Blindtarmshäst på boxvila

majola

Trådstartare
I vintras hade min häst problem med blindtarmen, lätt förstoppning och inflammation. Hon fick äta linfrö, kli och betfor och blev bra lagom till betet (det tog alltså lång tid att få ordning på). Nu är hon tyvärr skadad och står i boxhage, vilket ju inte är så käckt. :crazy:

Hennes mage har börjat protestera på allvar mot allt stillastående. Hon är lös i magen och ibland kommer det bara vatten där bak. Hon får sin "specialkost" med betfor, kli och linfrö två gånger om dagen, och jag har gett henne ganska mycket äpplen och morötter för att lösa upp lite grann. Hon äter ca 9 kg hö om dagen och betar lite grann (dock inte så mycket). Hon är jätteladdad och jag vågar absolut inte släppa henne i hagen utan att veterinären har gett klartecken. Hittills har jag promenerat henne ca 15 minuter om dagen.

Har försökt få tag på min veterinär men han har inte ringt tillbaka ännu. Är det någon som har något tips om något foder eller så stödjer blindtarmens funktion?

Sv: Blindtarmshäst på boxvila

INGA ÄPPLE till hästar med problematisk mage, äpplesyran är gift för magen har jag fått lära mig den hårda vägen (3 äpplen givna till en häst med riktigt känslig mage = rejält kolikanfall, vet sa direkt att det är äpplena). Så ta det säkra före det osäkra och ta bort äpplena är mitt råd till dig.

Våran häst hade blindtarms förstoppning sex gånger och stod på Ultuna en halv vinter för ca 3,5 år sedan och det som hjälpte oss var ungefär det som du ger fast vi gav honom paraffin olja i varje mål mat. Se även till att hästen dricker mycket, våran häst drack väldigt lite så vi stod på nätterna och kokade lag av morötter och det drack han men som du kanske förstår så går det åt en del tid och morötter för att få ihop några liter. Jag tror att bara du ser till att han dricker ordentligt och petar i honom linfrö, paraffinolja och kli så kan det lösa sig. Gå även på många promenader men ge honom inga äpplen.
Hoppas att allt ordnar sig!

Hon dricker bra, så det är inga problem.

Jag får prova att ta bort äpplena och se om det blir bättre. Tack för tipset!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 200
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771
Hästvård Har haft mitt sto hos hingst hela sommaren när jag en dag fick beskedet att hon hade fått fång. Nu har hon blivit så pass bra att...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: KSF
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat