biter och krammlar med bettet

C

casiopeja

Har ett varmblod sedan 3 månader. Ridningen har börjat funka bra nu, hon har äntligen hajat vad skänkel betyder. Mycket jobb kvar dock.
Min fråga är nu bettet. Jag rider med ett 12,5 tredelat metallbett nu. Hon biter och skramlar runt väldigt mycket på bettet när jag rider. Särskilt när jag kräver lite av henne. Finns det risk att tänderna tar stryk? Gummibett kan det vara något eller?
Tips välkommna!

Sv: biter och krammlar med bettet

Hej! Jag har ungefär samma problem som dig. Har också ett varmblod sen cirka 3 månader tillbaka ;) Han håller alltid på och biter och "krammlar" med better, fast mer innan ridning. Han kanske inte tycker om bettet?

du kan ju prova, däremod är ju gummibetten tjockare och det kan ju göra att hästen inte giller det heller.
Sedan viktig kolla tänderna!!!

Jag hade svårt att hitta ett bett till min pålle hans favo, rak smalt pelhamstång. Jag rider detta bara med tränsbetttygeln använder stången inte alls! Med detta går han lugn och fin, med andra bett kastade bara med skallen och gnagde på det!
det är bara att prova sig fram!

*knapplån*

rätta mig om jag har fel, men är inte bettet för långt/felanpassat om det under normala förhållanden han komma åt några tänder?

Ett rakt bett kan ju i många fall verka stabilare i munnen på hästen och göra så den lugnar sej och inte grejar lika mycket.
Värt att prova?

Tack för era tips! Ska nog ta och prova ett stångbett:) Och hoppas det hjälper. Man är ju rädd om tänderna på stackarn:o

Är munnen kollad på henne? Medryttarpållen började knapra på sitt bett i höstas, vi tog ut vet som hittade lite vassa hakar på hans tänder. De jämnades till och han blev lugn och trevlig i munnen igen.

Jadå hon hade nyraspade tänder när jag fick hem henne. Men man vill ju gärna behålla dem fina så jag ska hålla regelbunden koll. :)

Hade samma problem med syrrans irrländare. Han grejade med bettet & kastade med huvudet & kunde inta ta ett bra stöd. Tandläkaren fick kolla & ponnyn var riktigt trasig i munnen. Några veckor utan bett & sen rekommenderade han något rakt med lite hävstång för att bli av med trycket i gommen. (Hästen skjuter upp bettet i gommen med tungan när man tar i tyglarna.) Satte på honom en rak jaktstång. Han blev lugnare i munnen men hatade hävstången så efter ett tag utan att han vande sig lånade jag ett rakt novabett (silikonbett). Lite stort men han blev bra mycket bättre. Nu har han ett i sin storlek & hästen är helt förändrad älskar bettet! Lätttränsad (omöjlig förut) för syrran, lugn & stabil i munnen & ett bra stöd kan man få. Hästen har mer bus i sig men ändå lugnare & lättare att rida.

Novabetten är smalare än gummibett & de flesta hästar älskar det. (Har bara haft en ponny som absolut inte ville ha något rakt i munnen för då blev han stökig.:confused: ) Prova rakt!

12,5 kan vara stort. Många har i dag små munnar och klarar sig med 10,5. Har du mätat, så att du vet vilken storlek som behövs?

Hur är hon övrigt i kroppen, eventuella låsningar i nacken?

En häst som är frisk och harmonisk behöver inte ha något specialbett, men att variera mellan rakt och delat vara bra.

Min erfarenhet är att travare ofta trivs bra på just raka (svagt böjda) bett med fasta ringar. Byt ner ett par storlekar, 10,5 räcker oftare än man tror. Det bör göra din häst lugnare i munnen. Gummibett är jag inget fan av, de tar för mkt plats i en liten hästmun...

hejsan

Min sköthäst (också travare) hade samma problem. Nu byter vi mellan bettlöst och tvådelat med fasta ringar, hon gillar båda.

Måste avråda från gummibett, testa bara att ta ett i mun så förstår du vad jag menar...:crazy:

Lycka till/ Jenny

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
983
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 431
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar