Blir dressyren förstörd?

trygga_rut

Trådstartare
Hej
Jag undrar en sak här och undrar om ni kan hjälpa mig!?
Mitt sto rids och tränas främst i dressyr, vi tränar för a-tränare och vi går från klarhet till klarhet, vi får mkt beröm för hennes gång.
utöver dressyren så rider jag ut i terräng, tömkör/longerar.

Jag har nu bett en duktig hopp tjej att hoppa henne en dag i veckan för en hopptränare..som en ytterligare variation som hon har stort behov av.

vilka negativa följder kan detta få eller blir det bara posetivt?

Detta är lite av en enmans häst (läs sto)
Hur mkt får jag vara berädd på att känna att någon annan har ridit, kan detta ha en inverkan på dressyren?

snälla hjälp...

Sv: Blir dressyren förstörd?

Min mor har nu en foderhäst sedan 1 ½ år tillbaka. Han är 13 år gammal och har endast gått dressyr varierat med uteritter då och då. När mor tog över honom var han ganska trött av sig, man fick verkligen driva fram honom.
Då jag har ett stort intresse för terräng och hoppning tänkte jag att vi kunde väl testa, även om han kanske inte skulle ha någon talang så var det iaf en variation.
Idag är han mycket pigg, går hur fint som helst i dressyren och har musklat sig betydligt efter denna kontinuerliga träning. Så på honom hade det en mycket god effekt!

Är personen i fråga duktig och du själv är med och ser hur hon rider ska det väl inte ske några större förändringar. Kan inte se något negativt i det så länge hon inte är dum vid hästen eller rider "på fel sätt" (drar, sparkar, osv).

Malin

min oro är säkert inte befogad!
jag bara ser framför mig hur hon kommer fara omkring och busa, och sedan kommer mina ridpass bestå av att få ner henne på jorden igen!
hon tar alla chanser att komma undan jobb..

Träna både dressyr o hopp med mina hästar:smirk:
Rent allmänt är det alltid bra att träna allsidigt - hoppning, dressyr/markarbete och uteridning.;)

Jag tror att det är bra. Det är bra för både dig och hästen att den kan ridas av mer en 1 person! Sen om tjejen kan ge den bra hoppträning kommer hon att bli starkar i dressyren. Jag kan ju jämföra med "min" häst.. en unghäst jag har i jobbet.. Han har gått jakt nu 1 gång i veckan i 6 veckor plus ett konditionspass upptill. Det har gett otroligt fina resultat. Han har börjat göra galoppombyten, har en helt annan samling i framförallt i galopp och i all träning har han bra ork och man kan jobba honom på ett mycket mer framgångsrikt sätt! Man kan ju tycka att jakt är "fart och fläng" men det är sååå nyttigt! Det har gjort underverk! från början kunde han inte ens ta sig ur en korsgalopp, men nu är han stark i kors och rygg och gör piruetter och byten på ett trevligt sätt för en 5 åring!

min oro är säkert inte befogad!
jag bara ser framför mig hur hon kommer fara omkring och busa, och sedan kommer mina ridpass bestå av att få ner henne på jorden igen!
hon tar alla chanser att komma undan jobb..

Jag tror nog att hästarna är klokare än så....jag har alltid andvänt min tävlingshäst till elevhäst och med mig kan han varit busig och framåt och jättelugn med de mindre vana :)

Däremot har jag alltid haft dress lektioner för dom ....och som dressyrmupp tycker varjefall jag att dressyren kommer innan hoppning. Kanske din hoppryttare vill rida för din A-tränare nått pass ?

Om inte...oroa dig inte !!!! Din häst behöver ha lite roligt ;)

En positiv och varierad tränad häst är väll jättebra :banana:

Jag hade en tjej som tränade och tävlade min "dressyr-häst" i hopping tidigare. För oss blev det bara en positiv effekt. Hästen blev bra lösgjord av hoppningen, fick bättre framåtbjudning och ett varierade jobb. :banana: Men allt detta beror ju lite på hur duktig ryttaren och hopptränaren är. Men jag skulle verkligen rekommendera lite hoppträning för dressyr hästen. Önskar att min fick hoppa lite oftare, tyvärr blir det väldigt sällan i dag....

Hej
Jag undrar en sak här och undrar om ni kan hjälpa mig!?
Mitt sto rids och tränas främst i dressyr, vi tränar för a-tränare och vi går från klarhet till klarhet, vi får mkt beröm för hennes gång.
utöver dressyren så rider jag ut i terräng, tömkör/longerar.

Jag har nu bett en duktig hopp tjej att hoppa henne en dag i veckan för en hopptränare..som en ytterligare variation som hon har stort behov av.

vilka negativa följder kan detta få eller blir det bara posetivt?

Detta är lite av en enmans häst (läs sto)
Hur mkt får jag vara berädd på att känna att någon annan har ridit, kan detta ha en inverkan på dressyren?

snälla hjälp...

Jag tror de flesta skulle svara att det är bra omväxling om det inte blir så att hoppningen tar över.

Det som skulle bekymra mej mer är om hästen och ryttaren passar ihop och om hon rider ungefär som du.
Hästar ska idealt naturligtvis kunna ridas av olika ryttare men de är olika toleranta för skillnader och också i olika grad enmanshästar.

Jag har erfarenhet av flera bla damen jag rider nu, som man kunde märka direkt när någon annan ridit, som hästen inte tyckt om. OM ryttaren red på ett sätt som hästen är van vid/gillar så är det inga problem. Men annars kan den vara stel och sur i en vecka:mad:
Min förra kunde visa missnöje ännu längre. Men om ryttaren var ok så märkte jag ingenting.

Det gäller väl att ni kommunicerar om vad ni håller på med så att det stämmer överens. Men annars är det bara nyttigt med så allsidigt som möjligt tror jag.

Tack alla för era svar!! :bow:
Jag har bestämt mej för att låta henne hoppa min lilla dam ett tag och se vad som händer..

Jag vill ju att hon ska kunna ridas av andra, men har hittils alltid kunnat känna om någon ridit henne! (pos +neg)
Jag är antagligen för mycket dressyrkärring för att kunna se hoppningens för delar...:smirk:

Det som jag vill kunna dra nytta av är att hon behöver bli starkare i galoppen, så detta kan kanske bli riktigt bra :idea:

Vad jobbigt det är att vara i konflikt med sig själv..:o

Har ett ganska obstinat sto, som gärna roar sig med att bocka, bralla och fara runt, så till den grad att ingen vill rida henne, utan det får jag göra själv. Värst är hon på uteritter och vid hoppning, men det är inte nått vi vill vara utan. Både hon och jag, gillar omväxlingen det ger.
I grund och botten är hon dock en dressyrhäst och tränas och tävlas för MSV dressyr. Att vi ibland "släpper loss" har jag aldrig märkt påverkar dressyren, så det kommer vi absolut att fortsätta med=)

Tack alla för era svar!! :bow:
Jag har bestämt mej för att låta henne hoppa min lilla dam ett tag och se vad som händer..

Jag vill ju att hon ska kunna ridas av andra, men har hittils alltid kunnat känna om någon ridit henne! (pos +neg)
Jag är antagligen för mycket dressyrkärring för att kunna se hoppningens för delar...:smirk:

Det som jag vill kunna dra nytta av är att hon behöver bli starkare i galoppen, så detta kan kanske bli riktigt bra :idea:

Vad jobbigt det är att vara i konflikt med sig själv..:o

Vill bara fråga varför hoppar du inte henne själv ?

Jag är en fegis...:crazy:
Jag hoppade och var ganska bra på det när jag var yngre, nåt
hände när jag passerade 30 :o

Med risk för att framstå som velig har jag faktiskt ändrat mej!
Jag tittade på den första riktiga hoppträningen igår...

Jag är en fegis...:crazy:
Jag hoppade och var ganska bra på det när jag var yngre, nåt
hände när jag passerade 30 :o

Med risk för att framstå som velig har jag faktiskt ändrat mej!
Jag tittade på den första riktiga hoppträningen igår...
Vad fick dig att ändra dig?

Det var för det första en alledes för svår träning, där jag såg hur min häst tappade sitt självförtroende!:cry:

För det andra så blev det enligt mej alledes för lite "ridning" mellan hindrena, jag såg bara fläng!!:mad:

För det tredje så trodde jag att min häst hade kondis nog men ack vad jag bedrog mej hon klarar ej 45 min stenhård uppvärmning i galopp med slutor och byten!:o

Tjejen ifråga som red, skötte sig fint och balanserat över hinder, men hade önskat lite mer ordning för övrigt!

Hon är ju som sagt en enmans häst, jag har nog inte bara velat inse det :crazy:

Nu har jag sedan jag köpte henne låtit några av mina närmsta hästvänner prova att rida henne (när jag varit med) det har varit katastof (förrutom en gång)

Det är väl bara att gilla läget :cool:

Tråkigt att det inte fungera ordentligt. Kan du inte använda medryttaren till saker som du inte gör ändå.. Hjälp henne från marken att hoppa studs och trava cavaletti så att du ändå får en bätrte och mer allsidig träning.. Om du är med så kan du ju påverka!

Varierat arbete mår hästen bara bra av. Klart du ska låte hästen hoppa en gång i veckan.(tycker jag alltså)

Jag har ingen medryttare, detta är en tjej som har en egen häst i stallet brevid. Hon har lite tid över just nu då hennes egen är långtids konvalecent!
Cavaletti brukar jag själv använda mej av, för att variera och få lite lyft och smidighet.
Jag har så svårt för att "lägga mej i" från marken, några tips?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar