Biter sig fast i bettet

Sv: Biter sig fast i bettet

Jag har pinsamt nog inte fått henne att rygga. Det blir bara dragkamp. Stanna ska jag dock jobba vidare på.

Haha, åh vilken rolig häst, som blir mallig! Jag älskar hästar med lite personlighet! Söt var den också :)
Med "röst" menar jag inte att du ska träna in röstkommandon, utan mer prata lite med henne. Jag säger ofta "steeeaaadyyyy Booooo" (ja, hästen heter Bo :D) med låg röst, och när han har gjort nåt bra säger jag "good boy!" med ljusare och kortare ton. Det betyder ju egentligen inget, och orden spelar ingen roll. Ibland tror jag att jag mest pratar med mig själv, för när jag säger "aaaand waaaaaalk" så tänker jag ju automatiskt att vi ska skritta och då tror jag att jag ger avsaktande hjälper lite automatiskt.
Jag muttrar ofta runt ridbanan, för att komma ihåg vad jag ska göra :D

Jag tror att det kommer med träning träning träning. Använda mindre och mindre hjälper. Vänja hästen vid att skänkel inte betyder full fräs framåt, du måste kunna hålla om utan att hon rusar. Få hästen att gå framåt till en mjuk och stadig hand, och våga ta stöd på bettet. Det kommer inte gå på en vecka direkt. Jag hade en sådan häst innan, det tog ett år innan han funkade att rida hyfsat.

Fast man vill ju hellre ha en sådan häst än en som vägrar gå och tycker allt är tråkigt, elle rhur?

Vi har inte alls samma typ av häst ser jag nu, min kör fram nosen, biter fast i bettet och ÄLGAR iväg. Med honom gäller det att driva honom framåt till handen och mjukt bromsa med sätet, alltså samla ihop honom. Din behöver mer bli lång och låg verkar det som. :D

PS Jag galopperade idag, yay! ;) Bara en kort bit, sedan föll allt isär. Men ändå!

Hon är skitrolig!! Blev ingen film från söndagen, men vi tog några varv i ridhuset och jag hade tur att se en träning där ryttaren har ungefär samma problem som mig, så jag fick massa uppslag!! Ska rida för den tränaren nästa gång hon är på plats också, men så länge får vi jobba på själva. Mycket sits (utan att gnugga som tränaren sa) och försöka bromsa med sitsen. Tränaren sade att man inte behöver ha bråttom, så det tog jag till mig och även om det tog några meter extra så stannade hon för röst, sits, skänkel och mycket mindre hand än normalt. Jag lyckades också få loss henne och göra "nästan-framdelsvändningar" utan direkt kontakt med munnen, bara genom vikt, skänkel och tygeln mot halsen. Det funkade kalas i vänster varv, men höger är hennes (och mitt) sämsta så det tog lång tid innan vi kom någorlunda nära där.
Så vi kom långt (tycker jag) bara på denna gång, och det sporrar en ju att jobba vidare. Jag tror dock inte det skulle funka ute i dagsläget, så kanske ska jag utnyttja ridhuset ganska mycket nu ett tag och bara skritta fram/av ute?

Liknande trådar

Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans ridlektion blev ytterligare en timme på roligaste Ägrim! :heart Fast jämfört med förra veckan var han på lite sämre humör och...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama