Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
I vilket fall är risken stor att du får en häst som aldrig mer äter betfor, finadyne är inte gott och låter man det stå så länge så smakar alltihop illa så jag tror inte att hästen äter upp det.
Det bästa är att slamma upp medicinen med lite vatten i en kanyllös spruta och spruta in det i munnen.
Inte ens min matglada fjording ville ha betfor efter att ha fått finadyn i maten och då var det ändå helt nyblandat.
Aldrig, aldrig, aldrig låta medicin stå på det sättet. De är dessutom mycket olämpligt att ge i mat, bättre att blanda med vatten och ge i spruta i munnen, efter att man ställt upp hästen i gången eller liknande (boxen endast i undantagsfall).
Icke desto mindre tycker jag det är helt förkastligt att blanda i förväg, risken är stor för ofrivillig doping när det står upp-pytsade preparat blandat i foder. Rena mardrömmen för mitt vidkommande. Och heller inte enligt de regelverk jag fått mig itutat, att all medicin ska vara inlåst till den utdelas av behörig.
Man kan ju blanda i foder och ge i stallgången, d v s under kontrollerade former.
Det var väl som jag tänkte mig då.
Hästen äter villigt och glatt medicinen i maten så jag kommer fortsätta ge det i maten. Jag skulle få mer problem och bråk med att ge henne i munnen.
Det hålls separat från andra färdiga foderhinkar och blandas i annat rum så där är det inga problem.
Saken är den att jag varit tankspridd när jag skulle förbereda morgonmaten på kvällen. Istället för att lägga påsen bredvid har jag blandat i och jag undrade mest om det tappat effekt då.
Kropp & Själ
Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
Kropp & Själ Blir galen, jag brukar gå och plocka och sortera i vilan mellan seten. Här är det inte så mycket cirkelbana men vikterna lämnas kvar på...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.