Blanda bra och "dåligt" ensilage?

pemi

Trådstartare
Bara för att förtydliga, dåligt= sämre värden, kvalitetsmässigt minst lika bra som det "bra ensilaget". ´

Fick ta in ensilage från en kompis vall. Detta ensilage (hösilage) hade katastrofala värden. (kallar det parti 1)

Ts 74 %
Smrp 11 g/kg foder
Energi 7,2 mj/kg foder

Dvs en kvot på 1,5. Räknade med att sälja billigt eller kassera om det inte går att sälja (och då givetvis vara ärlig om analysen).

Analyserade sedan ensilage från min vanliga leverantör. Där var det STOR skillnad. Fick följande värden på parti 2:

Ts 53%
smrp 38 g/kg foder
Energi 4,7 mj/kg foder

Dvs en kvot på 8. Har räknat foderstat och kan ge fri tillgång till alla djuren och bara ge 5 åriga ridhästen lite "skrammel i krubban" och likaså gammeltanten som inte är dräktig i år. Ettåringen hinner nog inte äta tillräckligt så han får havre, soja och betfor också.

MEN funderar nu på om jag kan fodra gammeltanten och ettåringen med Parti 1 inomhus? De är båda ganska svårfödda och kräver mycket energi i foderet. De har sedan fri tillgång på parti 2 i hagen, får givetvis kompletera med mer proteinfoder då. Är det dumt att göra så?

Fördelen är att jag då slipper jag krånglet med att sälja och då det är så torrt så borde det stå sig i vinter då det är kallare ute. Det är ju redan betalt och klart och säljer jag så förlorar jag säkert på det. De pengarna kan jag lika gärna lägga på mer proteinfoder känns det som..

Ridhästen som är pinsamt lättfödd ska i så fall inte få av parti 1 utan bara av parti 2.

Synpunkter?

pemi

Senast ändrad:
Sv: Blanda bra och "dåligt" ensilage?

Så länge du har kvoten rätt och ser till att vänja in på båda sorterna ordentligt bör det inte vara några problem med att ge två olika typer av silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar