Sv: Bita på naglarna...
Testa att sätta på sådant där plåstertejp som man kan köpa på apoteket samt införa ett belöningssystem.
Plåstrena skall vara för att han skall bli påmind att låta bli lättare och det smakar lite illa samt biter han blir det på plåstret (tejpplåster åker inte av lika lätt som vanligt plåster) och belöningen är till för att öka hans motivation att komma ihåg.
Själv bet jag på naglarna när jag var liten men inte så mycket att det gjorde ont. Jag slutade av mig själv när jag blev lite äldre.
Tjat tenderar att göra att ovanor bara blir värre både på stora och små.
Vill han inte ha något äpple eller liknande att tugga på om du erbjuder det när han börjar att tugga på naglarna?
Tugga kan faktiskt vara rätt skönt ibland och det är lite synd att han är så liten för ett tuggumi (sockerfritt) hade ju kanske varit en variant att välja mellan när "tuggbegäret" dyker upp.
En tuggleksak av något slag kanske.
En med piggar eller liknande skulle säkert kunna vara mysigt att få tugga på även för en 2 åring. Jag har minnen från det jag var barn att jag kunde tugga på plast som var lite tuggvänlig, eller toppen på blyertspennor mm och då var jag långt över 2 år. Sög på kläder gjorde jag pckså och hår.
Att jag sedan vid 6 års ålder plockade upp använda tuggimi från marken och tuggade på för att sedan stoppa i byxfickan kan vi prata mer tyst om