Blekmedel på IKEA EKTORP soffa Blekingevit?

Martina_m

Trådstartare
Någon som testat? Isf vad?
Eller hur ska jag få den vit igen?

Vet att den finns i galet många hem och någon måste ju lyckats få sin ren :)

Den har många år på nacken och är långt ifrån vit längre... Vore trevligt om den kunde få en uppfräschning och att vi klarar oss från att köpa ny soffa ett litet tag till. En vanlig tvätt med vanish räcker tyvärr inte.

Den har många år på nacken och är långt ifrån vit längre... Vore trevligt om den kunde få en uppfräschning och att vi klarar oss från att köpa ny soffa ett litet tag till. En vanlig tvätt med vanish räcker tyvärr inte.
Testat möbeltvätt? Dvs medel som är speciellt för att göra ren möbler. Vanish är väl inte alls anpassat för möbler?

Testat möbeltvätt? Dvs medel som är speciellt för att göra ren möbler. Vanish är väl inte alls anpassat för möbler?
Nä, jag har bara haft vittvättmedel och vanish för vitt tidigare när jag tvättat. Tänker att det är ju bara tyg ;), men ska se om det finns speciellt tvättmedel för soffklädslar!

Färga om tyget i en mörkare nyans/färg?

Risken är att den blir väldigt grådassig om du tvättar med något som innehåller blekmedel (typ vittvättmedel, klorin, osv).

Jag har en vit klädsel som har åtminstone åtta är på nacken och 40 grader med förtvätt, kulörtvättmedel och Vanish (kulör) har alltid gjort den helt kritvit igen, oavsett om det har varit rödvin, löpfläckar eller tomatsås i soffan som har fläckat den. Jag kör Vanish i både huvudtvätt och förtvätt.

Risken är att den blir väldigt grådassig om du tvättar med något som innehåller blekmedel (typ vittvättmedel, klorin, osv).

Jag har en vit klädsel som har åtminstone åtta är på nacken och 40 grader med förtvätt, kulörtvättmedel och Vanish (kulör) har alltid gjort den helt kritvit igen, oavsett om det har varit rödvin, löpfläckar eller tomatsås i soffan som har fläckat den. Jag kör Vanish i både huvudtvätt och förtvätt.
Ok, tror du det hjälper att lägga det i blöt tillsammans med vanish en liten stund innan man kör den i maskinen?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 831
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: kma
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 615
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 186
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V