Blandraser som ngt gulligt o vettigt?

T

Tolly

Inget fel på blandraser, men vad är det som får "folk" att tro. att just dessa hundar "skall" vara så "bra"?

Som om all avelsvetenskap/selektering osv..skulle vara ngt man kan "dissa" så där bara....
Vad är det som får "folk" att tro att det bästa ur raserna kommer fram i en blandras...?Myterna är starka, det vi, men ändå...i dessa dagar....

Sv: Blandraser som ngt gulligt o vettigt?

1. Den blir friskare
2. Jag ska ändå inte ställa ut
3. Det låter som en PERFEKT blandning. Scäferns lugn och klokhet ocg lättlärd som en BC, kan det bli bättre? Å snäll som en Labrador för den delen också...

Det där "jag ska ändå inte ställa ut" är ju en av de vanligaste "ursäkterna". Dessutom är de billiga i inköp och man kan hitta dem i vilken tidning som helst på annonssidan.
Annars är man lite hjälte om man tar en blandras som ska omplaceras, och det vill alla vara...

//E

Jag försvarar inte blandraserna, men alla måste kunna hålla med om att många raser är helt felavlade. Konstig, inte ändamålsenlig exteriör och inavelsgrader långt över något vett. Man har många gånger haft ett alltför snävt avelsunderlag och en alltför snäv syn på hur djuren ska se ut eller avlat på en speciell egenskap. Så där finns det faktiskt en poäng. Men för att det överhuvudtaget ska vara vettigt ska det vara raser som har hyfsat lika egenskaper/användningsområde och storlek/utseende.

Bubbla skrev:
inavelsgrader långt över något vett.

Jag bara funderar, om du tar två hundar med olika raser, då har dessa också helt olika stam, hur kan det då bli inavel??

När jag köpte blandras så tänkte jag att den blir vad man gör den till! Dock blev det mycket mer arbete med den hunden än vad jag trodde det skulle bli, men det var ju bara att gå kurser och hugga i, för min och hundens skull. Vi hade kul tillsammans och det började funka mer och mer.
Nu har jag inte kvar den hunden tyvärr, men det har inget med hunden att göra.

Om du nu inte tycker det är fel med blandraser så varför skriver du den här tråden? Vad tror du själv om blandras egentligen om du svarar på dina egna frågor.

Jag tycker man ska kolla på raserna i en blandis och sedan utgå därifrån vad hunden och man själv kan klara av.
Ska det vara en sällskapshund? Kommer jag aktivera och träna mycket med hunden? Ska den bara ligga hemma på tomten som en gårdshund?

Marre.N skrev:
Jag bara funderar, om du tar två hundar med olika raser, då har dessa också helt olika stam, hur kan det då bli inavel??

Hon menade renraser.

Jag tror att alla som föder upp har som avsikt att få fram bra avkommor. Sedan är de flesta rätt blinda för felen, och vad som är "bra" varierar från person till person - och det gäller både renras och blandis uppfödare.

Fördelen med renras är att det finns ett nedtecknat avelsmål, rasbeskrivningen, och hundarna bedöms åtminstone extriört av oberoende officiella hundkunniga. Det finns också rasklubbar som har koll på hälsorisker och ev problem inom rasen. Det gör att en valpköpare själv kan ställa krav på föräldradjuren och bilda sig en egen uppfattning om hur bra de möts genom officiella register med resultat. Som valpköpare behöver man inte köpa "grisen i säcken", fast ändå gör alltför många det. Hur det än är kan en renras uppfödare inte driva hur långt som helst från "sundhund" utan att det märks, vilket ger en viss kvalitetsgaranti för den valpköpare som vill sätta sig in i ämnet innan köp.

Vad det gäller blandras finns det inget nedtecknat avelsmål, inga krav på hållbar extriör och ingen chans att kolla att hunden håller mentalt för större påfrestningar inom de flesta provformer. Det ställer stora krav på blandrasuppfödarnas egna kunskaper, ärlighet och goda vilja, och där brister det ofta.

De flesta valpköpare av blandras försvarar ofta sitt val med "jag är inte intresserad av tävling". Det må så vara, men är man intresserad av en trevlig kamrat som passar en och som lever i många år? Vore det inte då trevligt om man själv kunde följa valpens härstammning bakåt och se vad släkten har åstadkommit. Vore det inte skönt att ha en rätt god idé om hur den vuxna hunden kan tänkas bli genom att träffa andra hundar med liknande bakgrund?

Någonstans verkar det som om de flesta köper hund med ett önsketänkande som bas: man läser en rasbeskrivning och tror att alla individer är som det bästa ur den, möjligen med små extriöra skönhetsfel. Samma sak med blandraserna, man inbillar sig att bara de sidor som kompletterar och passar varandra kommer till uttryck.

Alltför många valpköpare lägger stor vikt vid leveransvecka, hämtavstånd, pris och färg - istället för att leta rätt på lämpliga kombinationer mellan dokumenterat bra djur hos en uppfödare som man får bra kontakt med. Ska man leva ihop i 15 år spelar 100 mil och 3000:- extra ingen roll i längden. Lika lite gör pysslet för att få det att funka första tiden - en semester varar inte så länge att valpen kan ligga ensam sedan iallafall. Färgen kommer att vara bortglömd innan valpen har lämnat uppfödaren, för då är den en egen älskad individ som skulle kunna vara grön med lila ränder utan att det kändes fel....

Mvh,
Duvan

Jag har en släkting som gör mej galen just för att hon bestämt hävdar att en blandras alltid är friskare än renrasiga hundar, hon tog upp exempel Artros/HD som jag som Njuffefantast lever med.
"En blandrashund kan inte få HD" sa hon innan hon tog hem sin Schäfer/Husky :confused: Nähä.. visst.
Om jag tar en tik med grav Hd och parar med en hane som också har det och dessutom har fel på ögonen blir ju inte anlagen bättre bara för att det råkar vara två olika raser.
En sjuk hund är en sjuk hund ... oavsett ras.
Och jag tvivlar starkt på att fler än ett fåtal av de som "avlar" gör det medvetet för att avelsdjuren inom den egna rasen är sjuka och anlagen behöver späs ut.

En blandras kan vara en väldigt bra hund men det kan även vara en dålig hund. Man vet ju aldrig vilka egenskaper den får. Visserligen så är alla hundar individer men det känns som om man har mer koll om man köper renrasigt. Dessutom så känns det i stort som att det har lagts ner mycket mer planering på en renrasig valp.. Många har tyckt att jag lika gärna kan ha blandraser eftersom jag int är så intresserad av utställning och främst vill ha hundar att dra med. Det tar ändå emot att skaffa sk. Alaskan Huskies.. Jag vill ha renrasiga hundar även om jag "bara" ska nöjesdra med dem..

Fördelen med Alaskan Husky skulle väl vara:
*Snabbare än Alaskan Malamute, dock tycker inte jag att det är en fördel då jag inte är intresserad av tävling.
*Billigare
*Skulle tycka att tidningen "Slädhundssport" var intressantare då den mest handlar om Alaskan Huskies...

Nackdelarna känns dock som om de är fler.. Det var nog int detta svar du var ute efter men... Det finns säkert de som är väldigt seriösa även när det gäller blandrasavel (särskilt kanske när det gäller ovanstående blandningar) men det känns som att det är mer osäkert ändå... Skulle jag tävla mycket så skulle jag dock måsta ställa upp i långdistanslopp eftersom malamuten oftast är för långsam i jämförelse med sina konkurenter (det är bara att jämföra med Siberian Husky)

mvh Anna

Jag vet inte vad du har för vänner, men i min bekantskapskrets där det finns en del blandraser har aldrig någon trott eller hävdat blandraser skulle vara bättre eller mer felfria än andra hundar. Ingen har heller påstått dom skulle vara mindre sjuk än en renrasig heller.

Okej, läste lite hastigt innan men nu fatta jag. Tack :)

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 288
Senast: YlvaG
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 876
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar