Biverkningar av mässlingsvaccin

Saigon

Trådstartare
Vi tänkte ta en restresa till värmen inom kort. Inför resan ska dottern på 11 mån få halv dos av mässlingsvaccinet (om man googlar verkar det dock även vara för röda hund och påssjuka). Bvc varnade för att det kan bli lite biverkningar med feber och utslag 7-14 dagar efter vaccinationen.

Ni som gett vaccinet, har era barn fått biverkningar? Vilka? När kom de och hur länge satt de i? Hade era barn reagerat på de tidigare vaccinationerna i vaccinationsprogrammet?
Om någon gett halv dos - blev det biverkningar även vid spruta 2?

Vi tänkte ta en restresa till värmen inom kort. Inför resan ska dottern på 11 mån få halv dos av mässlingsvaccinet (om man googlar verkar det dock även vara för röda hund och påssjuka). Bvc varnade för att det kan bli lite biverkningar med feber och utslag 7-14 dagar efter vaccinationen.

Ni som gett vaccinet, har era barn fått biverkningar? Vilka? När kom de och hur länge satt de i? Hade era barn reagerat på de tidigare vaccinationerna i vaccinationsprogrammet?
Ingen av mina barn har fått andra reaktioner än lite rodnad och svullnad vid stickstället. Oftast har dom inte fått någon reaktion alls.

Min äldsta fick utslag och feber i en vecka ungefär. Men han var 1.5 år och fick full dos. Vad jag minns reagerade han inte på de andra vaccineringarna han fått.

Vår dotter fick den vid 10 mån för att vi skulle ut och resa. Hon fick full dos. Hon fick lite feber ca 10 dagar efteråt men det gick snabbt över. Sen fick hon den igen vid 1,5 år eftersom den ingår i vaccinationsprogrammet. Ingen reaktion då vad jag kan minnas. Om ni funderar på att vaccinera så gör det så fort ni kan då sprutan ska tas ett antal veckor innan avresa.

Det ser illa ut att "gilla" att han fick feber. Men det är så klart att du svarade som jag gillar. :)
Förstod det ;) Nåväl, det gick ju över snabbt men alvedon i samband med vaccinationer är nog aldrig fel att ha hemma (jag är just nu nyvaccinerad mot hepatit och har legat i feber sedan i tisdags när jag tog den). 7-14 dagar tycker jag dock låter väldigt länge för en reaktion :confused:?

Sonen fick biverkningar som höll i sig nästan tre veckor. Ca 2 veckor efter vaccineringen vaknade han flera gånger varje natt, panikskrek i närmre en timme o var så kallsvettig (men med en temp på 34.8-35.2) att vi fick byta både pyjamas o sängkläder. Höll i sig i 9 dagar innan han istället fick hög feber i nästan 3 dagar o lugnade sig om nätterna. Vi sökte när han fick så låg temp o kallsvettades men det var tydligen en biverkning som var ganska vanlig. Andra vaccinet fick han bara feber i någon dag av ☺

Förstod det ;) Nåväl, det gick ju över snabbt men alvedon i samband med vaccinationer är nog aldrig fel att ha hemma (jag är just nu nyvaccinerad mot hepatit och har legat i feber sedan i tisdags när jag tog den). 7-14 dagar tycker jag dock låter väldigt länge för en reaktion :confused:?

Jag tror de menar att reaktionen kommer 7-14 dagar efter vaccinationen, inte att den varar så länge.

TS: Min son blev ordentligt sjuk av den vaccinationen. Jättehög feber, massor utslag samt diarré. Han var helt däckad i hög feber ett par dagar, och hade sedan lägre feber i en vecka. Tror han insjuknade ca 10 dagar efter vaccinationen.

Jag tror de menar att reaktionen kommer 7-14 dagar efter vaccinationen, inte att den varar så länge.

TS: Min son blev ordentligt sjuk av den vaccinationen. Jättehög feber, massor utslag samt diarré. Han var helt däckad i hög feber ett par dagar, och hade sedan lägre feber i en vecka. Tror han insjuknade ca 10 dagar efter vaccinationen.
Ja men det var det jag menade, men insåg att det kunde missuppfattas. Nu var det ett bra tag sedan sonen tog vaccinet mot mässling, men jag har för mig att de då sa att det var vanligt med feber direkt efter (vilket han också fick). Men men, något övrigt fick han inte tack och lov... Jag boostade om mitt mässlingvaccin för en månad sedan (passade på när jag tog första hepatiten för en kommande utlandsresa), fick feber en vecka efter faktiskt så det kanske var det då...

Min dotter är 1 år och vi har en bokad resa i november när hon är 16 månader. Hon ska därför också få den sprutan inför resan och vår sköterska sa att den helst bör ges 1 månad innan resan just pga att den kunde ge biverkningar ovanligt länge efter (jämfört med andra vaccin).

@Cambrie att det tar 10-14 dagar beror på att MPR-vaccinet är ett levande vaccin. De 10-14 dagarna är inkubationstiden för virusen. Många andra vaccin är avdödade, innehåller inte levande virus, och då kommer ev symptom inom 1-2 dagar.

ingen av mina fyra barn har reagerat på någon enda av de vaccinationer de fått - vilket är samtliga enligt rekommendation

Min minsta dotter fick biverkningar som kom ca 1,5 vecka efter vaccinationen, det var hög feber (mellan 39-40 grader) och tydliga mässlingsutslag över hela kroppen. Det satt i lite mer än en vecka och under den tiden sov hon riktigt uselt varenda natt och inte ens den, i vanliga fall 30-60 min långa middagsluren fick hon sova ordentligt.

Nu har det gått så lång tid att jag med säkerhet kan säga att inget av mina två barn har fått någon reaktion på vaccinationen. Båda har varit 18 månader vid tillfället.

Du måste få den mins en månad innan helst 6 veckor för att de ska ha effekt. Vi ska ge vår 15 månaders sin sprita nu i september för vi åker till USA i november. Min stora har inte fått någon biverkan av sina vaccinationer, återstår att se med lillebror.

Mmr är den enda mina barn reagerat på. Lite höjd temp och utslag efter inkubationstiden. Gav min yngsta den vid 1 års ålder eftersom vi skulle utomlands.

Liknande trådar

Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 568
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?