L
lilla_mamma
Jag har en häst som ser ut som ett köksbord på ryggen. Med det menar jag att ryggen inte är rund som en tunna, utan är helt platt upptill eftersom det sitter en stor fettvalk på var sida om ryggraden (han borde banta, jag vet, men det är inte så lätt när hästarna går på lösdrift). Han är inte jättebred i sadelläget, mätt till 105 grader, utan det är bakom det breddar ut sig. Dessutom är han något överbyggd bak, inte mycket men tillräckligt för att peta fram sadeln i galopp.
Jag har hittills inte provat någon sadel som inte glider fram, inklusive bomlöst. Någon som har en ide'? Skulle en bladsadel kunna tänkas funka? Det känns inte som om den bomlösa ger tillräcklig avlastning för ryggraden, eftersom han är formad som han är.
Ni som har nordisar, vad har ni för sadlar? De Haflingersadlar jag sett tycker jag ser ut ungefär som alla andra sadlar jag redan provat.
Jag har hittills inte provat någon sadel som inte glider fram, inklusive bomlöst. Någon som har en ide'? Skulle en bladsadel kunna tänkas funka? Det känns inte som om den bomlösa ger tillräcklig avlastning för ryggraden, eftersom han är formad som han är.
Ni som har nordisar, vad har ni för sadlar? De Haflingersadlar jag sett tycker jag ser ut ungefär som alla andra sadlar jag redan provat.