Blanda djur?

P

pippi27

Har i veckan äntligen fått hem kaninen.
Blidde bara en kanin men då han haft marsvin som sällskap tidigare så blidde det även ett marsvin. En liten dvärgvädurskorsning som heter Emil och en liten, undernärd virvelmarsvin som sonen raskt döpte till Tuffimon :smirk: . Själv tyckte jag han passade att heta Elvis.
Bilder kommer inom kort.
Jo, så kom jag att fundera över Emma (råttan). Hon gillar ju inte annat råttsällskap men hon kanske skulle kunna vara med kaninen och grisen? Har någon testat råtta med kanin?
Har aldrig hört om det men tänkte ju fråga ändå.

Sv: Blanda djur?

Det kan säkert gå, men kaninen är nog den som får ut minst av det då råttor och svin är de socialare. Se upp för kvalster bara det är kaninen som kan drabbas av de andra alltså.

Mina grabbar har fått hälsa på hos kaninen och marsvinet när jag hade de. Utanför buren gick det bra, men om någon hoppade in i buren (råttorna var små på den tiden och tog sig in genom gallret på kaninburen) så var Tufsen (kaninen) snabbt där och sparkade. Rex var nära att bli riven i ögat vid en spark, någon ynka millimeter åt sidan så... Så kaniner och råttor är något som iaf jag skulle hålla noga separerade, kaninerna kan göra så stor skada om det går fel :crazy:

Jag skulle förresten köpa ett till marsvin om jag vore du. Även om marsvinet har sällskap av kaninen så krävs det en artfrände för att det ska må riktigt bra.

paradiset skrev:
Det kan säkert gå, men kaninen är nog den som får ut minst av det då råttor och svin är de socialare. Se upp för kvalster bara det är kaninen som kan drabbas av de andra alltså.

Och råttan kan få ohyra av kaninens och marsvinets hö också.

Ok.
Ja, Emma trivs ju bäst själv tydligen, det var bara en tanke som slog mig.
Egentligen skulle det ju bli två kaniner men ja, nu blev det så här istället.
Ohyra av hö? Vad skulle det vara för ohyra?
Eftersom dom här nu ska bo ute så kommer jag med jämna mellanrum köra en avlusningskur på dom för att vara på säkra sidan.
Jag funderar på att ställa Emmas bur bredvid ett tag för att se vad som händer. Går det så är det ju kanon, går det inte så nähä.

Ok.

Minns inte, har totalt hjärnsläpp nu :o Men antagligen löss iaf.

Fast det är väl inte bra att avlusa i onödan? Är ju stor risk att ohyran blir resistent mot medlet... Och jag hoppas du inte menar att de ska bo utomhus året runt? :confused:

Nejdå, dom får flytta in när vädret inte är så trevligt ute :)

Självklart är det inte lämpligt att använda massa medel i onödan. Det jag menade var att jag tar fram luskammen med jämna mellanrum för att kolla.

Förutom smittorisken så har kaniner väldans hårda sparkar.. vi hade bur med gerbiler på golvet förr i tiden och kaninen brydde sej inte ett dyft om dem, men skulle de ha vart ute och stört honom hade han säkert gett dem en smäll.
Inte bara bakfötter på en kanin är riskabla, min kanin Skrajsa som dog här för ett tag sen har gett sej på marsvin med framtassarna i huvet :crazy:

Liknande trådar

P
Övr. Djur Kommer ni ihåg att jag för ett par veckor sedan frågade om kanin/marsvin och en råtta i samma bur? Jag kan nu meddela att det går...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama