Blåbär i folieform?

bettysmatte

Trådstartare
Har förvarat blåbär i folieform i ett par dagar, men så läste jag instruktionerna att man INTE ska ha väldigt sura ingredienser (blåbär, äpplen, rabarber) i direktkontakt med aluminiumfolien... Men det måste väl vara när man lagar någon maträtt i formen, inte när man bara förvarar eller fryser:confused:? Jag vet ju, t.ex., att man inte ska koka rabarber i aluminiumgryta. Men läsk, som ofta innehåller mycket syra, förvaras ju i aluminiumburkar.

Sv: Blåbär i folieform?

Kan svara mig själv nu - hittade info;):

Rekommendationer
Livsmedelsverket avråder konsumenter och kökspersonal från att tillaga, värma upp eller förvara sura livsmedel i kastruller, formar, dricksflaskor och andra kärl av aluminium utan skyddande beläggning.

Med sura livsmedel menas:
saft, juice, soppor, krämer eller mos av rabarber, bär och frukt,
soppor, såser och inläggningar av till exempel tomater och surkål.

Livsmedelsverket avråder också från att förvara sura livsmedel i kontakt med aluminiumfolie under längre tid och att använda folie i kontakt med sura efterrättspajer eller liknande i ugn.

Det verkar som om det är värst om bären är mosade/tillagade på något sätt, men att man också ska låta bli att förvara bären längre tid i aluminiumform över huvudtaget. Eller tolkar jag det fel?

Nej, jag tror att du tolkar det rätt. Det sura i bären löser ut aluminiumjoner ur folien eller formen. Aluminium är ett av de vanligaste grundämnena och vi behöver lite av det i kroppen om jag minns rätt, men för mycket är inte hälsosamt. Läsken kanske har högre ph-värde än vad saften har och det därför är OK med aluminiumburkar.

Men det är väl inget som är så "akut" farligt att man måste göra sig av med bären, eller?

Jag skulle inte göra av med bären efter några få dagar utan bara flytta dom till nått som inte innehåller aluminium.

Hittade lite skoj om aluminium i vår kemibok på labbet "Klinisk kemi i praktisk medicin"

Aluminiumföreningar förekommer mycket allmänt i miljön men koncentrationen är mycket låg i alla organismer och därmed i naturliga livsmedel. I sura födoämnen, som varit i kontakt med aluminiumkärl, kan betydligt förhöjda mängder förekomma men genomsnittliga dagliga intaget i populationen domineras av aluminiumhaltiga antacida. Absorptionen i tarmen begränsas av aluminiumjonens låga löslighet vid tarmens pH, dels av den snabba omsättningen av tarmepitelcellerna. Tillförsel av aluminium tillsammans med citrat (fruktjuice) kan öka absorptionen 10-50ggr. Absorptionen ökar även vid järnbrist, då aluminiumjonerna kan binda till järntransportörerna.
.....

I plasma förekommer aluminium normalt i koncentrationer <0,1umol/L, huvudsakligen bundet till transferrin, men även i komplex med citrat. Eftersom den senare formen lätt filtreras i njurarna utsöndras normalt huvuddelen av absorberat aluminium inom några dagar.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka