Blåbärsdressyr

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 68338

Nån som vet vilka klasser det brukar vara i en sk "blåbärsdressyr"? Är det speciella dressyrklasser eller bara vanlig "lätt klass"? Eller nåt "märke" eller liknande?
Ridskolan skulle tydligen anordna en blåbärsdressyr senare i vinter och jag funderade på att rida en klass och passa på att träna på att tävla! :) Hittade dock ingen propp och när jag ringde verkade ingen veta vad det var för klasser som skulle ridas.

Nån som vet nåt om detta? :)

Sv: Blåbärsdressyr

När vi har "blåbärsdressyr" (klubbdressyr) får man välja program själv bland de som rids på 20x40-bana :)

Okej! Det är alltså inga speciella "blåbärsprogram" (fint ord :D ) eller nåt sånt då?

hehe nej det har jag aldrig hört talas om :D
Dock finns ju programmen för de olika ridmärkena som är väldigt enkla men det vanligaste här är iaf att man rider lc-lbprogrammen, nån La1 kanske :)

Det är upp till arrangerande klubb att bestämma vilka program man vill använda.
Vid våra programridningar (som är typ sk "blåbärsdressyr") så har vi ibland använt de vanliga lättare programmen som förekommer på lokalnivå oftast (då har vi varit tvugna att ta de programmen för kort bana, dvs. de som rids på 20 x 40 m). LC:1 , LC:2, LB:0 och
LB:1. Någon gång har vi även haft någon LA. Och vid något tillfälle har vi använt ryttartesten/dressyrryttartesten som fokuserar på ryttarens sits och inverkan. Men en del ridskolor använder även "ridmärkesprogramen, t.ex.för ryttarmärke 1" eller komponerar ihop
ett eget program. Däremot finns det inga särskilda "blåbärsprogram".

Enklast är ju att du hör dig för med den arrangerande ridklubben för att få veta vilka program de tänkt köra. Det är ju möjligt att de kan ha bestämt sig för det även om proppen inte hunnit komma ut ännu. Hör med ansvarig i t.ex. din ridklubbs tävlingssekiton.

Sist jag red blåbärddressyr var det ett LD program dvs endast slritt och trav , red det med 4-åringen :)

Okej det verkar inte finnas några direkta standardprogram. Jag får ta kontakt med ridskolan/klubben när det närmar sig lite mer då.
"Tävlingen" är inte förrän årsskiftet :p

Mina erfarenheter av blåbärsdressyr är att ridskolan själva satt ihop ett väldigt enkelt program, som en tävling för de som egentligen kanske inte riktigt är på tävlingsnivå. Men det är troligtvis olika på olika ridklubbar vilken nibå programmen ligger på.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka