blir arg för sadeln...=/

K

kikona

när jag ska sadla på min häst så blir hon arg och bits, och hon backar i ridhuset när man ska spänna sadelgjorden=/ är det för att hon är öm i ryggen?

Sv: blir arg för sadeln...=/

ÄR hon öm i ryggen är det garanterat därför. Ryggömma hästar ska inte bära. Om veterinär har sagt OK kan man jobba i t ex töm eller lina.

Jag hade börjat med att kolla sadeln. En av hästarna jag tidigare hade blev som ny när hon fick en annan sadel. Från att ha surat direkt när man kom med sadeln, var det glada miner direkt när man kom.

Det kan nog va en av anledningen... prova att ta ut någon kunnig person som kan prova ut sadeln åt dig kolla också med veterinär så hästen inte fått nån inflamation i muskelaturen i ryggen...
kolla om bossorna på sadeln är jämna och inte "buckliga"

Hon har garanterat ont. Byt sadel och tömkör henne ett tag, det kan vara så illa att den är inflamerad..

Absolut har hon ont nånstans som sadeln påverkar. En häst ska inte reagera på salden om den passar bra på hästen. Att dra sadelgjorden är dock en helt annan sak, tänk dej själv om nån skulle dra dej runt magen. Men om hon reagerar på en gång hon ser sadeln, och börjar backa o vad hon nu gjorde, är det ju helt enkelt något fel på sadeln. Rådgör med en kunnig hästperson, som får kolla sadeln. Ha också en veterinär som kollar ryggen, OM det vore nåt med att hon är öm, och sadeln skaver. Lycka till!

Behöver naturligtvis inte vara ryggen som spökar. Det finns andra orsaker.
Jag hade ett vbl-sto som hade samma beteende som din när jag spände bukgjorden. Vi for ut på en skrittur. Hon visade inga andra problem. Inte förrän hon joggade uppför en liten backe. Pulsen for upp i 250! (Jag tränar aldrig utan pulsmätare kan jag tillägga). Tog upp, skrittade en bit, pulsen gick ner. Svängde in på rundbanan och lät henne öka farten lite för jag tänkte att jag måste ha läst fel. Men nejdå, det räckte med trav ca 10-15 meter så var pulsen uppe i 250 igen. Tog upp, skrittade till stallet. Ringde veterinär och beskrev symptomen. Han kom direkt och kollade upp henne. Resultat: kolik! Jag blev lite fundersam. Har aldrig stött på en kolikhäst som inte klart och tydligt visar vad felet är. Inte föräns nu då! Det var en rejäl "inpackning" som slutade med en akutresa till Ultuna där hon blev kvar i 3 dagar, och veterinären gav henne 50/50-chans att överleva.
Hon överlevde, och jag tackar mej själv för att jag kör med pulsmätare! Utan den hade jag aldrig uppmärksammat problemet eftersom hon inte visade några symptom på kolik för övrigt.

Så vad jag menar med min berättelse är att problemet kanske inte sitter där man tror!

Jag hade samma problem, med min häst. Hon fick gaskolik i våras och vet. kom ut och behandlade. Hästen blev bra och efter en vecka tog jag upp ridningen igen, men när jag drog gjorde till första hålet blev hon spänd i hela kroppen, gick en bit och drog gjorden mer. Satt sedan upp, men hästen sköt rygg och vägrade gå fram. Manade på henne, hon gick mot villigt och detta upp repades vid nästa rid tur också. Ringde vet. och beskrev problemet, han sa att det hade med koliken att göra, hon hade inte blivit helt bra i magen efter behandlingen och behövde mer medicin mot sin irriterade mage, fick protexin. Det stabiliserar mag och tarm balansen. Redan efter 5 dagar var min häst som vanligt, ska äta detta hela sommaren och vid foder byten, hon har känslig mage. Detta hände även i fjor höstas, fast då fick hon inte kolik anfall, utan reagerade bara när jag drog sadel gjorden, sköt rygg, trodde då att det var sadlen och köpte en ny som passade kanon, efter ett tag försvann problemet, i samband med att jag stallade in från bete. Nu i efter hand och med samtal med vet. så var det gräset då med, som gav gaser och spände. Nu vet jag att hon är känslig för gräs och ska ha protexin vid bete och foder byten. Nu är hon frisk och har inte ont i magen, konturan är, det var inte sadlen!:idea:

har ett varmblodsto som blir sur och biter, hon är inte ute efter att bita mig men markerar i luften.
Först gör hon det en gång när hon märker att jag ska lägga på sadeln/selen sedan när jag ska spänna gjorden.
Men det är inte pga ryggen utan för att hon är otroligt känslig, speciellt under magen.

Det jag gör är att försiktigt spänna gjorden, så att den bara ligger an löst.
Sedan berömmer jag med röst och godis vid minsta lilla framsteg.
Då brukar hon acceptera gjorden bättre och ser det som någonting positivt.
När jag sedan spänner gjorden så gör jag det ett hål i tagen med beröm och ev. godis utemellan åt tills målet är nått.

Detta är dock en häst som inte blir bufflig och nafsig efter godis.

Om hästen blir arg/biter när du sitter upp så kan du klart misstänka ryggont.

Ston är i regel känsligare och endel blir besvärligare vid brunst.
Mitt sto är väldigt känslig för beröring men när hon blir brunstig så älskar hon det!:D

kan ju finnas olika orsaker till att din häst blir arg när man spänner sadelgjorden.

Min ponny gillade inte heller när man spännde trots en sadel som var godkänd av en equiterapeft. Anledningen till att hon surade var för hon var öm i en muskel som jag inte vet vad den heter, men den går mellan frambenen på hästen. Anledningen till det ömmande var att hon var väldigt hög i frampartiet, det vill säga, höga knän, studdsade mycket osv.

Fick tips av min massör att knåda lite på bog"tuttarna" som jag kallar det, hehe hoppas någon förstår iallafall.

/Sofia

Förutom det som alla redan skrivit, hur gör du när du spänner gjorden?

Det är otroligt viktigt (speciellt om hästen redan har sådana obehagskänslor) att man spänner lite i taget, flera gånger och på båda sidorna av sadeln. Gjorden ska ha resår i båda ändar, på mitten eller inte alls; resår i bara en ände gör att trycket fördelas ojämnt och sadeln kan hamna fel.

Var även noga med att dra lååångsamt. Ofta ser man ryttare som rycker i stroppen för att få mera kraft, inte undra på att hästen visar obehag då...

Slutligen, hur hårt drar du gjorden? Man måste inte dra så att man blir blå, ofta kan man lämna lite luft mellan häst och gjord.

jag har ridit en häst som varje gång man sadlade eller borstade han så la han öronen bak och börja slå med huvet och bita i luften och sparka me benen. till en början blev ja ju lite rädd men sen pröva jag och bara låta han hålla på så när jag fixade och ignorerade han totalt och efter en tid slutade han med det, eller inte helt men han skärpte sig rejält iallafall.

Hon kan ha ont som många redan säger. Så kontrollera det först! Men Ibland kan det vara så att hästen bara inte gillar sadelen.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar