Bli av med gallor - linda, värme..???

Liten

Trådstartare
Honey har fått lite gallor på benen sen jag ställde av henne för drygt en månad sen, se sitter vid/kring/framför böjsenan (hm tror jag). Tidigare hade hon lite gallor, mycket lite men det fanns, framför stället där de sitter nu. ET sa till mig att hålla koll på dessa, om det blir för mycket kan det bli infammation.

Nåväl, läget är: vi väntar på ny sadel just nu, när den kommer börjar vi sätta igång igen. Har försökt rida henne barbacka men hon är så hyperpigg nu att jag knappt klarar henne (hon har gått från pigg till direkt hetsig av all överskottsenergi, försökte sticka hela tiden och vi höll på att gå omkull över en grästuva..:crazy:). Har funderat på att skaffa BoT-paddar att ha på nätterna, ska tydligen hjälpa galliga hästar på travet. Men grejen med BoT är ju att det blir varmt, och min plånbok kommer att hata mig om jag ska beställa paddar för 1500kr, så jag funderar på om det inte borde bli liknande effekt av t.ex. fleecelindor och fetvadd?

Vad gör ni åt gallighet (när ni vet trolig orsak till gallorna) ?

Sv: Bli av med gallor - linda, värme..???

Du får garanterat inte samma effekt av fetvadd och fleecelindor.
BoT-paddar innehåller smält keramikpulver som reflekterar kroppsvärmen i form av infraröd strålning och ökar blodcirkulationen i benen.
Använder själv BoT till både mig och hästen och tycker det är väl investerade pengar.

Kan du inte tömköra eller longera hästen i väntan på sadeln så hon gör av med lite överskottsenergi?

Så länge gallor inte är hårda, varma och att de är liksidiga, så behöver man inte oroa sig. Det försvinner ju när de rör sig igen. Vad jag vet så kan de väl inte få inflammation av gallor, utan gallor kan vara ett tecken på inflammation.

Tips ; Linda först runt med GladPak, sen på med vanlig stallpad & linda om med stallbandage. Svettar ur bra, du kan också ha Arnika Tinktur på innan du lägger på plasten.

Om man känner att man vill spara in tänkte jag :)

Ridsport hade ett test av BoT-paddar.
De var väl inte så himla mycket bättre än andra värmereflekterade material. Det handlar nog mest om skicklig marknadsföring.

Köp en gammal yllefilt på något överskottbolag och klipp fyra paddar. Värmer jättbra och är billigt.

Så länge gallor inte är hårda, varma och att de är liksidiga, så behöver man inte oroa sig. Det försvinner ju när de rör sig igen. Vad jag vet så kan de väl inte få inflammation av gallor, utan gallor kan vara ett tecken på inflammation.

Om de har liksidiga, halvhårda gallor, vad kan beror detta på då?

Kan du inte tömköra eller longera hästen i väntan på sadeln så hon gör av med lite överskottsenergi?

har promenerat med madamen, både i skog och på väg, men hon tycker att det är ganska tråkigt när vädret inte är på våran sida.

ska prova att longera nästa gång jag är i stallet (och vädret inte säger ösregn :grin:) :idea:

jo det stämmer ju (min hjärna har bestämt sig för att vara vimsig, som vanligt :p) !

De är mjuka och ja det är lika mycket på alla 4 benen. men just det att de blivi fler den senaste tiden får mig att :crazy: . Me be nojjig..
Vill ha bort dem, om det går utan att t.ex. låta vet. tömma dem, med nån hyfsat enkel metod som inte påverkar henne (hästen) i övrigt :idea:

Du får garanterat inte samma effekt av fetvadd och fleecelindor.
BoT-paddar innehåller smält keramikpulver som reflekterar kroppsvärmen i form av infraröd strålning och ökar blodcirkulationen i benen.
Använder själv BoT till både mig och hästen och tycker det är väl investerade pengar.

Jag vet att BoT är bra, mamma har det för sin musarm (inflamation i armbågen).
Men keramikpulvret är det inte så mycket av i materialet, det är väl snarare det att materialet är vävt på ett "speciellt" sätt, om jag förstod studierna/testerna rätt.

jag ska köpa både paddar och ev. ryggvärmare för hästen, och t-shirt och ryggbälte till mig själv, men just nu är det till att prioritera att kunna betala för annat. så ser gärna att det finns andra sätt just nu.
resten av vintern är lite petig ekonimiskt, har annat att prioritera i hästväg tyvärr.. :cry:

Köp en gammal yllefilt på något överskottbolag och klipp fyra paddar. Värmer jättbra och är billigt.

:bow:

aha! det låter smart, det ska provas. har faktiskt en gammal filt hemma (ful som stryk och senapsgul, men det bryr sig nog Honey mindre om :p) :idea:
h**ks har liknande paddar som BoT (rent design-/utseendemässigt), kan det vara idé att använda dem + yllefilt-paddar?

Ett tips är att du kikar på beg. marknaden tex. tradera för att kunna köpa billigare BoT - funktionen finns kvar, den nöts eller tvättas inte bort. I annat fall kan du ju prova att linda med fleece + vanlig pad för att kolla om det gör skillnad.
Du kan inte ha hästen mera ute i hagen så att den rör på sig där?

*kastar mig ut på hastnet..*

hon är ute så mycket som möjligt, hela flocken (alla i stallet :D) är det. släpps ut på morgonen och kommer in nån gång mellan 17-18.30.
de går i hagar med utrymme (inga små rutor alltså), men är det dåligt väder så står de oftast mest ändå.. :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka