blåöggd häst, efter vem?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salladsjunkie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 6 209
S

salladsjunkie

hejsan!
satt idag och surfade runt lite och kollade in olika stamtavlor/hingstar mm. undrar om någon kan hjälpa mig med en sak min häst är efter Tip Topp 962 - Master 850 - Ceylon 454. saken är den att min häst har ljusblå ögon men är nästan svart han har dock 4vita strumpor och en stor vit bläs, ja undrar nu om någon vet något om dessa hingstar för jag kan inte fatta vartifårn min China har fått sina blå ögon? försökt hitta foton på hingstarna men utan bra resultat (förutom tip topp som jag hittade en del på) är också nyfiken påom någon annan som har en blå öggd häst efter dessa hingstar?
jättetacksam för svar :bow:

Sv: blåöggd häst, efter vem?

Jag kan inte svara på din fråga men jag är oerhört sugen på att se en bild på underverket! Verkar ju otroligt häftigt med blå ögon på mörk häst!

Kram / Alex

Det blå ögat hör ihop med bläsen, så det behöver inte ha funnits tidigare i stammen. Men jag undrar lite över stammen, har din häst verkligen Tip Top som pappa och Master som morfar?:crazy:

Blå ögon är vita tecken "på villovägar". Ofta är det hästar med stora vita tecken som får blå ögon.

Elaine_uppst-05.jpg

New foreststoet Dimmas Elaine f.1999 e.Fredriksbergs Dalí u.Miss Ellie ue.Burma Wilton - Dawn of Spring

Jag har sett flera hästar med stora vita tecken efter Ceylon, så jag gissar på att din häst har fått sina stora vita tecken från honom.

Hlsn Helena

Det blå ögat hör ihop med bläsen, så det behöver inte ha funnits tidigare i stammen. Men jag undrar lite över stammen, har din häst verkligen Tip Top som pappa och Master som morfar?:crazy:

Och dessutom Ceylon som morfarsfar? 3 ggr Ceylon i stammen (linjeavlad 3ggr(?) på samma stostam)Lite halvmodigt ;).. Räknade jag rätt nu? Det var inte hingstlinjen som räknades upp?
Ulrika

saken är den att min häst har ljusblå ögon men är nästan svart

I Tyskland för 2-3 år sedan tittade jag runt på ston på olika stuterier o hittade ett bl a som jag blev förtjust i, hon var billig, ett fint ridponnysto för en ringa penning, jag frågade förstås varför "så billig?" Svaret "hon har blå ögon", förbjudet att avla på i Tyskland pga ärftligheten.

Pinsamt tyckte jag som är veterinär o uppfödare att inte ha upptäckt det när vi tittade på alla stona men jag gick tillbaka o kollade hennes ögon och hon hade faktiskt en 1x1 mm blå fläck på ena ögat (knappt synbar om man inte visste om det) o var därmed kasserad för tysk ridponnyavel. Hon var svartbrun till färgen utan vita tecken, tyvärr kommer jag inte ihåg hennes stam eftersom jag tappade intresse.

Bra undersökningar i Tyskland o bra information från säljaren skulle jag kalla det.

Det stoet hade jag kanske annars köpt o därmed introducerat blåögda avkommor i Sverige som ingen eller bara ett fåtal vill ha.

Vad spelar det för roll om hästen har ett blått öga? Jag skulle ha köpt den, jag, om enda "felet" var ögat.

Stammen är felskriven. Tip Top är efter Master som är efter Ceylon. Det är alltså faderslinjen som är skriven, inte far-morfar-mormorsfar som man brukar.

Jag håller med Tiga jag!
Min gamla tävlingsvalack hade lite blått i båda sina ögon och en väldigt säregen bläs och det kom ibland fram folk på tävlingar och frågade om han var e. Ceylon.
Nu var han inte det men hans mamma är ur samma stofamilj.
Han var i alla fall en "typisk" Ceylonhäst...

Har även sett flertalet hästar med Ceylon i stammen med udda bläsar och tecken...

*kl*

Jag har själv en häst efter Ceylon (med bara liten stjärn och vita högerfötter) och har försökt forska lite i ämnet;)

Min teori är att anlaget för stora vita flikiga tecken kommer från Ceylons morfarsmorfar Ruster
Ruster.jpg

Ceylons farfar Boheme xx hade genomgående bläs liksom hans far Printonan Boy, kanske har det också bidragit till anlaget?

Din häst bär ett s.k. sabinoanlag, vilket yttrar sig med mycket vita tecken, såsom bläs, vita ben etc. Men en häst kan också vara s.k. minimal sabino och då har den t.ex. bara en stjärn och några vita kotor. Om den då korsas med en annan minimal sabino kan det hända att avkomman får väldigt mycket vitt. Ibland så går sabinoanlaget över ögat och hästen får därmed ett blått öga. Är din häst även lite stickelhårig?

Hej!
Såg din häst från han var föl till inridningen, han var min absoluta favorit med sitt utseende och psyke!:)
Uppfödaren var mkt förtjust i Chagall-blodet, och hon fick minst en till avkomma med blått i ögonen, dock inte lika mycket som på din vackra kille. Kommer inte ihåg om det var ett helsyskon, hon leasade 3 ston o tog föl 2 år i rad, 5 st efter Tip Top o 1 st efter Don Primero. 5 hingstar o 1 sto.
Har för mig att det var linjeavel med Chagall, men kommer inte ihåg riktigt, det var ju några år sedan.

Tip Top är linjeavlad på Chagall. Han har honom både som morfar och farmorsfarfar. Dessutom har han stoet Peso som mormorsmor och farmorsmor.

Vaddå ärftligheten? Är det något fel på "bläs på villovägar"?

För de tror väl ändå inte att det är albino av något slag?

Det kan mycket väl stämma då jag vet att mina hästars sabinoanlag kommer från mammans sida. Dvs Ceylons mamma några led bakåt.

Å jag måste bara fråga. Hur är det med din lilla Ceder nu??

Enligt stamboken var Ceylons mamma Judit svart med bläs och 4 vita fötter, så hon var ju rätt målad hon också. Hennes pappa Jago var inte så målad, men på allbreed finns bilder av båda hans föräldrar Hampelmann xx och Hansa, och de hade ju båda bläsar och vita fötter.
Det är intressant att höra att dina hästar med Judit längre bak i stammen också haft anlaget, för då kommer det från Judit och inte från Jovial! (tänk om jag skulle betäcka Cezanne med Briar, då skulle det kanske bli en skäck:D )

Ceder flyttade till egen box i helgen och tycker förstås att det är lite ovant, men han tar det med mera ro än sin stackars mamma;)

GUUD va roligt med så många svar! tack snälla.
blir exrtra nyfiken på dig Cavalon som har sett China! kul, har inga foton på honom sen han var liten så om du vill får du gärna berätta mera! han är nu världens underbaraste och har ett fantastiskt steg, han är mycket bestämd, hingstig, blev valack sent, men också känslig och på samma gång modig.. vi köpte china av en ren slump, hade haft otur med vår tidigare kolikhäst och skulle vänta med att skaffa häst, men så sprang vi på china och blev störtförälskade, en vecka senate var han vår!
som någon sa anses blå ögon som en defekt, men vem bryr sig jag tycker det är snyggt, han sticker ut i mängden likt få andra.

vi har haft mycket jobb att få honom att bli den han är idag, fattat det som att han nästan bara gått på lina och sällan blev riden, har också fått bestämma mycket vilket har tagit sin tid att få ur honom vi har nu hoppat in honom och han har även stora kvaliéer inom hoppning och älskar att hoppa fältävlans hinder! man får ju en de gratis då han har ett kanonsteg och är mycket sammarbetsvilligt men det är också något vi har fått kämpa med, äntligen har vi fått honom dit vi vill och nu är det bara ren njutning att få jobba med honom.

har du eller någon annan några namn på syskon mm vore det jättekul!

men de verkar ju som om vi kan enas om att det är ceylon som har gett honom sina fina ögon, ska försöka skaka fram några foton på honom.. :bump: tack ingen för visat intresse och stor hjälp!!

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 848
Senast: Görel
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: vanimelde
·
P
Hästvård Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen. Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Ylva86
·
Träning Jag vet inte om detta är på rätt nnu men jag provar.... Jag har en väldigt udda häst tycker jag å undrar om fler har likadant...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka