Bling bling tillåtet?

T

Tossan_

Har kollat på stigbyglar, sporrar och bett som är blingade, MetaLab, ni vet. Ska köpa bettet och sporrarna för att använda på hopptävlingar.
Men får man ha blingade saker i dressyren? Skulle vilja ha stigbyglarna men det är inga säkerhetsstigbyglar så jag vill inte ha dem när jag hoppar, utan på dressyrsadeln isf.
Någon som vet hur det ligger till? :)

*snurrig*

Sv: Bling bling tillåtet?

Jag tror du får ha blingade stigbyglar, har för mig att min kompis har det:)

Okej :) Kanske blir för mycket att ha allt på en gång när man tävlar dressyr men lite bling tyckar jag inte borde skada :P

har för mig att det står att diskret dekoration är okej, kmr inte ihåg om det bara gällde tränset eller öht. Kolla TR dressyr

Har kollat i TR men jag fattar ändå inte. Står ju inte direkt något om stigbyglar med blingbling heller.. :p

Är det någon som har ett definitivt svar på detta? Får man tävla med blingade stigbyglar? Står ingenting i TR om detta, eller är jag dålig att leta?

har du mailat dem och frågat?

Jag vet att pannbandet får vara blingat, men inte nosgrimman. Ang stigbyglar och sporrar har jag ingen aning :)

Tänkte att jag kollar här först, många här inne brukar ha stenkoll på vad som gäller ;)

Som jordgubbsskit skrev, pannband får vara blingat, inte nosgrimman.

Har sett flera med stigbyglar och sporrar blingade på dressyrtävlingar. Men jag skulle mailat och frågat ;)

Får man faktist inte ha blingad nosgrimma ? :o

nope, ingen dekoration på nosgrimman! haha har du haft det?

Ja, du får ha mönstrad nosgrimma, som på Hööks tränset du länkade.

På klubb/lokal tävling tror jag att du kommer undan med att ha bling på Stigbyglar/sporrar, men på en regional så kommer du antingen få poängneddrag, eller helt enkelt inte få starta med sådan dekoration.

Vissa domare slår till och med ned på Swarovski-pannbanden (de med tre rader med swarovski som täcker hela bandet) då TR säger "Diskret utsmyckning"

Man får aldrig poängavdrag för otillåten utrustning. Antingen är den tillåten eller så är den inte det och då blir man diskad.

I dressyrTR mom 221 står det att "Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta.
Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt
bakåt från mitten av sporrens skänklar." Jag skulle tolka att sporrens skänklar skall vara släta som att inte bling är tillåtet, för då blir det väl inte släta? Eller? Jag har aldrig tittat närmare på sådana sporrar.

Stigbyglarna och bettet hittar jag ingenting om. Bäst är nog precis som flera andra föreslagit att maila förbundet och fråga.

öh det tävlades OS, VM och EM med dom pannbanden så tror knappast att dom är förbjudna.

I dressyrTR mom 221 står det att "Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta.
Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt
bakåt från mitten av sporrens skänklar." Jag skulle tolka att sporrens skänklar skall vara släta som att inte bling är tillåtet, för då blir det väl inte släta? Eller? Jag har aldrig tittat närmare på sådana sporrar.

Stigbyglarna och bettet hittar jag ingenting om. Bäst är nog precis som flera andra föreslagit att maila förbundet och fråga.

Jag tolkar det likadant som du MEN, jag tror egentligen de syftar på insidan av sporren. Men enligt texten ska det inte vara tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Emro
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 072
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka