Blir galen! Hur konkurrera med slaktrester hos grannen?

MiniLi

Trådstartare
Jag håller på att bli galen på Camaro!

Vi har en granne som bor ca 200 meter bort. Han lägger varje vinter ut slaktavfall till fåglarna precis utanför sin tomt.
Camaro har full koll på när dessa mumsbitar dyker upp, gissar att hon känner doften ända hemifrån. Och hon kan bara inte motstå frestelsen!
Förra vintern rymde hon dit flera gånger per dag, det fick vi till slut stopp på genom att låsa dörrar och inte ha henne okopplad på gården utan uppsikt.
I år är det inte lika ofta, men irriterande nog!

HUR ska jag kunna konkurrera med så mycket gott? Det spelar ju liksom ingen roll om jag så håller oxfile i handen, slaktresterna är mer lockande.

Innan ni börjar skrika om att hålla hunden kopplad osv så har jag redan koll på den biten. Men jag vill hitta ett sätt att träna bort detta.
Och min hund är dessutom extremt påhittig. Stoppar jag henne på ett sätt så hittar hon en annan väg. Det är omöjligt att förekomma henne totalt, men jag försöker verkligen..

Jag har bra inkallning på henne annars. Kan stoppa och kalla in trots att vilda djur dyker upp precis framför henne och hon är generellt relativt lydig.
Men när hon sätter sikte på grannens tomt går det liksom inte att få stopp på henne. Hon blir totaldöv.

Har provat bestraffningar men det gör ingen som helst nytta. Enda jag hittills märkt hjälper är att förekomma och därmed bryta beteendet. Men det fungerar ju inte när hon hela tiden kommer på nya sätt.

Det är en 2,5 årig ridgebacktik.

Några förslag?

Sv: Blir galen! Hur konkurrera med slaktrester hos grannen?

Slaktrester får man inte lägga ut hur som helst, är det från vilt eller egen kreatur?

Sen är det ju supersvårt att göra så mycket mer åt det än att träna och åter träna. Lär hunden tex att den aldrig själv får passera tomtgräns utan att det bara får ske i sällskap. Vid tomtgräns skall det alltid vara ett varsågod, eller så ska hunden stanna innanför.

Slaktrester får man inte lägga ut hur som helst, är det från vilt eller egen kreatur?

Sen är det ju supersvårt att göra så mycket mer åt det än att träna och åter träna. Lär hunden tex att den aldrig själv får passera tomtgräns utan att det bara får ske i sällskap. Vid tomtgräns skall det alltid vara ett varsågod, eller så ska hunden stanna innanför.

Precis som du skriver får man inte lägga ut slaktrester från tamdjur. Däremot från vilt men det ska ut i skogen för att inte locka rovdjur in i bebyggelsen. Om TS vill ta den fajten med grannen.

Jag är ju kontrollfreak, så för mej finns bara en lösning:
Träna inkallning med störning dvs - i detta fallet - slaktrester.

Prata med grannen så det är ok att du "klampar runt" på hans mark och så ser du till att driva igenom att hit betyder hit ÄVEN när det finns "delikatesser" på marken.

/Swat

Det är ju inte direkt vad du frågar om, men om det var jag skulle jag prata med grannen, och be honom åtminstone lägga slaktresterna på någon sorts fågelbord, som inte hunden når upp till. Som det nu är blir ju hennes beteende självbelönande varje gång, och det kan vara väldigt svårt att motverka med någon form av dressyr.

Men det borde ju vara i hans intresse också att inte din hund lockas dit hela tiden.

Det är från vilt.

Menar du att hon ska lära sig att hon inte får passera hans tomtgräns själv? Eller vår?
För det är väldigt olika varifrån hon rymmer. Förhindrar jag henne från att rymma hemifrån gör hon det från promenaden eller när vi går och hämtar posten.. Eller på något annat finurligt sätt..

Men iallafall. Hur ska jag lära henne detta?

Precis som du skriver får man inte lägga ut slaktrester från tamdjur. Däremot från vilt men det ska ut i skogen för att inte locka rovdjur in i bebyggelsen. Om TS vill ta den fajten med grannen.

Det är från vilt. Förr året hade han resterna på sin tomt utanför köksfönstret, i år har han lagt de precis utanför sin tomtgräns, mot skogen.
Vi bor på landet så vet inte om det är andra regler?

Hur som vill jag helst inte bråka med grannen, i slutändan är det ju ändå jag som har dålig kontroll..

Jag är ju kontrollfreak, så för mej finns bara en lösning:
Träna inkallning med störning dvs - i detta fallet - slaktrester.

Prata med grannen så det är ok att du "klampar runt" på hans mark och så ser du till att driva igenom att hit betyder hit ÄVEN när det finns "delikatesser" på marken.

/Swat

Låter vettigt. Jag har ju lyckats träna in andra störningar..
Bra ide att prata med grannen förresten, för jag skäms alltid så mycket när jag går och hämtar henne.. Brukar smyga runt hans tomt och hoppas att de inte ser mig :o

Det svåra är att hon är lite oberäknelig.. Om jag en dag har henne i fotkommando när vi passerar hans tomt så lägger hon detta på minnet och nästa gång rivstartar hon en bra bit innan. Osv.
Så jag kan ha henne under aktiv kontroll och det går bra, men nästa dag har hon hittat ett sätt att kringgå/förekomma mig..

Det är ju inte direkt vad du frågar om, men om det var jag skulle jag prata med grannen, och be honom åtminstone lägga slaktresterna på någon sorts fågelbord, som inte hunden når upp till. Som det nu är blir ju hennes beteende självbelönande varje gång, och det kan vara väldigt svårt att motverka med någon form av dressyr.

Men det borde ju vara i hans intresse också att inte din hund lockas dit hela tiden.

Tidigare har han haft grejerna upphängda/liggandes upphöjt men då har hon dragit ner dem. Det är ju en stor och smidig hund så hon kommer åt det mesta om det inte är väldigt högt upp..

Däremot skulle jag ju kunna säga att han gärna får lägga grejerna på vår tomt istället :angel:

Jag har också tänkt att han inte borde vilja lägga ut grejer.. För jag vet att han blir lite irriterad när hon är där och springer. Har fått en del kommentarer..

Precis som du säger så är det hopplöst självbelönande. Utdelning varje gång!

Senast ändrad:

Fast rymmer hon under promenad så är det ju inkallningen som brister, träna på det. Är det när hon är lös på gården, som jag trodde, så menar jag er egen tomtgräns. Att den inte får passeras utan sällskap.

Sen hur inkallning plus att stanna på tomten ska tränas in finns det ju sjuttioelva sätt att göra.
Jag själv skulle göra så här:

Inkallning: långt rep, träd och en hund.
Fäst repet i hunden slå runt trädet, ställ dig vid hunden hållandes i repet. Se nu till att hunden precis når dig. Kampa, spela apa, få igång hunden ordentlig. Backa så hunden precis inte når dig, jonglera med leksaken, eller godiset, beroende på hund. Andvänd ditt inkallningskommando samtidigt som du hetsar hunden som ska streta järnet för att komma till dig.
Släpp repet. Hunden kommer farandes som en kork redo för belöning i form av godis och kamp. På det här sättet planterar du in en racer-inkallning.

Tomtgräns kräver rejäl konsekvens av alla som går ut med hunden. Stanna alltid vid tomträns, lär hunden att den aldrig får passera utan ett varsågod-kommando.
Öva med boll eller vad som helst som du kastar över gränsen, kopplad hund i början som gärna får streta mot bollen. Så fort hunden slutar streta, så får den varsågod. Varje gång ni går på promenad, stanna vid tomgräns, sätt hunden och låt den vänta på kommando.

Hon rymmer under alla möjliga former. Om jag förhindrar henne från att rymma hemifrån så hittar hon på något annat. Om jag förhindrar henne från att rymma på promenad så hittar hon på något annat. Hon är expert på att hitta nya vägar..
Från början stack hon bara dit när hon var nära, nu kan hon "planera" och sätta av lååångt ifrån bara för att hon vet att jag annars kommer hindra henne.

Som sagt så sitter inkallningen väldigt bra i alla andra situationer, men just när hon får för sig att hon ska till grannen så blir hon totaldöv.

Det sker väldigt sällan nu för tiden, eftersom jag förekommer henne så gott jag kan. Men när man minst anar det så ser hon chansen och sticker.

Tack för tipsen!

:D
Förlåt om jag skrattar, men du låter lite som mig när du blir frustrerad.

Jag kan bara ge tips om hur jag löst min situation, min hund är har-tokig....

Han jagar ingenting annat, vare sig vilt eller tamdjur, han sticker aldrig till människor/hundar, men harar...

Vi flyttade till stan för två veckor sen, där vi bodde förut på landet fanns inga harar, och jag förstår varför, för alla sitter här ute på gärdet och hånflinar....

Jag trodde inte i min enfald att han skulle sticka, så jag blev helt paff och sprang efter gapandes och skrikandes och var störtförbannad, 100 m hare sen kom han med tungan som slips.

Jag ligger i 9 av 10 fall steget före, men missar jag så drar han och jag galopperar efter, vansinnig!

Nu har vi kommit så långt, så att när han ser nåt i mörkret på gärdet, så stannar han upp, vänder sig och tittar på mig, (för han vet att kärringen kommer i full fart efter och är helt galen) och då kan jag bryta om jag har lite röst.

Hehe - jag tror de flesta varit med om någonting liknande... å det klart, ju smartare hund desto mer jobb. :p

Har en matfixerad här i soffan som jag håller tummen i ögat på om jag vet att det finns frestelser runt omkring. Nu är hon relativt stadig och fokuserad, men är jag lite slapphänt ett tag så kommer snabbt döda kråkor tillbaka på menyn. :devil:

Tänker som Swat rent generellt - träna inkallning med störning. Ha kontakt hela tiden, hela tiden, hela tiden...

Ha koppel på i riskzonen, varje gång hon kommer iväg är ett bevis på att det går. Rent teoretiskt kan man såklart rusa efter som Movi skrev, men hon kommer fram först ändå, och kan sätta i sig en hel del innan du hinner dit - det blir ändå en belöning som kan vara värd en skrikande människa i fjärran. Inte sagt att man inte kan prova dock!

En direkt association är när Herr Schäfer och Kumpanen gjort gemensam sak och grävde upp en hög matrester ur komposten. Dem kom jag på mitt i brottets utövande och kunde med ett vrål jaga iväg dem. Alla kriminella tendenser kvästes ordentligt, fyrbeningar fick inte ens gå i närheten av gödselstacken, då fick man en åthutning. Men de gällde att hålla en jäkla uppsikt på dem tills det hela gått in.

:D
Förlåt om jag skrattar, men du låter lite som mig när du blir frustrerad.

Jag kan bara ge tips om hur jag löst min situation, min hund är har-tokig....

Han jagar ingenting annat, vare sig vilt eller tamdjur, han sticker aldrig till människor/hundar, men harar...

Vi flyttade till stan för två veckor sen, där vi bodde förut på landet fanns inga harar, och jag förstår varför, för alla sitter här ute på gärdet och hånflinar....

Jag trodde inte i min enfald att han skulle sticka, så jag blev helt paff och sprang efter gapandes och skrikandes och var störtförbannad, 100 m hare sen kom han med tungan som slips.

Jag ligger i 9 av 10 fall steget före, men missar jag så drar han och jag galopperar efter, vansinnig!

Nu har vi kommit så långt, så att när han ser nåt i mörkret på gärdet, så stannar han upp, vänder sig och tittar på mig, (för han vet att kärringen kommer i full fart efter och är helt galen) och då kan jag bryta om jag har lite röst.

Haha att komma vrålandes efter hjälper inte alls. Enda som händer är att grannarna lär tro jag är galen :D
Min hund svarar inte alls bra på någon form av bestraffning. Spelar ingen roll hur arg jag blir, hon blir bara jättelåg men gör sen om samma sak igen.

Jag försöker ju ligga ett steg före men hon är alldeles för påhittig ibland..

Hehe - jag tror de flesta varit med om någonting liknande... å det klart, ju smartare hund desto mer jobb. :p

Har en matfixerad här i soffan som jag håller tummen i ögat på om jag vet att det finns frestelser runt omkring. Nu är hon relativt stadig och fokuserad, men är jag lite slapphänt ett tag så kommer snabbt döda kråkor tillbaka på menyn. :devil:

Tänker som Swat rent generellt - träna inkallning med störning. Ha kontakt hela tiden, hela tiden, hela tiden...

Ha koppel på i riskzonen, varje gång hon kommer iväg är ett bevis på att det går. Rent teoretiskt kan man såklart rusa efter som Movi skrev, men hon kommer fram först ändå, och kan sätta i sig en hel del innan du hinner dit - det blir ändå en belöning som kan vara värd en skrikande människa i fjärran. Inte sagt att man inte kan prova dock!

En direkt association är när Herr Schäfer och Kumpanen gjort gemensam sak och grävde upp en hög matrester ur komposten. Dem kom jag på mitt i brottets utövande och kunde med ett vrål jaga iväg dem. Alla kriminella tendenser kvästes ordentligt, fyrbeningar fick inte ens gå i närheten av gödselstacken, då fick man en åthutning. Men de gällde att hålla en jäkla uppsikt på dem tills det hela gått in.

Ang riskzon så utökar hon den efter behov. Om jag kopplar 10 meter innan grannen så sticker hon 20 meter innan. Om jag kopplar 150 meter innan så sticker hon 200 meter innan. osv.
Och varje gång jag "täpper till ett hål" sas så hittar hon ett nytt.

Ska försöka hitta ett bra sätt att träna med störning!

Om du anlitar någon att ligga på lur vid slaktresterna som kan ge hunden en rejält otrevlig överraskning då?

Om jag förstått det rätt så är din hund av den typen att ska du lära den att inte passera tomtgränsen måste du träna samma sak på varje meter av själva tomtgränsen för "vid den där enen har ingen sagt att jag inte får gå faktiskt"? Den enda gemensamma nämnaren är själva avfallet, så störningsträning med avfall samt ett par otrevliga överraskningar när hunden (får chans att) rymma kanske kan få henne att iaf tänka till lite?

Ja det kan ju vara värt att prova!
Ska man då tänka att det ska vara en arg människa som lurpassar eller ska man dra till med något som till och med skrämmer henne?

Du är på rätt spår ang tomtgräns. Jag har svårt att tro att jag kommer få det att fungera med henne. Hon ska alltid testa gränserna och om ingen ser henne bryr hon sig absolut inte.
Dock är staket på väg upp, måste bara vänta tills tjälen släpper innan vi kan göra sista etappen.
Men då kommer hon väl inse att hon kan hoppa eller nåt :grin:

Kan det funka tro om du ber grannen om lite av slaktresterna för att ha som störning och belöning medan du tränar in?

Tänker på såndär triangel inkallning (om det nu var så det hette). Man sätter hunden i ena hörnet av triangeln, det mumsiga i det andra och så sig själv i det tredje. Meningen är då att hunden ska ignorera det goda/roliga och komma till dig när du ropar, för att sedan efter din tillåtelse få rusa bort till det mumsiga. Kanske får den inte alltid gå bort till störningen utan övningen tar slut hos matte. Svårighetsgraden på det kan varieras i det oändliga, med bara nån meters inkallning och störningen långt bort i början för att tillsist ha allt på en nästan rak linje så hunden passerar precis bredvid/över störningen på väg till dig. Tanken är lite att hunden ska tänka att lyder jag matte först så får jag det jag ville sedan utan bråk, typ:p

Vill du inte att hon ska äta slaktavfall alls så kanske det inte fungerar så bra med den metoden om du inte har nån annan belöning som värderas högre.

Värt att prova, men det blir ju inte alls samma sak som det vi har problem med.. När jag är så pass nära och dessutom "under träning" kommer det nog inte vara några problem..
Men tack för tipset!

Som jag ser det så är det koppel/långlina på tills dess att du fått bukt med det hela eftersom det är självbelönande att springa dit. Träna inkallning med störning precis som flera ovanför skrivit. Även Skogstrollets idé kan funka, angående att välja skrämsel eller arg person beror nog på vad det är för hund det handlar om... För en hund som är reserverad mot människor innan t.ex. kanske en arg person inte är det bästa att sätta dit.

Staket runt tomten är ju att föredra, men som du skriver så finns det ju risk att hon lär sig hoppa över istället.

Man kan inte lära henne skvallra på det? Nu vet jag inte om man kan toppa slaktrester med ngt annat gott, men i värsta fall får du väl ta till rått kött eller ngt sånt.

Btw, kan du inte be grannen hänga upp det i ett träd eller liknande? Borde ju gå att lösa smidigt, bortsett från att din hund inte är grym på trädklättring ;)

Har lite samma problem som du. Dock inte med slaktrester utan med kaniner som självdör här ibland och blir påkörda. När dessa kaniner har gottat till sig i sin förruttnelse process så är dem tydligen fruktansvärt smarriga säger hundarna-

Jag har ändå mina hundar lösa men under uppsikt, så jag kan hejda dem ifall dem är på väg o korsa trädgårdsgränsen. Men ibland hinner man inte med ändå utan på ett ögonblick kan man har tappat bort en ( har 3 hundar). Har dem kommit fram till sitt byte kommer dem inte om jag kallar bara när jag visar mig då dem blir påkomna.

Hade varit skönt om jag hade kunnat släppa ut dem utan ha koll men dess är också fruktansvärt duktiga att komma på nya sätt o försvinna obemärkt för att äta lite kanin. Oftast går det visserligen bra men staket ska upp så man kan ha öppet på sommaren och hundarna vara ute som dem vill utan att man behöver hålla stenhård koll på dem hela tiden.

Ja det kan ju vara värt att prova!
Ska man då tänka att det ska vara en arg människa som lurpassar eller ska man dra till med något som till och med skrämmer henne?

Jag skulle sikta på obehagligt, inte läskigt. Något som får henne att bromsa i två sekunder och fundera "är det värt det" vilket ger dig ett fönster att stoppa henne.
Arg gubbe, vattendusch, oljud. Svårt att tipsa det beror helt på hur din hund funkar.

En lösning på symptomet, inte problemet, är att du erbjuder dig att bygga en hundsäker anordning för grannens slaktrester. Det måste gå att bygga någon slags hylla eller galge som är så hög att hunden inte kan hoppa upp till den men samtidigt inte för krånglig för grannen när denne ska lägga ut resterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Självklart inte galen, men så jobbig imellanåt. Det är så att min syster har en sibirien huskey på sju månader som har så fruktansvärt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 945
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka