Bli av med spinn

gul_zebra

Trådstartare
Jag har fått spinn på mina plantor. Har gjort mig av med mina pepinos (som ändå växte dåligt och var värst drabbade) och de värst drabbade jordgubbsplantorna. Kvar finns en del jordgubbar och en till synes icke drabbad paprikaplanta och jag har idag stått och gallrat ur de värst drabbade bladen och sprayat mängder av såpvatten. Nu ska fanskapen dö :devil:
Är det mer jag borde göra för att bli av med ohyran?

Mina jordgubbar står just nu i krukor men de ska flyttas ut i pallkrage under hösten är det tänkt. Är det nånting jag borde tänka på vid flytten ut med tanke på spinnen? Förhoppningen är att de ska få dela pallkrage med lite smultronplantor och jag vill ju inte få ännu mer spinn än jag redan har liksom.

Slutligen, krukorna - hur gör jag ren de på bästa sätt för att det inte ska finnas spinn kvar? Krukorna är i plast, och de är inte mina nämligen utan ska lämnas tillbaka till den jag lånat av.

Jag vet inte om du har dina plantor inomhus eller utomhus? Spinn uppstår eller angriper när luftfuktigheten är för låg och de värsta spinn-angreppen är således alltid inomhus.
Lyckas du permanent höja luftfuktigheten så kommer dina växter att må bättre och spinnen sämre och det hela löser sig självt.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:
Lägg ner krukan och duscha plantan 1-2-ggr/dag. Om du låter den stå upp duschas spinnkvalstrena ner i krukan och klättrar upp igen.

Ah, smart! Får se om det öht går, ty jag har katter som nog gärna puttar ner krukorna... Lite ståltråd kanske kan lösa det, jag får kika på det imorrn. Har en blomlåda också men den är ju lättare att lägga ner iaf.
Hur är det med duscharna, ska jag köra vatten eller såpvatten? Läste mig till att man skulle spruta såpvatten en gång i veckan men det låter lite lite?

Nu blir det ju inga fler gubbar i år, är det kanske en fördel om jag klipper av alla blad?

När jag hade spinn (inomhus visserligen) vattnade jag med nikotinvatten. Fimparna som kompisarna lämnade samlade jag upp. Till slut frågade de vad jag gjorde med dem, jag var ju inte rökare själv.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade...
Svar
6
· Visningar
7 981
Senast: TisseTass
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar