Bli knäpp snart!

F

Fluff3

hej!

Sitter här och funderar. En häst i mitt stall har fått fång och nu går jag hela tiden och oroar mig för att min häst oxå skall få det. Tittar ständigt på hovarna, hur han går osv. Blir ju galen snart.

Måste därför fråga er;
Hur vanligt är det att magra hästar, dvs. ej normslhull, får fång?

Vet att de flesta hästar kan få fång men hur stor är risken att en äldre arab, som går på bete på dagen och står inne på natten, har varit ganska smal och tanig (fortfarande inte normalhulll), som äter kraftfoder (inga mängder, sammanlagt 1 kg + lite betfor) och hö inne får fång?

Betet är inte jättekraftigt (tror jag), en hel del skog oxå.

vet att det egentligen inte finns något svar på frågan men vad tror ni? Bör jag vara så här orolig? Blir ju galen snart!!!

Min häst ha aldrig tidigare reagerat på bete eller liknande.

Tacksam för svar på denna konstiga fundering!!

MVH Therese
 
Sv: Bli knäpp snart!

Jag tycker inte att det låter som att du behöver oroa dig. Säker kan man ju i och för sig aldrig vara men det är lätt att man blir uppstissad när någonting sådant här händer. Folk säger till exempel att när man är gravid ser man bara barnvagnar. Man kan som sagt aldrig vara helt säker men ta ett djupt andetag och koppla av.
 
Sv: Bli knäpp snart!

Varför fick den hästen fång? Dom flesta fånghästar jag vet har hästkompisar som inte fått fång. Fast dom står i samma stall på samma bete.
 
Sv: Bli knäpp snart!

Risken är mindre än 1 procent. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp