Bit Fitting The Horse

Leafhillranch

Trådstartare
Det har varit en del discussion om bet och dess funktion. Jag vill dela med Dale Myler Bitting Series: Understanding Bit Risistance #1-#4.
Förhoppningsvis kan det hjälpa alla med betsling och dess påverken på hästen.
www.youtube.com/watch?v=MqGXCWVSS0Y
www.youtube.com/watch?v=mT9joq7aef4&feature=related
www.youtube.com/watch?v=VzJoJOAPzcw&feature=related
www.youtube.com/watch?v=X4N47KgglCc&reature=related

Det är ingen "reklam" att köpa Myler Bit´s för det finns likvärdig bet desighn som deras!
Det är information om hur ett bet påverka hästen!
Tydlig förklarning óch bra bilder.

Senast ändrad:
Sv: Bit Fitting The Horse

Varsågod:
Rolig när man kan vissa till ett "Show & Tell" video där man kan få en uppfättning om vart ett problem kan ligga.

Jag har kollat på dessa förut, de är verkligen jättebra! De hjälpte mig verkligen att förstå hur hästens mun ser ut och fungerar.

Jag tycker dock fortfarande det är synd att Myler inte gör bett i mindre storlekar, de förstår ju vikten av att ha ett passande bett! Men min herre med en bettstorlek på 9,5 kommer aldrig kunna ha deras bett. Överlag är det väldigt svårt att hitta bra bett i den storleken...

mvh rider nu mest på hack, men även de kan vara svåra att passa in på en häst med kort huvud...

Jättebra informativa videos!

Jag har aldrig riktigt lärt mig exakt hur det fugerar med bett osv, men nu känner jag att jag har massor med bra information, han förklarade bra och med bra bilder och visade.

Tackar så mycket :bow:

Jag förstå....det måste vara valdig frusteranda att känna till problemet men kan inte hitta ett bet som löser problemet :mad:

Om det finns bet i din häst storlik som din hovslager kan smid om lite?

Jag har kollat på dessa förut, de är verkligen jättebra! De hjälpte mig verkligen att förstå hur hästens mun ser ut och fungerar.

Jag tycker dock fortfarande det är synd att Myler inte gör bett i mindre storlekar, de förstår ju vikten av att ha ett passande bett! Men min herre med en bettstorlek på 9,5 kommer aldrig kunna ha deras bett. Överlag är det väldigt svårt att hitta bra bett i den storleken...

mvh rider nu mest på hack, men även de kan vara svåra att passa in på en häst med kort huvud...

Bombers har bett i små storlekar. Anatomiskt utformade.

Om man letar finns det en hel del i 9,5 som går att köpa från svenska webbshoppar, men lite dektektivande krävs allt :)

Tack för tips allihopa!

Har kollat på bombers många gånger men har inte lyckats klura ut vilken variant som vore bäst att prova för just min häst. Då de betten är så dyra vill jag inte gärna behöva köpa fler för att prova (inte just nu när jag är student iaf).

Jag har funderat lite på pee wee bettet också, men är lite tveksam till det av olika anledningar.

Just nu kör vi vidare med hack då det fungerar bra, har beställt ett måttsytt av sadelmakare som kommer passa bättre. Men helst vill jag ha ett bett att variera med också

Gimlan - om du har ett konkret tips på små bettfår du gärna pma mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka