Biter fast i höger tygel

Lii

Trådstartare
Jag rider en unghäst som gärna går lätt vänsterställd och fastnar i höger tygel, främst i höger varv, i vänster varv känns det som ett trevligt stöd i ytter tygel. Det hade blivit bättre, tills igår då vi hade ett enormt bakslag.

Tips och råd på hur jag ska tackla det här? Min kunskap verkar inte nog stor för att reda ut det här på egen hand.

När han kom till sverige var han ful i munnen, men det är åtgärdat.

Jag rider regelbundet för tränare, men tänkte att fler åsikter kunde vara bra.

Jag rider en unghäst som gärna går lätt vänsterställd och fastnar i höger tygel, främst i höger varv, i vänster varv känns det som ett trevligt stöd i ytter tygel. Det hade blivit bättre, tills igår då vi hade ett enormt bakslag.

Tips och råd på hur jag ska tackla det här? Min kunskap verkar inte nog stor för att reda ut det här på egen hand.

Halsmusklerma på vänster sida kanske är kortare än de på höger sida. Då har hästen lättare att ställa/böja åt vänster.

Med tanke på att unghästen hade problem i munnen tidigare hade jag velat kolla den igen om problemen kommit i ridningen . Det är inte norm att de biter fast i ena sidan bara utan orsak , så jag hade börjat med att kolla munnen igen .

Jag ska rida privatlektion i kväll och ber nog tränaren sitta upp en sväng efter jag värmt upp honom för att se om hon reder ut det :) kan mycket möjligt sitta i lösgjordheten.

Kan ju vara tänderna oxå. Kan tests ta honom på hack någon dag

Kan oxå vara ett problem med bärigheten- att hästen hamnar lite i framvikt och lutar i handen kan ibland göra att snedheter förstärks och hästen hamnar mer i ena tygeln på det där lite stumma viset som du beskriver.
Om du tränar på bärigheten och får en mer ärlig kontakt kanske det blir bättre?

Ray: På renaste privatlektionen sa tränaren att hästen gärna lutar sig åt vänster, kan det ha med det att göra? Låter logiskt i så fall. Han har inte så mycket styrka och stabilitet utan blir lätt vinglig.

Ray: På renaste privatlektionen sa tränaren att hästen gärna lutar sig åt vänster, kan det ha med det att göra? Låter logiskt i så fall. Han har inte så mycket styrka och stabilitet utan blir lätt vinglig.
Är säkert en del i problemet då!

Ray: Du hade förmodligen helt rätt. Tränaren fick sitta upp och känna på hästen och hon sa, precis som jag känt, att han är väldigt ostabil och vinglig. Behövs tydligen mycket överskänkel på ytter för att hjälpa till. Fick till det mot slutet igen :)

Jag har en häst som jag ibland får liknande känsla på, biter sig fast och går gärna på dubbla spår. Ibland känns det så illa att jag skulle kunna rida rakt upp på meddelinjen och bara hålla i en tygel, alltså den som den biter sig fast i, och rida sikrakt:crazy:
Min häst byter sida hela tiden och är kollad både kropp och mun flertalet tillfällen utan att hitta något så men all säkerhet så sitter det i lösgjordheten.

Det jag tycker funkar på min är att sitta på tex stora mittvolten och i tex höger varv och ställa utåt=släppa efter på höger (innertygel) För att inte tappa spåret så får man jobba massor med vänster ben varierat med att ta förhållningar på ytter tygel och flytta undan rumpan för inner skänkel (fortfarande på volten)
När hästen börjar acceptera att gå för ytterhjälperna så försöker man lugnt och försiktigt lirka tillbaka den till innåtställd. Detta kan ta tid och i början gick nästan hela passet år till att rida utställd, men nu efter att hon har lärt sig systemet så går det snabbare.

Ett annat sätt har för mig varit att rida mycket öppna varierat med skänelvikning utmed långsidan. I skänkelviningen så ställer jag hästen mot väggen (likt utställd på volten)och använder väggen so lite broms. Släpp på inner tygel och våga rida på lite framåt så det inte går i slowmotion.

Det finns ju säkert både fler och bättre sätt, men för mig på min utbildningsnivå har detta varit bra sätt:)

Jag har en häst som gärna fastnar i vänstertygeln. Har varit så illa att det känts som om han svalt ett kvastskaft och omöjligt kan böja kroppen.
Men har jobbat så som @saltopeppar med att ställa utåt och rida mycke för ytterhjälperna. Även att flytta framdelen och få tag på den har funkat fint för oss.
Hos min häst beror det på att han är svagare i sin högersida. Men med den här ridningen så har han lossat massor!! Och vi kan fokusera på att bygga upp högersidan istället för att få honom mer liksidig :)

Ray: Du hade förmodligen helt rätt. Tränaren fick sitta upp och känna på hästen och hon sa, precis som jag känt, att han är väldigt ostabil och vinglig. Behövs tydligen mycket överskänkel på ytter för att hjälpa till. Fick till det mot slutet igen :)
Härligt när det lossnar och vad bra att din tränare satt upp! Det är mycket lättare för tränaren om man vet hur känslan är och nyttigt för en själv att se hur det ser ut oxå!

• Gilla
Reactions: Lii
Jag har en häst som jag ibland får liknande känsla på, biter sig fast och går gärna på dubbla spår. Ibland känns det så illa att jag skulle kunna rida rakt upp på meddelinjen och bara hålla i en tygel, alltså den som den biter sig fast i, och rida sikrakt:crazy:
Min häst byter sida hela tiden och är kollad både kropp och mun flertalet tillfällen utan att hitta något så men all säkerhet så sitter det i lösgjordheten.

Det jag tycker funkar på min är att sitta på tex stora mittvolten och i tex höger varv och ställa utåt=släppa efter på höger (innertygel) För att inte tappa spåret så får man jobba massor med vänster ben varierat med att ta förhållningar på ytter tygel och flytta undan rumpan för inner skänkel (fortfarande på volten)
När hästen börjar acceptera att gå för ytterhjälperna så försöker man lugnt och försiktigt lirka tillbaka den till innåtställd. Detta kan ta tid och i början gick nästan hela passet år till att rida utställd, men nu efter att hon har lärt sig systemet så går det snabbare.

Ett annat sätt har för mig varit att rida mycket öppna varierat med skänelvikning utmed långsidan. I skänkelviningen så ställer jag hästen mot väggen (likt utställd på volten)och använder väggen so lite broms. Släpp på inner tygel och våga rida på lite framåt så det inte går i slowmotion.

Det finns ju säkert både fler och bättre sätt, men för mig på min utbildningsnivå har detta varit bra sätt:)
Menar du då att du flyttar henne för den yttre skänkeln? alltså gör skänkelvikning undan vänster skänkel i höger varv?

Menar du då att du flyttar henne för den yttre skänkeln? alltså gör skänkelvikning undan vänster skänkel i höger varv?

ja, alltså så att väggen används som broms och att rumpan hamnar innanför spåret som i en sluta, men att hästen är ställd bort från färdriktningen istället för mot färdriktningen (bara för att förtydliga vad jag menar).
Fick den övningen av en hopptränare en gång i tiden och jag tycker den är bra i vissa fall, däribland på en hästen jag nämner ovan:)

ja, alltså så att väggen används som broms och att rumpan hamnar innanför spåret som i en sluta, men att hästen är ställd bort från färdriktningen istället för mot färdriktningen (bara för att förtydliga vad jag menar).
Fick den övningen av en hopptränare en gång i tiden och jag tycker den är bra i vissa fall, däribland på en hästen jag nämner ovan:)
Tycker oxå den är bra, man får igång bakbenen och får lite koll på yttersidan:-)

Prova att rida en framdelsvändning ett halvt varv och rygga sen direkt. Tanken är att det ska bli som en rörelse. Brukar hjälpa till att lossa dem rejält. Gör åt båda håll. Tre fyra gånger åt varje håll. Min blir superfin av denna lilla gymnastikövning men även skitsur emellanåt:angel:

Kl

Om hästar verkligen biter ojämnt i bettet dvs biter i bettet öht , och på en sida dessutom så tycker jag definitivt att hästen bör kollas utifrån tänder ytterligare . Det är ngt vajsing oavsett om det är tänder eller ngt annat om hästen biter tag i ena sidan och det känner man ju direkt som ryttare att den gör det om det verkligen är just bita/munnen /avlasta bettet dvs bita ifrån just i munnen som är problemet .

Att hästar är oliksidiga osv/ryttaren rider oliksidigt/inte är klockren hjälpmässigt osv är en annan sak . Det är inte ekvivalent med munproblem .

Senast ändrad:
Prova att rida en framdelsvändning ett halvt varv och rygga sen direkt. Tanken är att det ska bli som en rörelse. Brukar hjälpa till att lossa dem rejält. Gör åt båda håll. Tre fyra gånger åt varje håll. Min blir superfin av denna lilla gymnastikövning men även skitsur emellanåt:angel:
Åh, denna har jag aldrig hört! men sak verkligen testa:bow:

Jag tänker aldrig "bita fast", tänker snarare så att jag får ett hårdare/starkare stöd i en sida och det är oftast (observera oftast) den sidan där det starka bakbenet sitter. Jag försöker rida fram ett mer jämnt stöd på båda tyglarna. Min häst är svag och inaktiv i vänster bak och vill inte riktigt jobba fram till vänster tygel. Jobbar på det med olika stärkande övningar.

Jag tänker aldrig "bita fast", tänker snarare så att jag får ett hårdare/starkare stöd i en sida och det är oftast (observera oftast) den sidan där det starka bakbenet sitter. Jag försöker rida fram ett mer jämnt stöd på båda tyglarna. Min häst är svag och inaktiv i vänster bak och vill inte riktigt jobba fram till vänster tygel. Jobbar på det med olika stärkande övningar.
Vilken typ av stärkande övningar? Min häst har ett svagare högerben.

Den övningen med framdelsvändning och sen ryggning tänker jag prova också.

Liknande trådar

Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar