attempt

Trådstartare
När man arbetar med hästen för hand med tex kapson (vid longering) vart ska man ha blicken?
 
Sv: Blicken.

Jag tycker inte att blicken spelar nån större roll, fokus är viktigt däremot och många har ju focus och blick ihopa.
Jag brukar ha fokus på den kroppsdel jag vill påverka. I övrigt går jag efter principen att hästen går som jag gör så jag rör mig alltid parallelt med hästen med våra näsor åt samma håll.
 
Sv: Blicken.

Jag håller med djurjouren när det gäller att focus och blick ofta hänger ihop.
Dock så har jag hellre focus framåt för att själv få framåtbjudning, om du förstår.;)
Det kan ju förstås bli lite svårt om man samtidigt ska ha koll på hästen, men det går.
 
Sv: Blicken.

Jag använder blicken till att observera hur hästen rör sig. Tittar alltså där det behövs.
 
Sv: Blicken.

Det gjorde jag också i början. Jag kollade mycket på vart hästen satte inner bak samt på bogen och halsen. Då sa min NH-tränare att min blick kunde förvirra hästen :crazy:
 
Sv: Blicken.

Då får väl hästen vänja sig vid det då. Och lära sig att lyda andra signaler.
 
Sv: Blicken.

Okej.
Men när man arbetar på volten, ska man stå vänd mot hästen eller ska man stå på sidan?
 

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Buzzter
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp