att han blir själv. Om han inte kan höra de andra hästarna är han kolugn, men när han hör dem springa och skrika i hagen utanför låser han sig totalt och river ned det mesta i stallet. Okontaktbar.
Då det är ett fullblod med mycket nerv och känslighet kan man inte "ta tag" i honom, då stressar han upp sig.
Frågan är hur jag ska få honom lugn och trygg i stallet? Ljudisolera? Ledarskapsövningar - vilka?
Jag vill inte leda in fem andra hästar varje gång jag ska arbeta med fullblodet ifråga, jag är övertygad om att det går att lära "gamla hundar sitta" - men frågan är bara hur man ska gå tillväga?
Tips och förslag, någon?
Nu till mitt problem.
Hästen har alltså i närmare tio år gått i hagen med sina kompisar och som ledare för flocken blir de oroliga när han försvinner, vilket gör honom nervös. Han är inte svår att fånga i hagen och följer villigt med in till stallet - men grips där av panik när han märker att han blir själv. Om han inte kan höra de andra hästarna är han kolugn, men när han hör dem springa och skrika i hagen utanför låser han sig totalt och river ned det mesta i stallet. Okontaktbar.
Då det är ett fullblod med mycket nerv och känslighet kan man inte "ta tag" i honom, då stressar han upp sig.
Frågan är hur jag ska få honom lugn och trygg i stallet? Ljudisolera? Ledarskapsövningar - vilka?
Jag vill inte leda in fem andra hästar varje gång jag ska arbeta med fullblodet ifråga, jag är övertygad om att det går att lära "gamla hundar sitta" - men frågan är bara hur man ska gå tillväga?
Tips och förslag, någon?