Blåsor i mungipan

Ljulius

Trådstartare
Min ena katt (3årig hankatt, kastrerad) har fått blåsor i vänstra mungipan, det är ganska rejält svullet och det är ca 3 större blåsor, som man inte ser ordentligt förrän man viker ner mungipan s a s. De går från mungipan och fram mot mitten på munnen. Inget på andra sidan och ingenting I munnen...

Han äter och dricker som vanligt och verkar inte allmänpåverkad, lite bleka slemhinnor i munnen kanske.

Är det ngn som vet vad det kan vara? Jag ska försöka ta kort på det imorgon och höra av mig till vet för att höra vad det kan vara...

Sv: Blåsor i mungipan

Är det ingen som har sett ngt liknande?

Naturligtvis passar han på att inte vara hemma, så när jag har vet i luren som ställer en massa frågor om storlek, färg, omfattning kan jag inte svara för att katten har gå¨tt upp i rök. Är det inte typiskt?!

Han kanske har blivit stungen/bränd av någon insekt?

Caliciviruset (ett av kattsnuvevirusen) kan orsaka blåsor och sår i munnen också, men har han calici borde han väl vara allmänpåverkad också.

Jag tänkte oxå på en insekt av ngt slag, vi har ett getingbo i nocken på huset, de har varit ovanligt ettriga sista veckan.

Nu har jag ju inte sett honom idag eftersom han lyckades rymma när jag släppte ut de andra två men igår verkade han precis som vanligt iaf.

Jag får helt enkelt kolla över honom ordentligt när han kommer hem....

En bekants katter hade Calici med enbart blåsor i munnen som symptom faktiskt. Vet dock inte hur vanligt det är.

Nu har den lille kommit hem och verkar ff pigg och glad, men d är ff ganska svullet, och när jag känner under hakan på honom tyckte jag att den närmaste lymfkörteln kändes svullen.
Dock inget nosflöde eller ngt kladd i ögonen.

Vad gör man om det är Calici? Är det veterinär som gäller?

Calici måste kroppen läka ut själv, men man kan behandla och lindra symptom. Oavsett vilket är det väl lämpligt att få katten kollad av veterinär.

Absolut, jag tänkte om det bara var blåsor som skulle läka.

Har aldrig haft en katt som har fått det här, känner mig väldigt osäker. :confused:

Tack för hjälpen sålänge!

Liknande trådar

Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
2 091
Senast: Lindon
·
Katthälsa Hej! Är nu orolig och ledsen över min älskade kille sigge, Han är en kastrerad hankatt på 10 år som plötlsigt idag började få problem...
Svar
11
· Visningar
8 819
Senast: Rhodugune
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: traceys
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama