Biter sig fast i bettet

MissFideli

Trådstartare
Hästen jag rider har börjat med "olaten" att bita sig fast i bettet, spänna halsen och bli väldigt svårstoppad. Hon är precis igångsatt efter 1 års vila och rids kortare turer i alla gångarter. Men hon vill att det ska gå fort, helst full galopp direkt man kommer utanför stalldörren. Hon skrittar bra på långa tyglar, men så fort jag kortare dom spänner hon halsen, tar tag i bettet och försöker dra iväg. På korta tyglar är skritten delvis borta och hon taktar (stavas det så???) istället. Vi jobbar på med skritten och ibland går det bra, men ibland inte. Men just det där att hon biter tag i bettet och drar iväg blir bara sämre och sämre och jag har ingen aning om vad göra? På bana går det bättre, men även där tenderar hon till att bita sig fast. I alla fall när jag inte låter henne springa iväg, dvs tempoväxlingar är omöjliga i dagsläget då det bara blir dragkamp. Ibland lyssnar hon finfint dock, så det är olika beroende på hennes dagshumör antar jag.
Vad ska jag göra?

Sv: Biter sig fast i bettet

Mmm...
Du kanske skall prova med ett tvådelat ringbett av den typ som de flesta galopphästar rids med för att just undvika problemet du beskriver.
Förväxla dock inte ringbettet med ett D-ringbett som del försäljare lite felaktigt kallar för galoppbett. Titta på Täby Stall och foders hemsida så ser du vad för bett jag menar...
Mvh. Bowman

Hon går på 3-ledat, i mässingsfärg. Vet ej märket. Är rätt säker på att 2-ledat inte är aktuellt. Tror inte det hänger på bettet, det är inte bytt sen hon var igång sist. Beror nog mer på henne eller mig.

Har precis samma problem men löste det för ett par dagar sedan faktiskt! Testa pelhambett. Det är riktigt bra om man har en mjuk och följsam hand. Jag tror att hon annars är väldigt överladdad just för att få komma igång. Kanske lite promenader och arbete från marken skulle hjälpa? De sticker ju lätt för att "springa iväg" från jobbet.. Har du någon bekant med pelham tycker jag dock att du kan fråga om du kan låna det, bara testa. Det funkade superbra för mig.. Har bara ridigt på det i två dagar men jag lovar att jag märker en extrem skillnad. Förut var det bara att hålla i manen och hoppas på det bästa... men nu får jag faktiskt stopp. Jag hade också två annat bett innan och tog en liten paus... Och de gamla funkade inte alls längre (rakt bett & tredelat). Gör ett försök med pelham tycker jag! Funkar det inte kan man ju bara testa något annat :) Det ser skarpare ut än vad det är.

Jag rider just nu Mr Bulldozer, så jag känner igen problemet. Första gången jag red fick jag faktiskt be folk på ridbanan att flytta sig, för jag kunde inte stanna!

Jag har ridit mycket volter och övergångar. Sett till att driva framåt, även om det går lite fort, och inte låta honom lägga sig i handen. Jag är liten och lätt och han drar mig ur sadeln om jag låter honom, därför brukar jag när jag vill sakta av faktiskt ge efter på tyglarna och stanna för sitsen. Visst, jag tappar formen i avsaktningen, men jag tror att det kommer att bli bättre med tiden. Snart kommer han förstå att min hand inte är något att luta sig emot, utan man får vackert bära sitt huvud själv, även i avsaktningarna! Det är ju faktiskt helt omöjligt för honom att bita sig fast om han inte får något stöd!

Och sedan har jag inte gett mig! Var konsekvent. Först ska skritten funka. Sen tar man traven. Första dagarna kunde jag trava ca fem steg innan det föll isär. Idag kunde jag trava flera varv på en volt i balans med lätt hand (och ett stort flin i ansiktet - yay för att lyckas!). Galoppera har jag inte ens gett mig på, ingen mening innan jag kan kontrollera traven.

Det är nog inte bettets fel, ddt har du rätt i, men en del hästar blir tunga på rakt bett tex. därav min fråga :) Men nu tog idéerna slut...

Får testa driva henne framåt när hon gör så då. Men det går undan, och jag vill gärna ha lite kontroll :p Kanske ska hålla mig på banan ett tag. Galoppen har jag knappt testat på flera veckor, traven är ju enklare att få stopp i så den har vi kört bara för att hon ska få göra nått annat än skritta.

Som sagt så är nog bettbyta inte aktuellt. Hästen är inte min och jag betslar helst inte upp.

Fast du ska inte driva på o låta hästen springa iväg, utan fånga upp honom så att den börjar jobba under dig, ibland när hästar stått, eller är felridna, behöver man gå tillbaka till basics, som en föregående skrivit - jobba i skritt, låg, mjukt stöd på tygeln, ge eftergift o låt den gå därnere o jobba med sin överlinje, tills den följer dig, jobbar o tar stöd på yttertygel o skrittar på, ingen taktning. Därefter trav, hästen ska gå kvar låg o jobba bakifrån. Den kanske är svag o förösker komma undan jobb, låter så.
I början kan du få ta en rejäl kamp här, om hästen "fått komma undan", dvs den kommer att försöka ta bettet o gå emot skänkeln, men det är bara att vara konsekvent, visa vart du vill att den ska gå, var noga med stadig skänkel o att han tar den, och var snabb med eftergift så den inser vad som är rätt. Det här kan du jobba med både ute o på bana.

:bow:

Det var ungefär det jag ville få fram med mitt inlägg ovan! Lyckades inte riktigt kanske... Det viktigaste är ju att hästen går ärligt fram för skänkeln, och med fram för skänkeln menas inte att den hysteriskt ska rusa iväg med huvudet rakt upp.

Hon är svag ja, och tyvärr kommer hon inte bli så mycket starkare så länge jag rider eftersom jag bara rider 1-3 dgr/v. Och jag är inte riktigt med på varför hon skulle försöka komma undan? Jag jobbar henne inte så mycket, dvs inget att försöka komma undan.

Mitt tips:

Hästen kan bara hänga sig i bettet om du erbjuder någonting att hänga i! Alltså; (och nu blir jag väl hängd ;)) rid utan stöd i handen, rör på bettet när hästen blir hård i munnen. Driv frammåt och rör på bettet tills h*n mjuknar.

Om det bär av för fort och du känner att du inte har koll, öva in "One rein stop". Alltså att du tar i en tygel (släpp den andra ordentligt) och böjer in hästens huvud i riktning mot ditt knä. Detta behöver du öva på en banan innan du gör det i trav/utomhus.

Sen kan det nog vara en idé att träna mycket mjukgörande, volter, öppnor slutor osv.

Ja, sånna stopp testar vi då och då :crazy:
Volter rids mycket eftersom hon då håller nere farten. Öppna och sluta är jag dålig på själv och kan inte riktigt skillnaden och hur göra jämfört med skänkelvikning?

Vad jag brukar göra på min häst när hon börjar springa för fort är att stanna och rygga upp henne några steg, eventuellt lägga några små volter och flytta bogarna. Kanske det skulle funka? Få din häst att tänka på någonting annat, och ryggningen får dem att tänka bakåt. Att försöka stoppa en häst som redan hänger i bettet genom att dra tillbaka är lönlöst.

Ang öppnor och slutor får nån annan förklara, jag är för trött :rofl:

Som andra sagt så är det bra att öva lydnad på banan. Inte fastna i handen och inte låta henne hänga sig fast. Jag vet inte om jag tolkat din beskrivning rätt men är det så att hon kör upp huvudet när hon biter sig fast och drar iväg? isåfall kan en martingal vara bra i en övergångsperiod eftersom den hjälper till i just de fallen och om bettet hamnar mot tänderna istället för lanerna så har man svårt med inverkan.

När hästen taktar i skritten om man kortar tyglarna så brukar jag öva med lite halvkorta tyglar; bromsa till när hästen taktar för att lätta helt sen, skritta några meter för att sedan ta upp lite kontakt igen. När den börjar takta så upprepar jag. Och just att öva på att ha korta tyglar i pass när man bara skrittar ut t.ex. så att hästen snart lär sig att korta tyglar inte alltid betyder trav.

Bra tips! Och lär hästen stanna för sitsen istället för att dra i tyglarna. Jag upplever att många heta hästar blir värre när man drar för att stanna dem. Självklart ska man sträva efter en mjuk kontakt med munnen, men innan man har kommit dit är detta en bra metod. Lätta i handen så att hästen inte har något att dra i, och sitt emot. Jag använder mycket röst för tillfället, och det funkar ganska bra.

Och när hästen har gjort halt/saktat av berömmer man den som om den hade gjort något fantastiskt! :) Jag hade den taktiken på mr bulldozer igår och han gjorde rätt fina avsaktningar i slutet. :D

Ja, alltså hon kör egentligen inte upp huvudet speciellt högt. Men hon har mycket kraft i nacken (PRE) så det räcker att hon kommer i normal hög form så att säga för att ta över. Martingal tror jag inte skulle hjälpa, hon blir ingen stjärnkikare.
Om ni tittar på denna usla film så ser ni hur högt hon sätter huvudet. Inte speciellt högt alltså.

http://www.youtube.com/watch?v=r22prTrIHFg

Jag tror lydnaden är ett av problemen, det är en väldigt framåt häst och hon vill inte bromsa helt enkelt. Men kanske skulle jag ta några pass i enbart skritt?

Jag lyckas inte bromsa med sitsen. Jag kan sitta till, men kramar jag om minsta lilla för mycket med skänklarna så är det galoppskänkel enligt henne. Tips? Rösten kan jag träna på och se om jag kan få det att funka. Har funderat på att tömlongera henne, men jag har inte gjort det på länge och är osäker på om jag vågar testa. Beröm är svårt på denna dam. Hon böjer ihop nacken och ökar vid beröm. Blir mallig. Hon älskar att visa upp sig och tar all chans att visa upp sin otroliga ökade trav :crazy:
Ska se om jag kan filma bättre imorgon.

Liknande trådar

Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans ridlektion blev ytterligare en timme på roligaste Ägrim! :heart Fast jämfört med förra veckan var han på lite sämre humör och...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama