Biter tag i bettet.

M

MariaTherese

Vad innebär det och hur ska jag göra?
Ska börja rida för en tjej och hästen jag ska rida på gör tydligen det. Är allt hon sagt. Men vore bra med svar och tips!

/Tess
 
Sv: Biter tag i bettet.

Jag vet inte vad du (hon) menar med att den biter tar i bettet, men det första jag tänkte på var att den har ont, troligen i munnen. Kanske har den en tand eller flera som skaver mot tungan när den har bett i munnen? Kanske är bettet för stort? (Väldigt vanligt problem, som tyvärr de flesta blundar för.) Kanske har den ont någon annanstans? Eller så kanske den är så less på t.ex. lektionsridning att den gör det för att komma undan? En häst som är felriden eller bara övertränad på en viss sak (typ ridning på ridvolt/ridhus eller dylikt.) och därför har tappat stinget kan bli väldigt påhittig för att komma ifrån det obehagliga.

Det kan naturligtvis också bara vara en fix idé som hästen har, som inte betyder att den har ont eller är uttråkad. Svårt att avgöra utan att ha sett hästen.
 
Sv: Biter tag i bettet.

tänkte precis som Gisburne att det kanske är tänderna som spökar, eller utrustningen. kanske kan vara idé att kolla tändera på kusen? jag ska göra det nu i veckan på mitt varmblod, då han också har tendens att bita tag.
 
Sv: Biter tag i bettet.

Har precis samma problem men det löste sig med ett Eggbett med kopparrullar! När han tar tag i bettet så "rullar" det undan och han har nästan helt slutat försöka nu!! Lycka till!!
 
Sv: Biter tag i bettet.

Hästen verkar understimulerad i munnen. Annars så kan det vara att hästens ägare är hård i hand vilket då leder till att hästen blir hård i munnen. Försök "skaka" loss bettet och rör hela tiden på fingrarna. Stimulera hästen mycket med volter och olika ställningar. Gör mycket olika arbeten så att det inte blir en och samma sak. Då blir det tråkigt och hästen blir hård och biter tag i bettet.

Hoppas det går branär du rider den
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp