bli skötare/medryttare

I

iswer215

Hej!
Jag är en tjej som har ridit på ridskola i ca 6-8 månader, alltså lite mer än en termin.

Jag rider på ridskolan en dag/veckan och jag funderar på att jag vill bli skötare/medryttare på en häst. Vilket är det bästa alternativet? Är inte det sköthäst? Hur många dagarna räcker det att vara skötare, räcker det med en dag/veckan. Men vad ska man tänka på att göra då, typ rykta hästen och borsta lite, visitera, kratsa hovarna och pyssla om den lite? Vad måste man kunna om ridning och hästskötsel

På fritiden läser jag en hel del böcker om hästar och ridning, samt om hästens dagliga skötsel och vård, hästens sjukdomar, färger och tecken mm. Är det en bra start tycker ni?

Hur länge ska man helst ha ridit på ridskola för att bli medryttare? Och räcker det att vara medryttare på en häst ca 1-2 dagar i veckan om man ridit på ridskola dessutom? Vad måste man kunna då?

Jag blir väldigt tacksam för svar! kram //Bella

Sv: bli skötare/medryttare

Jag tycker nog att du ska börja med att bli skötare. Finns det inget skötarsystem på din ridskola? Har själv aldrig varit skötare, men det som ingår är väl skötsel av hästen: ryktning osv vet inte om man brukar mocka när man är skötare.

Nu vet jag inte hur bra du är på att rida. Innan man blir medryttare tycker jag att man ska kunna kontrollera hästen i alla gångarter även i skogen.

Jag tycker som lillamyggan...
Börja att vara skötare på ridskolan...
Ta många privat lektioner... då lär man sig jätte bra...!
Om du har nån kompis som har häst, så kan du ju fråga lite frågor angående skötsel...
Lycka till!

Det låter vettigt att du börjar med att sköta en häst och därigenom börjar umgås med hästar och lär dig deras signaler och språk. Det är så mycket mer än bara ridningen man behöver lära sig i hanteringen av hästar. Man kan inte lära en häst människospråk, men däremot kan vi lära oss att förstå hur hästarna kommunicerar med varandra och sedan oxå använda oss av detta språk för att själva kommunicera med kusarna. Det är nog så lärorikt att spendera mycket tid med hästar i en hage och iaktta hur hästarna beter sig mot varandra. Det är även en jättebra start att, som du skrev att du gjorde, läsa om hästar och därigenom oxå få teoretisk kunskap. Hur många dagar/vecka du ska vara skötare får du känna efter själv vad som verkar rimligt, i samråd med hästägaren naturligtvis.

Det är ett stort ansvar att rida ut en häst själv och går nästan inte att jämföra med den skyddade miljön på en ridskola. Du frågar hur länge man bör ha ridit för att bli medryttare och det är svårt att svara på, mycket spelar in - dina kunskaper, hurdan hästen är som du ska rida osv. Men som föregående talare skrev - citat: "Innan man blir medryttare tycker jag att man ska kunna kontrollera hästen i alla gångarter även i skogen."

Lycka till!!!!

Citat: Innan man blir medryttare tycker jag man ska kunna kontrollera hästen i alla gångarter även i skogen.

:D Beror la på hur hästen är också? En het häst kanske man har svårt att kontrollera medans en lugnare är lättare.

Men jag håller med föregående skrivare! :bow:

Du undrar om det räcker med en dag i veckan - det kan inte vi svara på. Det beror på ridskolan/ägaren till hästen du vill sköta.

På min ridskola får man gå en skötarkurs, få skötardiplom, sen får man vara provskötare en månad innan man blir skötare. Och man måste komma minst 3 dagar i veckan.

Men hur det är på din ridskola har jag ingen aning - kolla upp det! Annars kan du leta efter en privat sköthäst; kanske finns det någon snäll gammal pensionär som behöver lite extra kärlek? :love:

På vissa ridskolar där man är "sSkötare" så får man göra det som näms åvan, men även rida kanske ett pass i veckan /Månaden. På ridskolan där jag red innan fick man rida hästen varje vecka som tack att man var skötare. PÅ förrförra ridskolan jag red på fick man bara sköta...

Så fråga din ridskola vad dom har för system

MvH//TheHunted1

Hej hej

Jag tycker att du ska satsa på sköthäst först. Ni har väl skötarsystem på din ridskola?

Det är olika vad man får göra när man är skötare, men jag kan tänka mig att man får borsta, rykta, ta hand om hästens utrustning, visitera hästen och kanske mocka i boxen/spiltan ibland. På vissa ridskolor får man vara med och dela ut foder också, och det är jättebra träning ;)

Jag tycker du ska vänta ett tag med medryttarhäst, för då tar du på dig ett större ansvar, på ridskolan finns det ju alltid hästkunniga persner att fråga om råd. Men när du varit skötare på ridskolan kanske du kan bli skötare på en privathäst som står i privatstall någonstans?

Om jag vore skötare skulle jag vara i stallet och sköta hästen åtminstone 2 dagar i veckan, det bästa vore ju förstås om hästen hade samma skötare som kom varje dag, men det är svårt, eftersom det oftast är så att många vill sköta samma häst på ridskolan. Och därför är det en fördel med en privathäst.

Jag tycker att det är toppen att du läser hästböcker på fritiden! ;) Det gör jag också!! Jag tycker du ska läsa om hästens dagliga vård, sjukdomar m.m.
När du lärt dig lite mer om hästens beteende så är det lättare att umgås med dem, för du förståd varför de gör som de gör, de är ju hästar och inte människor, det måste man alltid tänka på! Innan man köper egen häst tycker jag att man ska kunna hantera hästen i skritt, trav och galopp ute i terängen men man ska också kunna mycket om foder, sjukdom, avmasking, hur man lastar hästen i transport med mera

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama