biter fast i bettet

vinkelina

Trådstartare
åtminsone känns det så som om hon skulle bita fast i bettet, när man tar ett ordentligt ledande tag med tygeln händer det inget tex om man vill överdriva böjning eller liknande i strechande syfte. samma då man galopperar oxå, känns som om man inte har någon broms i galoppen, utan att man måste sakta ner till trav för att få ett lugnare tempo.

hon har ett vanligt träns och olympiabett, tygeln fäst i första ringen under den stora ringen.

vad skall man göra, tips på övningar, eller skall jag sätta ett annat träns på henne, och i så fall vad

Sv: biter fast i bettet

Har oxå en häst som biter sig fast lite. Brukar göra ltie sidvärstarörelser för att få henne att lossan. Dock kan jag inte göra det nu då hon håller på o sättas igång efter en skada, så har precis fått börja rida på volter.

Så idag var jag iväg och köpte ett sweet iron bett, som hon förhoppningsvis kommer funka lite bättre på. Får ha det i ngr dagar o testa.

Hästen kan bara hänga sig fast i bettet om det finns något att hänga sig emot. Erbjud inte det stödet!

Håller med:)

Hon kanske biter sig fast för att försöka hålla stilla bettet i munnen?

Du måste vara mjuk och följsam i din hand så att hon inte har något att hänga sig i. Upprepade halvhalter, förhållning, eftergift mm mm

När du tar tex ett ledande tygeltag ch det inte går igenom så måste du möta upp tygelns verkan med inner skänkel.

Du verkar ha ett ganska skarpt bett med hävstång, varför har du det?? hon kanske fungerar bättre på ett vanligt tränsbett?

har du föresten kollat henne i munnen?? Om inte gör det.

Lycka till

Först och främst kan det vara en idé att kolla upp tänderna.

Sedan låter du som att du behöver lite hjälp med din ridning och att utbilda din häst => standardrådet: Ta hjälp av en tränare.

försöker rida regelbundet på lektion, så gått de går då man skiftesarbetat.

bettet är ganska skarpt, men det är frågan om en stark häst, hon har alltid haft ett sånt bett (dålig ursäkt) och vågar inte testa med ett mjukare

Vågar? Om du håller dig på en inhägnad ridbana, vad kan hända? Jag tycker definitivt att du ska prova lite andra bett om du aldrig har gjort det förut. Problemet kan mycket väl bero på bettet, eller som sagt tänderna.

Hade samma problem med en ponny förr! sitter bettet löst? det ska vara 3 steck i mungipan då är det lagom!

bettet sitter bra, alla rynkor på plats.

trani: det kan hända massor fast man är på en ridplan. min värsta olycka inträffade då jag SKRITTADE barbacka på en ridskolehäst på en lektion, en anna blev skrämd, min hoppa till, jag flög i backen, med inhotryck rygkota som reslutat.

När mina hästar börjar ta tag i bettet vet jag att det är dags för raspning av tänder, samma sak varje gång.

bettet sitter bra, alla rynkor på plats.

trani: det kan hända massor fast man är på en ridplan. min värsta olycka inträffade då jag SKRITTADE barbacka på en ridskolehäst på en lektion, en anna blev skrämd, min hoppa till, jag flög i backen, med inhotryck rygkota som reslutat.

Det ska inte vara några rynkor alls i mungipan.

Självklart kan det hända saker på en ridbana, men jag menar är att om hästen sticker så kommer den ingenstans. Det värsta som kan hända är att det tar några varv innan ni stannar. Att hästen blir skrämd/gör krumsprång händer ju liksom oavsett vilket bett du har i munnen.

Sen vill jag upprepa mitt råd att kolla upp munnen.

om du inte har kontroll på din häst med ett vanligt tränsbett kanske det är dags att "uppfostringsrida" lite? galopp ett halvt varv på volten, trav, skritt, halt, rygga kanske, direkt fram i galopp igen, öka och minska volten osv. och börja inte dra mer i munnen på hästen för att den "biter sig fast", det gör bara saken värre. och våga byta bett. håll bara handen stilla och gör andra övningar istället. och som andra redan sagt, ta hjälp av en tränare.
hoppas jag inte bara upprepade det ngn annan sagt, läste inte igenom dom andra svaren så ordentligt :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur