Bli en följsammare hoppryttare - övningstips?

the_connemara

Trådstartare
Min hopprädda dressyrkompis hade tänkt övervinna sin hopprädsla och ställa upp i en liten träningshoppning senare i höst. Jag har hjälpt henne lite nu två gånger och både hon och hästen är väldigt lätta att instruera. Hästen är en gammal välutbildad dressyrhäst som börjat hoppas så smått på äldre dagar som är helt okomplicerad att hoppa. Ryttaren har alltid varit mer eller mindre hopprädd men är inte mesig i sin ridning och rider mycket bra på marken med god kroppskontroll och bra koll på hästen.

Det största problemet som ryttaren upplever är att hon har svårt att följa med hästen när den hoppar av. Vad jag kan se från marken så är det främst när hästen hoppar av lite för stort eller kommer för nära som ryttaren inte riktigt är beredd på vad som ska hända och sitter helt passivt/still fast inte på ett följsamt sätt, om ni förstår?

Har ni några tips på övningar som skulle vara speciellt lämpliga för att öva upp den typen av följsamhet eller är det bara något som kommer med mer rutin? Är det enkelhinder i bana som gäller, kombinationer, studsar, bomövningar eller vad tror ni? Hemmabanan på 20*40 m har en ganska begränsad hinderpark men iaf 4 hinder inkl en oxer kan vi nog få ihop på låg höjd.

Hittills har vi mest fokuserat på att få en bra galopp i hästen vilket inte är några problem alls, andra gången blev den riktigt taggad på slutet och det tyckte ryttaren bara kändes bra och blev inte mer rädd, skönt. Samt att få bra svängar mot hindren där galoppen bibehålls och yttersidan är med så ryttaren inte blir bromsande eller hängande i innertygeln, vilket oxå fungerar jättebra :)

Senast ändrad:
Sv: Bli en följsammare hoppryttare - övningstips?

jag skulle isf hoppa mycket serier - kanske studs - ett galoppsprång rättuppstående - ett galoppsprång oxer. Och få henne att endast tänka på sitsen, låga hinder som hon kommer rakt mot, och upp i lättsits hela tiden, hela långsidan före serien t.ex.

testa en stuts 3m emellan med en trav bom ca 2,5m innan, det får i alla fall min häst att komma närmare och lugnare på hindret.
stuts är super roligt att hoppa med en 4 hinder och göra så att ena gången håller man ut armarna andra gången håller man dem på huvudet samtidigt som man sjunger man bäbä vita lam osv, gjorde man mycket på ridskolan en gång i tiden och även de mycket hopp rädda vågade åtminstonde rida med en hands fattning^_^
en serie som jag haft mycket hjälp av annars är travbom (2,5m) litet räcke (6m) oxer.

*kl*

Tack för tipsen :) Släppa tyglarna osv får hon gärna för min del men jag skulle aldrig be henne göra det, fy vad nervös JAG hade varit :D Men vi ska satsa på lite serier då, något hon dessutom tyckte var lite läskigt så det är ju bra att öva på :)

Travbom fungerade lite mindre bra, iaf den senaste gången då vi testade. Hon kunde få hästen riktigt allert i traven men iom den låga höjden och hästens orutin att ta tag i hindren (men kanske större rutin för cavaletti som dressyrhäst, jag vet inte ;)) gjorde att han tjusigt lyfte på benen istället för att hoppa och då blev det ju konstigt när vi hade studs eller ett galoppsprång efter. Fungerade helt bra i galopp däremot så då höll vi oss till att komma i galopp eftersom jag inte hade någon lösning på travproblemet.

denna tråden ska jag följa :D

/tralala - den mesiga dressyrryttaren som the_connemara ska försöka lära hoppa :D

Haha, så bra. Då kan du ju lägga in ditt veto så att det inte förslagen går helt överstyr. :D

Nånting som kan hjälpa upp följsamheten lite grann, om ni nu inte redan har tänkt på det, är att ha rätt längd på stiglädren dvs ha dom ganska korta. Blir lättare att komma upp ur sadeln då och då blir följsamheten bättre.

Sen håller jag med de andra om att studs och serier är suveränt bra.

Att ta mantag är jättebra om man lätt kommer efter i språnget. Sätt upp en stuts eller serie och stå i lätt sits och håll i manen över hindren. Så gott som omöjligt att hamna efter:)

Något som också är väldigt bra är att tänka på att ha ett ordentligt tramp i stigbygeln, nedåt och lite framåt, så man verkligen har balansen i underskänkeln (inte knäet!) hela tiden.

Stiglädren kortade vi ett hål till om det var första eller andra gången när några andra som tittade på tyckte de såg långa ut. Det blev bättre! Hade ryttaren haft en annan sadel hade jag nog velat att hon kortade 2-4 hål och övade på att rida med riktigt korta (inte över dock om det inte finns önskemål om det :p) men jag vet inte om det är möjligt i den sadeln de har. Får kolla på det.

Mantag borde vi kanske införa på något vis. Hitills har inte hästens störts nämnvärt av handen men det kanske kan hjälpa iaf :)

Sant. Det tycker jag dock ser bra ut nästan hela tiden, ryttaren har en stadig och bra grundsits. Lite för bra för att kunna rubbas så just i avsprånget tycker jag, det brukar se ostabilt ut redan innan vanligtvis, vilket det inte gör i detta fallet. Lite mystiskt.

Men det kan nog vara en bra övning, en lite kortare serie med mantag och fokus på trampet i stigbyglarna och stilla skänklar. Jag vet själv att mina skänklar (som kan flyga hur som helst, min häst hoppar lite för mycket för mig oftast :o) blir mycekt bättre bara jag tänker på dem.

Tredje (?) träningen i veckan och de var superduktiga :D Kortare läder, bättre hand (högre och längre fram) samt den lilla träningen som blivit har redan gett resultat och ryttaren var mycekt mer följsam, hade generellt en bra galopp och efter en utbrytning fick jag se att hon lätt kunde rätta till det nästa gång oxå! De hoppade en bana på 6 hinder inkl en oxer på 50 cm med hjärtat i halsgropen men det gick så bra så :)

Vi tänkte travhoppa lite med hästen men den har dock inte fattat att den ska landa i galopp, jag vet inte om den någon gång ens blivit ombedd att göra det? Några tips där som inte inkluderar att höja hindret? Den hoppar annars mycket bra på allt i galopp, nonchalerar ingenting alls. Perfekt nybörjarhäst :love:

17 oktober är planerad P & J, 30 cm :angel: (så ryttaren inte drar sig ur denna gången oxå :devil:)
Någon helg efter det (minns ej) är det P & J hemma med 40 cm som första start!

Hon överlevde :D En skitfin runda gjorde de, helt utan klagomål, jättefina vägar och helt ok aktivitet i galoppen hela rundan och nolla. Jag är mycket stolt :D

Massa studs, massa galopp i fältsits med tyngden i stigbygeln (jag själv som dressyrryttare vet ju att man gärna inte kanske sitter och galopperar riktigt så så ofta faktiskt) och att hålla mantag och försöka att verkligen bara följa med när man håller där.

Fast jag är ingen hoppryttare men det är vad som hjälpt mig från min tränare förr. (när jag hoppade haha...tänkte prova mig på det igen sen om...ett...tag typ haha)

edit: oops såg nu att dom redan startat ju, kul att det gick bra!

Oj, jag trodde jag skrev det :D Lomma var vi. Nästa gång var det någon konstig klubb på K... (kanske?) strax utanför Staffanstorp. Om hästen andra ryttare ska dit :)

Edit: "Hemma" som jag skrev i inlägget ovan är lite senare, Staffanstorp.

Tips är alltid bra ändå :D

Ska se om vi inte kan hoppa lite mer kombinationer och lite mer markarbetesövningar framöver. Nu har det mest varit fokus på att våga sig runt en bana så då har de ridit hinder i följd :)

Hoppa ofta!! Ha ett kryss att hoppa över VARJE ridpass, bara för att pränta in känslan. Det anser jag är det viktigaste =).

Det kan ofta hända att ryttare med lodrät sits i anridningen missar att tajma hästen i avhoppet. Sitter man lite "bakom" blir vägen fram väldigt lång. Jag brukar lära mina nybörjare att ha axlarna framme och alltid rida an i trepunktsits. De kan gärna ställa sig upp något galoppsprång före hindret (En ridstil som många framgångsrika ryttare på elitnivå använder sig av). På det här sättet är man alltid med hästen och följsam. Om ryttaren har svårt att hålla axlarna framme kan man be henne/honom att hålla i martingalen, då hamnar handen i rätt position.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka