Bleckert Boy

Cyllene

Trådstartare
Har ni sett några avkommor? Vet ni hur mycket han betäckte förra året? Jag sitter här utan katalog och är nyfiken. hans egen prestation? Egna intryck?

Killen jag har ue Cor de la Bryere - Landgraf har fått en lillasyster e Bleckert Boy i dagarna och jag kan inte åka ner till Skåna och titta på underverket. Så nu får ni rapportera om ni sett några av hans andra avkommor!

Har inte sett BB personligen men vi har 2 st unghingstar e Colman plus att ena Contender-stoet är betäckt med honom så stammen är ju spännande!

/C
 
Sv: Bleckert Boy

Såg Bleckert Boy på förra årets bruksprov och håller med Madick om att han har en mysko rygg! Hoppa kunde han dock!

Vill också gärna se bilder på avkommor.
 
Sv: Bleckert Boy

Ingen aning, har själv bara reflekterat över att han på bilden i årets hingstkatalog visas hoppande under ryttare så att man inte ser hur märklig hans rygg ser ut.
 
Sv: Bleckert Boy

mmmh...lite "falsk marknadsföring" vad det gäller bilden..:angel: Det står ju ingenting om hans rygg heller i "texten" för utom att han fick dispens på HHB. Vid godkännandet påtalades det dock att han endast rekomenderades till ston med starka,korta ryggar...

Har faktiskt inte sett en enda avkomma efter honom ännu,minns ej hur många ston han fick.

Men han hoppade ju med en bländande teknik,och framförallt gillade jag vad man såg gällande hans temperament. Ngt som ju även fadern är känd för att lämna...
 
Sv: Bleckert Boy

Fast jag undrar om vi ska egentligen ska ha hingstar med den exteriören i aveln ?

Även om inte avkommorna i första led nu får den exteriören som han har, så för dem ju ändå generna vidare :crazy: Frågan är ju hur pass dålig exteriör ska vi egentligen godkänna ? :confused:

Då hade jag ju hellre betäckt stona med Colman själv än med BB. BB betäckte för övrigt 25 ston - 05 och jag tror att den bidragande orsaken kan vara exteriören...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bleckert Boy

Jag ser i hingstkatalogen att han betäckte 25 ston förra året. Det ska bli intressant att se hur ryggen förvärvs.

I det exteröra utlåtandet i hingstkatalogen står att han har öppen bål med svagt ländparti och sänkt rygg, men inget om vilken typ av ston han rekommenderades till, fast det gör det väl aldrig?
 
Sv: Bleckert Boy

clownen skrev:
Fast jag undrar om vi ska egentligen ska ha hingstar med den exteriören i aveln ?

Även om inte avkommorna i första led nu får den exteriören som han har, så för dem ju ändå generna vidare :crazy: Frågan är ju hur pass dålig exteriör ska vi egentligen godkänna ? :confused:

Håller med dig! Vissa hingstar är ypperliga sporthästar men inga avelshingstar. Visar de strålande resultat kan det vara intressant att ha dem i aveln, men jag anser inte att oprövade ingstar ska få dispens för exteriöra avvikelser.
 
Sv: Bleckert Boy

:D ....och där är du och jag fullsträndigt överens - dvs. inga dispenser till opprövade hingstar med exteriöra avíkelser, utan låt dem komma tillbaka isåfall när dom blivit äldre och har mkt bra prestationer i sporten - då kan man testa dem i aveln och utvärdera avkommorna...

Det är skillnad på avelshingst och sporthäst - bara för att man är bra i sporten så innebär det inte att man är ett ämne för avel och vice versa: bara för att man är bra i aveln så behöver man inte varit bra i sporten.

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bleckert Boy

Det är skillnad på avelshingst och sporthäst - bara för att man är bra i sporten så innebär det inte att man är ett ämne för avel och vice versa: bara för att man är bra i aveln så behöver man inte varit bra i sporten.

Håller med dig i stort sett. Tycker att det är en intressant åsikt och vill dra en parallell med diskussionerna om att man bara bör avla på prestationsston. Jag tycker absolut att det är bättre att se till stammen som helhet och inte bry sig så mycket om i fall stoet själv har tävlat. Det verkar vara många här inne på Buke som bara vill se klass I ston med meriter i minst MSv i avelsboxen.

Likadant är det ju med hingstarna. En del hingstar som inte har tävlat så högt själva har nog större möjligheter att lämna en bra avkomma än andra hingstar som har mycket egna meriter. Tyvärr förstår inte alla köpare det utan de känner bara till just de hingstar som tävlar just nu och vill köpa avkommor efter dessa...
 
Sv: Bleckert Boy

Det är väl där vi stoägare kommer in.

Det blir ju väldigt viktigt med vilka ston vi använder till dessa "dispenshingstar".

Jag hoppas ju att BB.s reativt låga betäckningssiffror från förra säsongen faktiskt visar på att många stoägare inte bara ser till hoppförmåga( i just detta fallet),utan även bryr sig en hel del om extriöra avvikelser ...

kanske just dessa dispenshingstar skulle få ett begränsat antal betäckningar första åren???
 
Sv: Bleckert Boy

ancan skrev:
kanske just dessa dispenshingstar skulle få ett begränsat antal betäckningar första åren???

Om de över huvud taget ska vara i avel innan de bevisat att de är sporthästar över genomsnittet tycker jag att stoantalet skulle kunna begränsas. Jag är ju för ett begränsat stoantal på unga, oprövade hingstar.
 
Sv: Bleckert Boy

Inom travet gjordes det för ca 20-tal år sedan en uppföljning av ngn poppishingst första avkommor, de följdes från "dag 1" fram till 2-3 årsåldern om jag minns rätt. det gällde ALLA avkommor... tyvärr minns jag ej vilken hingst,eller resultatet det gav, men ide´n är mkt spännande tycker jag.

Just det här med att nya hingstar får många ston de första åren sedan mer eller mindre faller i glömska har ju upprepats vid många tillfällen, och det måste ju bero på någonting som inte är helt ok .

men det är verkligen en svår nöt att knäcka...
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är e: Beach Boy ue: Colombo, Nu är tanken att hon ska betäckas och jag kan verkligen inte bestämma mig fär med vem. Hon är...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Freja_
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 422
Senast: SeagirlM
·
Avel Har bestämt att betäcka mitt 12 åriga sto e. Lebus ee. Lord ue. Raimondo uue. Lockruf Men jag fastnar bara för hingstar med...
2
Svar
28
· Visningar
2 228
Senast: Lillsillen
·
Avel Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips och förslag på hingst till mitt 3-årssto e: Casir Ask-Lobster-Landesfurst-Allegro. Hon är...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: barbarella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp