Blinkar och blundar

Ray

Trådstartare
En häst som i pauser på träning blinkar och blundar- lite som att den skulle vara sömnig...?
Hur tolkar du det?
Hästen är väldigt framåt när det är hans tur så sömnig känns inte som anledningen. Någon form av stresshantering?
Jag blir orolig över att det skulle vara någon form av smärtreaktion såklart. Men kan ju också vara stress över annat...
Hur hade du "felsökt"?

Nej tror inte det . Uppfattar det klart som någon slags lugnande signal . Irriterade ögon brukar mer knipas ihop när de blinkar. Detta är rätt avspänt.
Men samtidigt inte normalt i situationen som så.

Nej tror inte det . Uppfattar det klart som någon slags lugnande signal . Irriterade ögon brukar mer knipas ihop när de blinkar. Detta är rätt avspänt.
Men samtidigt inte normalt i situationen som så.

Gör den det bara vid ridning? Eller även i hagen, vid longering, tömkörning, promenader?

Bara i pausen på hoppträningen. Alltså hoppar sin vända och väntar medan övriga gör sitt. Hade lätt tänkt att han stog och sov. Huvud/hals lite lägre och blinkar och sen blundar nån sekund och nickar till med huvudet. Precis som när de står och sover. Men i fel situation.

Bara i pausen på hoppträningen. Alltså hoppar sin vända och väntar medan övriga gör sitt. Hade lätt tänkt att han stog och sov. Huvud/hals lite lägre och blinkar och sen blundar nån sekund och nickar till med huvudet. Precis som när de står och sover. Men i fel situation.
Feber?

Jag tycker det är rätt situation. När dom gör så brukar dom behöva en hjärnpaus. Det är ju ganska överväldigande att vara på hoppträning. Mycket att hålla koll på.

Det är en form av lugnande signal, men också en direkt effekt av många intryck. Jag har stött på hästar som kan reagera så i förvånansvärt "små" träningssituationer också. Dom behöver stänga ner tankeverksamheten en stund, och gör det.

Låt dom :).

Jag tycker det är rätt situation. När dom gör så brukar dom behöva en hjärnpaus. Det är ju ganska överväldigande att vara på hoppträning. Mycket att hålla koll på.

Det är en form av lugnande signal, men också en direkt effekt av många intryck. Jag har stött på hästar som kan reagera så i förvånansvärt "små" träningssituationer också. Dom behöver stänga ner tankeverksamheten en stund, och gör det.

Verkligen. Jag läser det alltid som "nu var det lite mycket, hästen behöver paus". Hästen går själv ur pausen när den är redo igen!

Jag förstår ärligt talat inte hur man aldrig fick lära sig detta inom "vanlig engelsk ridning"? Jag har iaf aldrig snappat upp det. Och dessutom behöver de ju ofta gäspa och gapa stort i samband med detta för att släppa spänningar men det hindrar ju nosgrimmor dem ifrån.

Ur hästens synvinkel så är det ju ett sätt att stress- och känsloreglera vad situationen krävt av dem och oftast hindrar vi dem eller "väcker" dem för vi tror de är loja.

Kred till dig @Ray som uppmärksammat det! Är det något som ändrats till nu eller du kanske bara blivit mer medveten om det? Jag hade funderat över om det är ett sätt för hästen att hantera stress när du beskriver att den är "väldigt framåt" när det är dens tur. Är den helt avspänd och harmonisk i det läget eller finns det stress då också? Om detta beteendet har tillkommit hade jag funderat över vad som kan ha ändrats som skapar med stress för hästen och då även i form av obehag eller smärta. Men även högre krav i träningen, sämre trygghet i vardagen eller liknande tänker jag kan spela in. Hästens generella mående och stressnivå påverkar ju var den klarar av att processa i träning.

Verkligen. Jag läser det alltid som "nu var det lite mycket, hästen behöver paus". Hästen går själv ur pausen när den är redo igen!

Jag förstår ärligt talat inte hur man aldrig fick lära sig detta inom "vanlig engelsk ridning"? Jag har iaf aldrig snappat upp det. Och dessutom behöver de ju ofta gäspa och gapa stort i samband med detta för att släppa spänningar men det hindrar ju nosgrimmor dem ifrån.

Ur hästens synvinkel så är det ju ett sätt att stress- och känsloreglera vad situationen krävt av dem och oftast hindrar vi dem eller "väcker" dem för vi tror de är loja.

Kred till dig @Ray som uppmärksammat det! Är det något som ändrats till nu eller du kanske bara blivit mer medveten om det? Jag hade funderat över om det är ett sätt för hästen att hantera stress när du beskriver att den är "väldigt framåt" när det är dens tur. Är den helt avspänd och harmonisk i det läget eller finns det stress då också? Om detta beteendet har tillkommit hade jag funderat över vad som kan ha ändrats som skapar med stress för hästen och då även i form av obehag eller smärta. Men även högre krav i träningen, sämre trygghet i vardagen eller liknande tänker jag kan spela in. Hästens generella mående och stressnivå påverkar ju var den klarar av att processa i träning.
Jag har absolut blivit mer uppmärksam på signaler eftersom det är en häst med magsårshistoria och jag försöker vara mer observant på allt.
Han är en lättstressad individ och har många små sätt att visa det på i olika situationer. Kraven på träningen har höjts samtidigt som han egentligen visar mindre stress - mindre tydligt i alla fall. Träningen går mycket ut på att han ska galoppera lugnare i en jämnare rytm och det har tidigare blivit stora protester a la stå på bakbenen. Nu fungerar det bättre och en teori är ju som @skiesabove var inne på att han försöker och liksom behöver pausa och faktiskt ger sig tid att släppa på spänning i den pausen.

Det där med nosgrimman som @the_connemara nämnde är så viktigt också. Dom måste kunna gäspa och röra på underkäken för att kunna släppa spänningen.

Om man måste rida med nosgrimma kan man sitta av en stund och spänna upp nosgrimman så dom får möjlighet att lossa käkmusklerna en stund. Eller åtminstone knäppa upp den så fort som passet är över, och skritta av avsuttet med uppspänd nosrem.

Jo absolut.
Inte helt lätt att läsa av hästar. Jag kan tycka att han har gått från att hoppa i full spänning och dra iväg på hinder och ibland riva grovt men bara bränna på vidare till att ge intrycket av att han är mer medveten om vad som händer och faktiskt försöka lösa uppgiften på ett bättre sätt.
Tränaren tycker allt ser positivt. Ryttaren tycker det känns konstigt att hsn inte 'bjuder" på samma vis och blir lite osäker. Och jag försöker se från alla sidor...

Jo absolut.
Inte helt lätt att läsa av hästar. Jag kan tycka att han har gått från att hoppa i full spänning och dra iväg på hinder och ibland riva grovt men bara bränna på vidare till att ge intrycket av att han är mer medveten om vad som händer och faktiskt försöka lösa uppgiften på ett bättre sätt.
Tränaren tycker allt ser positivt. Ryttaren tycker det känns konstigt att hsn inte 'bjuder" på samma vis och blir lite osäker. Och jag försöker se från alla sidor...

Det blir ju betydligt mer tankeverksamhet när man inte bara rusar på, utan börjar bli medveten :).

Kärlek. Kan du stötta ryttaren i att visa kärlek och omtanke nu när hästen börjar våga vara närvarande? Mycket klapp och mjuka ord, och själva känslan man bär inom sig spelar roll den med. Dom känner det.

Och kanske att ni kör de flesta passen med låga krav med något han tycker om, kanske uteritt i sakta mak med kompisar?

Jo absolut.

Låter absolut som att hästens beteende kommer ifrån att han inte bara längre flyr framåt. Dvs något positivt men som behöver ses och lyssnas på så jättebra att du uppmärksammat det!

Kan ryttaren tänkas vara intresserad av R+-träning med en bra tränare? Där läggs ju mer eller mindre allt fokus på att lära sig läsa av hästens sådana här små signaler. Min häst gick från stillastående osäker till glad och rörlig på 3 träningar bara av att jag ytterligare fick förståelse för när jag faktiskt pushade hans gränser när han inte var redo. Och då tycker jag ändå jag redan hade kommit ganska långt i att förstå hans introverta beteenden och gav honom tid att processa där, han är numera ganska tydlig med det.

Med förståelse brukar man ju känna sig tryggare och kunna visa mer omtanke tänker jag. Jag hade också en lång process i början när jag bara kände att det bästa vore ju om min häst slapp träffa mig alls när jag började inse hur mycket han försökt hantera sin stress men till slut inte klarade det mer 🙈

Ska absolut peppa ryttaren till det.
Tonåringar med höga krav på allt märker säkert känsliga hästar av.... Hon blir aldrig dum med hästen men besvikelse är rätt tydligt.
Tänker också att det nog är läge att ha mer återhämtning mellan träningar. Samtidigt behöver ryttaren träna mer. Svår balans men viktigt !

Tonåringar med höga krav på allt märker säkert känsliga hästar av.... Hon blir aldrig dum med hästen men besvikelse är rätt tydligt.
Tänker också att det nog är läge att ha mer återhämtning mellan träningar. Samtidigt behöver ryttaren träna mer. Svår balans men viktigt !

Förstår verkligen! Besvikelse är svårt att hantera, det hade jag velat bli bättre på och även så mycket tidigare i hästlivet för det gynnar liksom ingen även om man fortsatt alltid är snäll mot hästen. Det är tungt att bära liksom.

Ryttaren kanske har möjlighet att träna med någon annan häst mellan varven?

• Gilla
Reactions: Ray
Det är lugnande signaler att blinka, gäspa, sänka huvudet och det kan de göra både för sin egen skull, för att lugna sig själv, men också för att lugna andra runt omkring. Med tanke på det du skriver att han har börjat ta det lugnare så är det nog så att han har lärt sig mycket det senaste, han rusar inte bara längre och då kan de behöva en längre sammanhängande vila för att hinna sortera allt det nya och komma igen med ny kunskap som har lagt sig tillrätta så att det nya inte tar så mycket energi och tankeverksamhet.
Det kan också vara bra att lägga in lite vila efter träningarna varje gång om det går. Kanske en extra dag i hagen om han trivs där eller att bara gå en kravlös och bandstärkande promenad eller annat som inte kräver någon tankeverksamhet för att han ska få en chans att sortera upp även mindre grejer som han lärt sig och göra dem till sina.

Det är alltså bra att han gör det här, lugnar sig själv, men han kan också behöva att han får ta det lite lugnt ett tag.

Superfin input av er alla 🙂
Ponny kommer få en lugn fortsättning på veckan och ryttaren ska få tävla en annan häst. Min plan var att trimma honom själv men omreviderar till att ge honom några dagar andningspaus och sen sätta igång igen nästa vecka.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: skiesabove
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 643
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila