bitig unghäst vid ledning

T

tess444

hej hej!
skulle bara höra om någon har ett bra tips? jag har en unghäst på 1½ år snart,han är en litet trotspelle.. :smirk: problemet är att när man är ute och går i skogen och efter vägen så försöker han bita i mig nästan hela tiden,försöker väl att testa matte.
provat att longera lite lätt och det har gått bra..vad är bäst att bara försöka knuffa bort huvudet och bara gå vidare eller? och driva? vill gärna gå upp på bakbenen om man säger till honom..unghästtrots! vet att man måste jobba på ledarskapsövningar och så men hur är bästa sättet..en riktig busunge! :devil:
unghästar vill ju gärna trotsa när de är uttråkade oxå,tycker att det borde vara skoj att vara ute i skogen m.m
tacksam för tips!

:banana:

Sv: bitig unghäst vid ledning

Är han hingst så kan du börja med att kastrera. Det du beskriver är väldigt hingstigt.

Om du inte vill kastrera, så är ju unghingstar unghingstar liksom och de får man många gånger styra upp ganska rejält. Annars får du lätt ett monster som står på bakbenen och sparkar med frambenen.

Han får aldrig gå in på ditt territorium, och kan han bitas så är han definitivt för nära, då kanske det inte räcker med att knuffa bort huvudet, det måste bli så pass obehagligt att han inte kliver in på ditt område igen. Jag skulle gå ut och gå med honom, och stanna, och när du stannar ska inte han komma för nära, då ska du fösa undan honom så pass hårt att det "tar"och tänk på att i 99 fall av hundra så är vi mäniskor för långsamma.

Nu får ju oftast folk på det här forumet spader om man föreslår att man ska bestraffa en häst, men som sagt en hingst är en hingst.

psst... ta med dej ett spö och slå till honom.
Som "blandrastik" säger;nu får väl folk spader. men jag håller med henne. Det måste kännas annars fortsätter han. Hästar ute i hagen slåss ju som f-n med tänder och hovar, varför ska då en människa inte kunna använda spö som bestraffning/tillrättavisning??? Hade du varit häst hade du sparkat till honom för länge sen när har försökt bita dej.

:) tacksam för alla svar!
min häst är valack..inte haft honom så länge så han försöker väl testa hur långt han kan gå, go i övrigt men han är en riktig buspelle!
bara att jobba på med mycket tålamod som man måste ha med en unge,fast man ska inte acceptera allt.vet att man ska sätta tydliga gränser men ibland är det svårt att veta riktigt hur..brukar ha honom bakom mig när jag är ute men man måste hålla koll på vart han är. :)
haft en tränare uppe som sagt att det bara är unghästfasoner och att jag ska sysselsätta hans hjärna så att han inte hinner tänka på så mycket sattyg..ville höra fler förslag.

Jag har en halvblodsvalack som är 5 år. Jag fick honom som ganska ohanterad 3 åring. Han var visserligen lite riden men dåligt hanterad. De två år jag haft honom har varit mycket ledarskapsträning, träning på hans koncentration, och ett evigt gränssättande.

Han "frågar" mig fortfarande nästan varje dag vad som är okey att göra? Idag räcker det med att jag säger ett tydligt NEJ eller håller upp handen för att han ska förstå att det är nog. Så var det inte i början kan jag säga. Dock blir det även idag värre om han av någon anledning får överskottsenergi. Som nu då han är dålig och bara ska skrittas... suck!

Jag har marktränat mycket. Min häst har alltid varit svår att gå med så vi har hållt oss i padocken eftersom det varit en säkerhet främst för mig. Visst har vi promenerat också, men han har haft svårt med sin koncentration då. Just mental träning har varit det som kunnat få min häst lugn. Både i padock och ute är det bra att ha ett spö med. För vår del har det främst varit för att "stoppa upp". Jag har använt det som en förlängd arm framför min häst när han börjat studsa, om du förstår... alltså inte att slå med. Jag måste också se min häst i ögonvrån och ha viss koll på honom då vi är ute och går än idag. Han måste liksom veta att jag "ser" honom, då håller han sig lugn. Jag pratar med honom mycket också, vilket jag tycker håller hans koncentration på mig bättre.

Han har också varit väldigt bitig och nafsig. Jag har knuffat undan och visat tydligt vad som är tillåtet. Jag använder rösten mycket i alla lägen. Jag har inte slagit när han bitit. Har han rest sig eller försökt gå över mig har jag sagt i från betydligt starkare. Annars har jag försökt att vara lugn, bestämd och konsekvent. Berömma när det är rätt!

Jag har haft flera unghästar tidigare, och ingen har varit så svår som den jag har nu att "lära" vad som rätt beteende och vad som inte är tillåtet. Han är envisheten själv, men oj en sån härlig och charmig häst!!

Vad är det för en häst du har?

Lycka till!

hej!
jag har en Quarter/arab som är 1 år och fem mån nu..haft honom i 1½ mån ung. och jag är KÄR! ha ha! :love:
känner igen det där med att testa hela tiden från min förra häst som jag hade..ha ha! kanske får jag idag då?
tack för ditt svar!

Jag håller med föregående talare vad gäller att sätta gränser men jag tar aldrig med mig pisken ut. Skulle du behöva använda den lite kraftigare så svider den och hästen blir arg på dig. Jag använder ett avsågat kvastskaft i trä och har bara behövt använda det en gång, nu fungerar det som förlängd arm.
Hästen i fråga är en nu 2,5 år gammal shirehingst och gången jag använde pinnen började han med att resa sig för att sedan försöka springa över mig när han landade.
Vi har som rutin att backa två steg innan vi lämnar boxen eller hagen.
Skulle han vara tramsig en dag brukar det räcka med att jag stampar i marken eller harklar mig ev. lägger upp grimskaftet på bringan.

Lycka till med din pojke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar