Blir benen svullna av rasp?

majapia

Trådstartare
Undrar om hästens ben blir svullna av rasp?
Min häst är jätte svullen på alla fyra varje morgon men försvinner under dagen...:crazy:

Har pratat med veterinären och han sa att jag skulle smörja på med salicylsyresalva. Ska pröva det ikväll, men skulle ändå vilja veta om ni har haft hästar som har fått svullna ben i samband med rasp?

Sv: Blir benen svullna av rasp?

Min fick rasp, svullnad när hon kom på betet. Kopplade ihop det med att hennes mage kom i olag, blev lös i magen. Hon gick också upp häftigt i vikt. Hon fick en betesreducerare, benen shamponerades med Hexocil samt smordes med Nylanders Hästkräm dagligen första veckan därefter varannan dag. Shamponerade en gång i veckan under 4 veckors tid. Nu fortsätter jag att använda Nylanders några ggr i veckan och shamponerar då och då för att hålla benen fräscha. Magen är ok och raspen är nästan helt borta...benen är inte svullna/galliga längre. Min får ha betesreducerare hela tiden för att inte föräta sig.

ja i de flesta fall om hästen får sår och dyligt så blir den ju svullen. det är ju kroppen egna försvar. det är naturligt att svullnaden går ner när hästen rör på sig eftersom det bli cirkulation.

håll rent och mjukt så det inte spricker :)

Ok, tack för alla tips....känns lungnare nu..:laugh:

Men min häst är inte tjock snare tvärtom, han får lite extra mat för att han ska behålla sin vikt..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
601
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka