Blir det fel om jag gör så här???

W

Warmia

Mitt sto fölar om 4 veckor.....
Hon är i bra hull och äter bra med oanalyserat höenselage på fri tillgång. Men är inte så jätte åpen på kraftfodret utan lämnar ofta en hel del kvar. Hon får havre, korn, betfor, lusernpellets, mineraler och e-vitamin med selen + morötter. Hon får nu ca 1kg lusern som jag ökar sakta till ca 2kg hade jag tänkt. Nu till frågan...
Om jag tar bort nästan all havre och korn och lägger istället till 3-4kg lusern istället för havren och kornet, så skulle hon få i sig mer av det viktiga.....
Tänker jag helt galet eller???

Sv: Blir det fel om jag gör så här???

Nej jag tycker att du tänker rätt. Behovet av både protein och kalcium ökar i takt med dräktigheten och särskilt då hon fölat och börjar dia.
Så att byta ut havren och kornet mot lusern känns helt rätt! Men tänk på att 1kg havre/korn innehåller närmare 10MJ och lusern bara 8-8.5MJ.
Så 1kg havre/korn = ca 1.2kg lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Min 27-åringa islandshäst börjar falla ur lite så jag tänkte förändra lite i foderstaten innan det går för långt. Idag får hon: *...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: Cicci
·
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 118
Senast: arabia
·
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 144
Senast: anjescka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur