Bits och slår...

polly p

Trådstartare
Hej!
Har en undran över vad jag skall göra me4d mitt sto som försöker bitas och gör det också om jag inte är observant när jag tar på täcke och eler spänner sadelgjorden.
Hon slår också när jag spänner benremmarna bak.

Kan hon vara kittlig?
Eller har hon ont i kroppen och hur f*n får man reda på det?

Hon reagerar inte när jag rider eller sitter upp, inte heller när jag drar åt sadelgjorden utan bara i början när jag skall spänna.

Jag vet inte om jag skall bli riktigt arg?
Hon är ju en ganska känslig häst ( fullblod ) eller om det kan vara något annat som stör henne...

Tycker dock inte att jag skall behöva jobba med "ögon i nacken" för att inte bli biten i kinden, huvudet, armen eller få knäskålarna avsparkade...

Reagerar inte vid rykt eller annan beröring heller utan just på täckes remmar som spänns och sadelgjorden.

Hoppas någon har erfarenhet att dela med sig av...

Sv: Bits och slår...

Låter misstänkt likt mitt fullblod!

Bitchig i boxen, men en ängel att rida.
Jag tror att min är kittlig och även mycket bestämd med vad hon tycker är skönt eller obehagligt. Jag har fått två rejäla bett. Jag har markerat rejält och numera visar hon om hon är missnöjd bara genom att sura, antingen genom att vifta lite därbak eller lägga öronen bakåt när jag spänner sadel- eller täckesgjord. Och aldrig sur när man spänner från ryggen. Hon är inte speciellt förtjust i att bli ryktad, men myser av att bli klappad på vissa ställen och på ett exakt vis.
Jag och förra ägaren är rätt säker på att hon även har utsatt mig för en hel del testande. Som exempel: Hon skar upp sig i ena benet när jag haft henne en månad. Jag skulle tempa henne under konvalescensen och blev inte "insläppt" :D, skitsur var hon. Detta på ett fullblod som senast månaden innan blev tempad morgon och kväll :angel:. (var i full träning). Med lite goda råd var det sedan inget problem.
Under veterinärbesiktning uppförde hon sig exemplariskt tills veterinären var borta i juvret. Jisses, vad sur hon blev och detta sura satt i en bra stund under resten av besiktningen när de närmade sig de regionerna. Förra ägaren har flera gånger sagt att hon är en dam med bestämda åsikter, vad som nu kan menas med det. Så att hon kan vara stingslig var kanske inget nytt, men hon hade ju säkert bättre pli på henne än jag har. Det finns liksom inte tid för tjafs när man har en massa hästar i träning.

Jag funderar också på att ta ut någon som kan "klämma igenom" henne, om så bara för att utesluta att hon har ont eller spänningar.

Annars har jag hittat många knappar, och även hon vet var gränsen går. Kände innan att jag också måste ha ögon i nacken för att inte få ett bett, särskilt under värsta pälssättningen som jag tror kan ha varit en bidragande orsak till känsligheten.

Hur länge har du haft henne?
Har du köpt henne från galoppstall?

Sv: Bits och slår...

Jag har haft henne i ett halvår.
Hon har gått löp tidigare men varit hos "traditionell" ryttare ett år innan jag köpte henne.

Jag kanske ska tukta till henne lite då, när hon surar, för även om det är obehagligt för henne så måste det ju tas av och på täcken...
Vill slippa få ett båmärke a´la det jag hade som gick runt på både över och undersidan av överarmen...

Är annars som sagt mycket klok och trevlig på alla sätt och vis och snäll och ambitiös och gör sitt bästa.

Liknande trådar

K
Träning Min häst är som sagt väldigt speciell........ Lite av en "pissmärr" kan man väl säga. Nu hände det igår igen, hon bet mig! Detta har...
Svar
5
· Visningar
1 129
Senast: e_s_t_e_t
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama