Blir aldrig frisk!

S

Sippus

Nu har jag kämpat med min häst sen i slutet på september med hennes problem med frambena...
Hon har blivit friskförklarad men halt igen gång på gång...
(Hon har haft kotleds och hovledsinflamation)
Och nu blev hon friskförklarad för cirka en månad sen och vi har hela tiden varit jätte försiktiga med igångsättningen och tagit lång tid på oss...
Men nu tycker jag att hon inte känns helt Ok igen!
Så imorgon kommer en Equiterapeut ut som ska gå igen henne helt och hållet, för att se om hon kan hitta något!

Men om hon ändå inte är helt okej fortfarande har jag tänkt att låta henne ta de lugnt en tid, ta bort skorna och låta henne bara gå i hagen och kanske gå kortare promenader!
Tror ni de skulle vara något att testa??
Är de någon mer här inne som har/haft samma problem?

Sv: Blir aldrig frisk!

Jag har haft samma problem som dig, fast sedan augusti...
Började med en hovledsinflammation, sprutad flera ggr -friskförklarad c:a 4 månader efter det. Försiktig igångsättning - kändes dock ej ok, börjar korta steget m hö bak igen - klinik besök, halt på alla fyra:cry: Sprutad på fem ställen m cortison = inflammation båda knäleder bak, kotled båda fram, glidled hö bak. Får ny vet på Återbesök som konstaterar att hennes problem ej sitter i benen utan i ryggen-bedövning av ryggen-longering- rör sig helt annorlunda. Röntgen av ryggen, konstaterat att hennes tornutskott sitter väldigt tajt samt att hon har inflammation i ryggen-sprutad m cortison på två ställen iryggen. Får samtidigt konstaterat att hon har spatt i hö bak has:( Ska nu promenera m henne ca 30-60 min i 14 dgr, sedan skritt på halvlånga tyglar med mkt driv så att bakbenen aktiveras i en vecka,sedan åb... Var från början hoppfull men ju längre tiden har gått har jag tyvärr tappat mer o mer hopp... Men denna vet säger sig ha hittat grundorsaken ( synd att jag inte träffade honom på första klinikbesöket), så nu kör vi på det...

Säkert inte alls fel av dig att be en equterapeut gå igenom din häst!!!
Problemen kan ju komma fr ngn snedhet el fr ryggen!
Lycka till!!!

Har oxå problem med häst som aldrig blir bra. Det börjar verkligen kännas hopplöst. Visserligen är hon 24 år, men hon är inte hårt riden utav oss de senaste 9 åren. Vet skriver ut butta (i oktober både -05 och -06 av en ren slump) men som bara maskerar hältan. Vi hade även ut equi och hon blev bra = utan hälta men hon var och är fortfarande lite svullen under framknät. Har även ultraljudat senorna UA. Ändå blir hon halt, denna gången var det bak. Vi hade precis börjat sätta igång henne och kommit en bra bit och då har hon endast ridits lätta pass.

Hur ser plåtarna ut?

Ledinflammationer är ju sällan/aldrig problemet i sig, utan bara symptom på något annat som är fel. Antingen i leden (pålagring etc) eller någonannanstanns (ryggen, nacken t ex).

Om hästen känns ofräsch ska du absolut åka till veterinär i först hand (det står t o m i djurskyddslagen). Då vet du om hästen är dålig och ska behandlas. När hästen kommit så långt, kan du fundera på vad en ET kan göra för er. Kanske behövs det en korrigering (eller flera).

Men ALLTID veterinär först.

Rönken plåtarna såg jätte fina ut!
Idag var ET ute och de var jätte bra! Hon blev igenom kollad och så longerade vi henne (såg jätte fint ut idag!)
Hon blev behandlad med akupunktur och massage.
Hon hittade att hon var sne även, Hon sköt upp vänster sida så korset och manken var högre upp på vänster sida än på höger.
Men redan efter behandlingen kunde man se att de var mycket bättre!
Så om 2 veckor kommer hon tillbacka igen och ska göra samma behandling och även se om hon kan hitta något annat!

Låter som om ni är på precis rätt väg du o din häst :)
Lycka till!!!

Tack så mycket!

Lycka till med din häst också!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit