Bitande/naffsande föl

L

lacessere

Min lille prins vill helst ha ett grimskaft i munnen innan grimman kan komma på. När han leds in brevid mamma biter han på sitt eller moderns grimskaft (han binds till moderns grimma med grimskaft). Uppbunden eller vid hand biter han på grimskaftet. Ja, helst hela tiden.. Då han är utan grimma försöker han gärna bita tag i jacka eller hår, och om man inte passar sig kan en liten hårtest glatt ätas upp.

Är det någon som har erfarenhet eller förslag på vad jag kan göra för att undvika naffsandet?

Sv: Bitande/naffsande föl

Min egen bebis höll också på så under en period, men jag gjorde inte så stor affär av det utan bara korrigerade lugnt genom att ta bort det han bet på eller flytta undan honom. Gång på gång på gång..... men nu är det helt borta. Åldersrelaterat eller test, inte en aning, men det är ju små barn som går in och ut ur alla möjliga perioder.

Men om du handmatar din häst, så sluta med det, det är ett otyg.

Min egen bebis höll också på så under en period, men jag gjorde inte så stor affär av det utan bara korrigerade lugnt genom att ta bort det han bet på eller flytta undan honom. Gång på gång på gång..... men nu är det helt borta. Åldersrelaterat eller test, inte en aning, men det är ju små barn som går in och ut ur alla möjliga perioder.

Men om du handmatar din häst, så sluta med det, det är ett otyg.

Jag rättar honom varje gång han vill bita mig eller i mina kläder. Ibland klappar jag till honom lätt då han är för påfrestande. Mot personer som inte hanterar honom dagligen är han mer envis och försöker bita i deras kläder.. Testar gränsen?

Dock så är det väldigt svårt att få på honom grimman ute om han inte får bita på grimskaftet. Då jag leder in/ut dem är det också ganska svårt att undvika beteendet, eftersom han ändå inte går på helsträckt grimskaft hela tiden.

Jag tror det är åldersrelaterat som du nämner, och hoppas det försvinner med tiden!:)

Jag handmatar honom aldrig.

Min lille prins vill helst ha ett grimskaft i munnen innan grimman kan komma på. När han leds in brevid mamma biter han på sitt eller moderns grimskaft (han binds till moderns grimma med grimskaft). Uppbunden eller vid hand biter han på grimskaftet. Ja, helst hela tiden.. Då han är utan grimma försöker han gärna bita tag i jacka eller hår, och om man inte passar sig kan en liten hårtest glatt ätas upp.

Är det någon som har erfarenhet eller förslag på vad jag kan göra för att undvika naffsandet?

När våran förra gjorde så gjorde han det för att det kliade i tänderna:) det försvann sen när det slutade klia, men vi korrigera honom alltid, speciellt när han började bita på oss/våra kläder:)

Vår femåring har ett stort behov av att undersöka med munnen. Vi har inte gjort så mycket vid det, har han nått i munnen jag vill ha ut så har jag lugnt pillat runt i hans mun tills han släpper. Numera har han sällan saker i munnen.

Tvååringen pillar in rätt mycket grejer i munnen, gör samma med honom.

Skulle aldrig bli arg eller slå honom för det, hur skulle han fatta det?

Så om det råkar vara ditt finger, din kind eller din baby hästen smakar på nästa gång så pillar du också lugnt runt i hans mun tills han släpper, utan att bli arg?

Och om du faktiskt blir arg då (vilket jag tror) hur ska hästen förstå att den får bita i jackan men inte så stort tag att din arm blir klämd.

Man måste vara tydlig med hästar. Antingen får den bitas eller så får den inte bitas. Mittemellan finns inte HH

Mja, eftersom att jag är människa och kan tänka lite framåt så förebygger jag hellre.
Han "får" inte stå och tugga på saker, är det viktiga saker(typ kinder, fingrar, bebisar) så håller jag dem ur vägen och blockerar om han får för sig att undersöka dessa med munnen. Då pillar jag oftast honom i munnen eller distraherar honom på annat sätt.
Mindre viktiga saker som grimskaft osv vaktar jag inte lika noga, utan petar in några fingrar i mungipan tills han släpper. Tillslut lär han sig att det bara blir obehagligt när han stoppa in "mina" saker i munnen, och så slutar han.

Blir man arg, skriker och slår dem(i varierande grad) skrämmer man dem bara, det lär de sig inget av. I värsta fall lär de sig att bli snabba nog att hinna bita innan människan hinner smälla till dem, det är en lek de ofta leker med varann, "kan jag hinna bita dig och hoppa undan innan du biter mig tillbaka". Och såna lekar vill jag inte leka med mina hästar.

Har hittat ett bra tips i en annan tråd, om någon annan har samma problem. Smörja/spruta grimskaftet med "antibit"-medel. Kan funka! Är ganska svårt att leda hästen då han går med sig själv..

Mja, eftersom att jag är människa och kan tänka lite framåt så förebygger jag hellre.
Han "får" inte stå och tugga på saker, är det viktiga saker(typ kinder, fingrar, bebisar) så håller jag dem ur vägen och blockerar om han får för sig att undersöka dessa med munnen. Då pillar jag oftast honom i munnen eller distraherar honom på annat sätt.
Mindre viktiga saker som grimskaft osv vaktar jag inte lika noga, utan petar in några fingrar i mungipan tills han släpper. Tillslut lär han sig att det bara blir obehagligt när han stoppa in "mina" saker i munnen, och så slutar han.

Blir man arg, skriker och slår dem(i varierande grad) skrämmer man dem bara, det lär de sig inget av. I värsta fall lär de sig att bli snabba nog att hinna bita innan människan hinner smälla till dem, det är en lek de ofta leker med varann, "kan jag hinna bita dig och hoppa undan innan du biter mig tillbaka". Och såna lekar vill jag inte leka med mina hästar.

mycket bra svar! håller med dig till fullo!

Gäller det föl så för jag bara undan mulen och ser till att inte befinna mig så jag kan bli biten. Om fölet tuggar på grimskaftet ignorerar jag. Pillar ut grimskaftet ut munnen om jag behöver det. Är det mer våldsamma bett på lek, dvs fölis som hoppar emot en på bus eller liknande har jag upplevt att det fungerar väldigt bra att stampa till i backen och liksom brösta upp sig. det har räckt fint för mig.

Har aldrig smällt till ett föl, det är ju ungar vi håller på med som inte vet hur man uppför sig.

Jag har även gett min fölis en basketboll i boxen med lite mindre luft i. Det är hans leksak och den får han bita i och kasta med så mycket han vill. Jag leker inte med honom med den, men han kan sysselsätta sig själv när han står ensam inne. Han är ursöt när han står med huvudet hängande över boxväggen med sin boll i munnen:love:

Jag har bara sagt nej och satt handflatan mot mulen (då kan han inte tugga) när mitt hingstföl provat tugga på mig och det har i princip helt upphört.

Däremot vill han gärna tugga på ett grimskaft när han verkas och det tycker jag (än så länge) är o.k.
Han är inte helt förtjust i att verkas men han accepterar och står stilla (ser precis ut som sin mamma när hon inte är helt nöjd med öronen lite hängande utåt och "inverterad" blick:D).

Precis samma look som när han skulle premiärlastas och lugnt och stilla tvärvägrade att gå på... Han är dock rätt lättövertalad när det gäller mat och följde efter mathinken och stod sedan och mumsade lugnt medan hans mor gick in och ut ur transporten.

Ett sätt är att överlista honom, vilket jag gjort med min grabb. Han var helt hopplös att få på grimman i hagen allrahelst, då han bet sig tag i nosremmen innan jag hann trä på den runt nosen.

Så, jag öppnade helt enkelt nosremsspännet OCH nackremmen och hängde på grimman över med nackremmen först och när den var knäppt så knäppte jag enkelt nosremmen. Därefter koppla på grimskaftet. ingenting i munnen :)

På promenader så viftade jag lite lätt på grimskaftet så han inte fick tag, och dessutom tyckte han inte att det var så mysigt när det touchade honom på näsan när han försökte.

Han har dock på ett tidigt stadium lärt sig att man inte biter på mig o kläder, även om han försöker sno åt sig nåt skosnöre emellanåt :)

*kl*

För att jämföra lite. En ledarhäst pillar väl inte lugnt bort bettet som unghästen gör? Utan där är det rejäl åthyttning som gäller.
Det är inte ok att smaka på mig, grimman eller grimskaftet. Man behöver inte bli våldsam men den ska förstå att det inte är ok, oftast räcker det med att hytta lite med näven, "blåsa upp sig" och bli arg. Smaka på saker kan de göra på annat, inte mig.

*kl*

För att jämföra lite. En ledarhäst pillar väl inte lugnt bort bettet som unghästen gör? Utan där är det rejäl åthyttning som gäller.

Har du sett hur mycket bus, bit och sparkar som stona står ut med? Det är ingen fölig som får spö för att de biter och busar, ett elakt öra på sin höjd.

Jag har heller inte sett någon ledarhäst "slå ner" någon unghäst som kommer och vill busa, antingen busar ledarhästen tillbaka(ibland kanske onödigt hårt om han vill att unghästen ska sluta) eller så vänder han rumpan till, ett elakt öra eller ett litet skrik. Det ska verkligen ha gått långt innan de faktiskt får en smäll.
Dessutom är det så att hästar förstår hästars kroppspråk, att läsa vad vi vill med våra konstiga kroppar är nog inte alltid lika enkelt för dem. Dessutom är ledarhästen en individ som de redan vet är den som bestämmer, då h*n alltid bestämmer i hagen hela dygnet. Skulle tro att en unghäst inte är lika säker på människans rang, och därmed inte svarar på lika subtila signaler som de skulle om det var ledarhästen som gjorde det.

Vi ska tänka på och vara medvetna om hur hästar hanterar varann, men vi ska inte tro att vi bara kan härma det vi ser, för då blir det fel. Innan ledarhästen smäller till en flockmedlem så har den fått ett antal mycket subtila och vissa mindre subtila varningar, som vi kanske inte ens sett.

Innan vi kan vara säkra på att vi varnat unghästen så att den förstått att "slutar du inte så får du smäll", så får vi inte slå dem. De fattar inte då, de tror bara att de blivit oprovocerat överfallna.

Jag tycker också att man ska vara medveten om att det finns flera anledningar till att en unghäst tuggar på grejer.
- Den kan vilja undersöka = det vill jag inte kväsa, då får jag försöka styra om så han får oömma saker att undersöka
- Den kan vilja busa = det får han göra med någon annan än mig, det måste jag försöka förklara så han förstår(brukar inte vara stort problem väl, om de har någon att busa med i hagen)
- Den kanske tappar tänder och det kliar vansinningt = det kan jag heller inte bestraffa, vet ju själv hur gräsligt ett myggbett är.. får jag försöka hålla fingrarna ur vägen och erbjuda tuggvänliga grejer

Han själv en unghäst på 2,5 år, han har på sistone varit vansinnigt tuggig och haft precis allt i munnen, och idag tappade han sin första tand! :love: Klart det kliar.

Jodå men är du hästens mamma?

Ett ungt föl kanske man kan göra som det sägs, pilla ur men allt som är avvant måste börja lära sig, om inte annat respekt.
Har du inte sett ett hingstföl uppfostras av äldre?

Det handlar inte om att man ska daska till eller så, det handlar om att fölet ska respektera människan, man får inte tugga på allt även om det kliar. Och jag varnar innan, inte så bra som en häst men budskapet går fram. Jag har aldrig haft problem med unghästar som bits i tid och otid.

Nej, det är jag inte.
När du skriver rejäl åthutning så tror jag folk kan tolka det som att det är ok att klippa till unghästen/fölet, för så skulle ledarhästen göra. Och det är det ju inte, därför ville jag förtydliga.

Jag anser att man kan visa hästen vad som inte är önskvärt utan att klappa till den, men det var säkert så du menade, kan bara tolkas på olika sätt.

Jag har sett en äldre valack uppfostra unghingstar ja, och han rörde dem inte en enda gång.
Med bakåtstrukna öron jagade han dem så de var i den del av hagen han bestämde, och sedan vaktade han dem så att de inte gick någonstans. Där fick de vara tills de föltuggade fint och lovade vara lydiga, och för det behövdes alltså inget fysiskt våld. Han flyttade på dem och sa "JAG bestämmer vart ni ska vara", och så snart de accepterade det var det lugnt.
Inte en enda gång har han sedan behövt bruka våld, de har inbjudit till lek och då har han ibland lekt med dem, och ibland ignorerat dem.

Liknande trådar

Hästvård Jag har hand om ett 4 månader gammalt föl. Hans mamma står i boxen p.g.a skada. Det är fortfarande för tidigt att separera dem, men ca...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Snapsen
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: Heulwen
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 372
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix