Blind hund?

Skugga

Trådstartare
Såg en annons på en blind valp idag och blev nyfiken. Jag trodde man tog bort hundar som var blinda från födslen, men de kanske klarar sig bättre än jag fått för mig? Vad är lättast: blind från födslen eller blind via ett trauma (för där tar man väl inte heller bort hunden, gissar jag?)

Någon som vet?

Bara väldigt nyfiken, som sagt! :idea:

Sv: Blind hund?

Hade jag varit uppfödare så hade jag avlivat en blind valp och jag hade absolut inte köpt en blind heller. Blind på ett öga, ok, men inte om den är helblind.

Jag har faktiskt ingen aning, men min personliga åsikt är att det måste väl vara snällare att låta stackaren somna? :(

Jag har aldrig träffat någon hund som varit blind från födelsen men inbillar mig att den kan få problem med kroppsspråket så att den inte fungerar så väl med andra hundar. Min egen hund, som numera är i himlen, miste sin syn successivt p.g.a. diabetes. Jag tror inte att hon såg något under sitt sista år. Sina vanliga kompisar kunde hon umgås med men jag lät inte henne träffa nya hundar. Hon kunde både trava och galoppera lite (15 år gammal) men kunde då springa in i saker (vanligen mig eller en snödriva längs vägen). Andra saker såsom cyklar, bilar, soptunnor m.m. kunde hon gå in i så jag fick styra henne ibland. På promenader gick det annars utmärkt, även i skogen. Luktsinne och rutin räcker ganska långt. Inomhus visste hon var allt var och krockade aldrig med något. Hon tog sig fram överallt och kunde hoppa upp i sin fåtölj precis som en seende hund.

Jag tog bort min hund av andra orsaker än blindheten.

svärmor ena hund blev blind som vuxen, det var jobbigt nog. jag skulle inte behålla en blind valp, den skulle säkert kunna vara jättetrevlig och leva ett bra liv, men begränsningarna både för hund och ägare tycker jag är för stora, speciellt iom att det finns massor av (frisk(are?)) hundar som behöver hem.

Jo, det var ju så jag tänkte, därför jag blev så förvånad... Mycket problem i "onödan", eller hur man nu ska uttrycka det. :crazy:

Spännande med erfarenheter från vuxna blinda hundar (eller hur man nu ska skriva för att inte bli missförstådd)! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 839
Senast: tanten
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka