Blåsor i munnen vad göra..

Angua

Trådstartare
Har ni några bra tips? Har stora blåsor och sår på insidan av läpparna, så att jag har svårt att äta och tugga, dels svider det men också för läpparna är svullna. Det syns var de sitter även när jag har munnen stängd :crazy: :wtf:

Sköljer med klorhexidinlösning för munnen, ska ta mig till Apoteket i morgon och se om de har något man kan bedöva med. Antar det är för mycket begärt att hitta något för att bli av med skiten.. Haft blåsor sen i juni men inte så här jävligt.. Och för att förekomma, jag har tagit upp det med läkaren, men han har inte ens bemödat sig med att svara..
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag fick herpesblåsor i hela munnen en gång.
Fick en bedövningsdryck som jag skulle gurgla med. Jätte effektiv!
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Kolla apotekets hemsida. Det finns en gelgrej man kletar dit som en hinna över blåsorna. Det hjälper :)
Har själv haft samma problem för typ 2 år sen. Hela munnen full med blåsor men gelen hjälpte men man får smeta på ofta. Det heter aftex.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag har regelbundna problem med blåsor (troligtvis afte) och lider med dig. Det gör ont som fan i perioder! Har prövat gelen som matmissbrukaren tipsade om och man måste vara extremt noggrann med att inte råka slicka bort den. Beroende på var blåsorna sitter så kan detta vara smått omöjligt och jag har faktiskt gett upp att använda den. Kolla sidan TinyWiny hänvisade till, de har en del tips. Framförallt förebyggande.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Lider med dig. Jag ringde ner till vårdcentralen och fick xylocain viskös utskrivet.
Bara gurgla runt i munnen så är den halvt avdomnad sen. Effektivt när det gör som ondast.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag har en annan lösning, jag har ofta stora blåsor i munnen och har haft så mycket när jag var ung att jag inte kunde äta.
Tipset är att gurgla såren med ren citronsaft, då läker dom ut på några dagar, det gör dock skitont men man blir bedövad av smärtan sen ett tag.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Tack för svar!
Citronsaft känns som ett läskigt alternativ, åt fisk med citronsaft på häromdagen :arghh: det gör jag inte om i det närmaste..
Liknar mest afte, även om jag kanske inte har fullt så ont som det beskrivs. Men jag äter ju iofs smärtstillande när jag tänker efter lite, så det hjälper väl.
Använder zendiumtandkräm och tyckte det blev bättre, var utan blåsor en eller två veckor innan det här kom. Kvalar in under major afte :meh:

Ska kolla Apoteket. Bedöva och sen skölja med citronsaft kanske :D
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag har afte periodvis, finns tops med en speciell lösning du köper på apoteket, sen är problemet borta. Jag var också och snurrade hos läkare innan utan resultat.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag hade en gigantisk förkylningsblåsa på ett extremt olämpligt ställe inne i munnen som gjorde att jag varken kunde äta, dricka eller prata i princip, för några år sen, och då köpte jag någon form av salva som skulle läggas på två-tre gånger/dag. Man fick inte äta någonting på några timmar efteråt, så enklast var direkt efter frukost, direkt efter lunch och när jag skulle gå och lägga mig på kvällen. Det blev en förbättring nästan direkt, och var helt utläkt efter någon vecka.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

kl

Hoppas du får hjälp med problemet. Har inte haft liknande, men iom att klorhexidin är bakteriedödande så tar det ju bort ALLA bakterier vilket kanske gör att blåsorna inte kan läka? En tanke bara.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Lider med dig, vet hur det är. :(

Har haft svår afte sen jag var liten och har ALLTID 2-6 blåsor i munnen vilket är hemskt men har man tur sitter de så att de inte stör men just idag sitter jag med två gigantiska blåsor på överläppen och kan varken stänga eller öppna munnen korrekt, fick de efter att jag bet mig i läppen vilket alltid leder till blåsor. :(
Hatar det men det finns inget egentligen att göra. Får utskrivet "bedövningssalva" från apoteket man kan kleta på men i min mening är den värdelös eftersom den slits bort direkt :meh:

Provat många huskurer men tycker inte de fungerar. Sköljer med (glömt namnet X nånting) o det fungerar väl okej men inte på de stora jäklarna.

Undvik sura maträtter och vänta ut den är mitt tips, peta inte på den och irritera då har de en förmåga att växa.
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Afte med salva köpte jag, den lindrar helt ok. Tycker det är rätt lätt att inte pilla, gör så ont att göra det!
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Jag har afte periodvis, finns tops med en speciell lösning du köper på apoteket, sen är problemet borta. Jag var också och snurrade hos läkare innan utan resultat.

Om det är afte du har (svar till TS givetvis) -är inte riktigt blåsor utan mer som öppna sår, finns Oral-medic som Blandrastik pratar om. Detta gör att det svider ordentligt i 10 sekunder/blåsa men sedan är problemet löst :)
Kolla upp olika apotek då alla inte har medlet, men är väldigt säker på att Apotea.se har och de har dessutom en väldig snabb leverans :)
 
Sv: Blåsor i munnen vad göra..

Har oxå, speciellt en stor jävel längst bak typ i höjd med ena visdomstanden som gör ont så fort man gapar = kan knappt prata om jag hållt munnen stängd ett tag!

Jag brukar använda smärtstillande och gurgla med Listerine (alkoholvarianterna) föredrar smaken på den lila bäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Unghästen är tandkollad UA för 1½ vecka sen, men har de senaste 2 - 3 dagarna haft svårt att tugga. Kollat i munnen men inte sett något...
Svar
9
· Visningar
3 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp