Sv: Blicken.
Jag tror att jag tittar på den del jag vill ska aktiveras mer. Vill jag hålla ut hästen kan jag titta på bogen, vill jag få fokus på inner bak tittar jag intensivare på det benet osv.
Det blir nog oxå så att jag gärna gör själv så som jag vill att hästen ska göra. Om den inte ställer i nacken riktigt går jag och vrider nacken ur led
för att jobba med hästen i rörelsen...
I AR-longeringen upplever jag det som att det är mer aktiv inverkan och arbete, koncentration, än i den gamla vanliga "rasta hästen"longeringen.
Därför fokuserar jag blicken ganska tydligt på den del av hästen jag vill påverka. om den jobbar bra och jag vill ge en mental eftergift tittar jag nog mellan benen, under magen någonstans för att "frigöra" den från min "ögonpress".
Jag jobbar även med i mitt kroppsspråk. en galoppfattning gör jag nog enbart med rest hållning och lite höjd linhand. Hästen lyfter med i min uppresning och får förhoppningsvis med sigytter bak under, och galopperar.
Den inverkan är så subtil att om han är stel/styv eller inte med mig för dagen, uteblir svaret (galoppen i detta fall) och jag får kanske lägga till en rösthjälp eller höja spöet för att återfå uppmärksamheten.
Tja, lite mer babbel än du bad om.. Men det är så kul att prata häst!