Bisolvon till häst??

Lokkur

Trådstartare
Hej! Har en tjej i stallet som har en häst som har börjat hosta en del ibland, och de är lite slemmigt, men för övrigt är hon lika pigg och alert som vanligt, hennes ägare hade hört att man kan ge bisolvon för människor till häst? Stämmer det, är det någon som gjort det och vad är resultatet?
Vet ju att bisolvon gör ju så man hostar mer eftersom slemmet ska upp, så de känns lite hemskt och ge till hästarna. ?

hade det varit min häst, hade ja ju hört med veterinär först, men inte mycket man kan göra mer än att fråga här tänkte jag!:)

Sv: Bisolvon till häst??

Man medicinerar ALDRIG hästen utan att ha rådgjort med veterinär först, alla medikamener är inte anpassade att använda på hästar och de kan bli direkt sjuka av vissa mediciner.

Så ja veterinär först, och man måste nog se allvaret i hosta på häst som inte ger med sig. Ofta är det stallmiljön som är boven i dramat, vad hjälper det då hästen med att få hostmedicin när orsaken ändå inte åtgärdas.

Förr fanns bisolvon.vet. Pulver. Dvs samma verksamma substans men till häst. Med livstids slaktkarens...

Bisolvon gör inte att man hostar mer. Det gör slemmet tunnare så att man får upp det när man hostar. Dvs det krävs mindre hostansträngning att få upp det som retar.

Men, jag kan inte annat än hålla med Lovisaeleonora - det är inte bisolvon den hästen ska ha utan en veterinär. Att försöka behandla en dammhosta med bisolvon t ex är ju inte det mest lyckade. Så, låt veterinär avgöra VARFÖR hästen hostar - och om och i så fall med vad hästen ska behandlas.

Även jag hade tagit ut en veterinär för att ta prover, virologiskt och bakteriellt för att se vilken behandling hästen behöver.

PS Jag har en gång fått rekommendationen bisolvon brustabletter till häst. det gick åt många...

Ja precis, det är vad jag också skulle ha gjort.
Min häst hosta på sen sommaren för några år sedan de tog 3 dagar sen åkte ja till veterinären. Han har alltid hostat på sen sommaren, men inte de sanaste 2 åren (peppar peppar ta i trä) Veterinär hitta ingen och trodde de var en allergi.

För det är ju inte normalt att hästen hostar så ofta som denna gör nu. Är dock ingen damm hosta för hon hostar OFTAST vid angsträgning, och de låter väldigt slemmigt. Men de börjar ta av nu
Hon har ju hostat i lite mer än 1 vecka. men får se hur hon gör.

. Är dock ingen damm hosta för hon hostar OFTAST vid angsträgning, och de låter väldigt slemmigt. .

Det där är tyvärr rätt typiskt dammhosta. Behöver ju givetvis inte vara dammhosta, men man kan INTE utesluta det för att det är enbart/oftast vid ansträngning och låter slemmigt.

Dammhosta kommer oftast vid just ansträngning, typexemplet är i första traven. Och dammhosta kan vara tung, blöt och låta 'slemmigt' - det beror på hur illa det är.

När min var som värst så det lät som riktigt, riktigt ful 'sjukhosta'. Tung, blöt och slemmig. Men det var dammhosta. Det kom upp fascinerande mängder slem av det slemlösande.

Han har en gång till behövt medicinerats. Då började det som en torr 'hackhosta' 1 - 2 ggr ibland och då bara i trav/galopp. Men sen bytte hostan karaktär till tung, fuktig - och han började hosta även i stillhet.

Det där är tyvärr rätt typiskt dammhosta. Behöver ju givetvis inte vara dammhosta, men man kan INTE utesluta det för att det är enbart/oftast vid ansträngning och låter slemmigt.

Dammhosta kommer oftast vid just ansträngning, typexemplet är i första traven. Och dammhosta kan vara tung, blöt och låta 'slemmigt' - det beror på hur illa det är.

När min var som värst så det lät som riktigt, riktigt ful 'sjukhosta'. Tung, blöt och slemmig. Men det var dammhosta. Det kom upp fascinerande mängder slem av det slemlösande.

Han har en gång till behövt medicinerats. Då började det som en torr 'hackhosta' 1 - 2 ggr ibland och då bara i trav/galopp. Men sen bytte hostan karaktär till tung, fuktig - och han började hosta även i stillhet.

Okej de visste jag faktiskt inte. Har aldrig haft någon dammhäst eller känner någon häst som har det. Och märker ju nu att de blir dammigare i stallet eftersom vi ahr några i stallet som promt ska borsta sina hästar inne i stallet så all damm hamnar där (Men nu ahr vi de som regel att så länge de inte regnar borstar vi ute) Vet inte hur mycket det ahr att göra med dammhosta, men de måste göra en del.

Vi hade en gammal shettis med bronkit som fick T. Bisolvon efter tips från veterinär och hon svarade otroligt bra på det. Tror att hon fick fyra tabletter/dygn men minns inte säkert. Hon var så gott som symptomfri på detta.

Kan man medicinera katter med det så funkar det nog till häst också. Jag hade dock kollat upp hostan med en vet först.

Kan man medicinera katter med det så funkar det nog till häst också. Jag hade dock kollat upp hostan med en vet först.

Något livsfarlig jämförelse. Även om ett djurslag kan få en viss medicin är det INGET som säger att den kan ges till andra djurslag. Framför allt kan doseringen bli alldeles på tok. T ex tål två jämnstora djur som ko och häst (viktmässigt) helt olika mängd sederingsmedel. Vissa avmaskningsmedel kan endast ges till ett djurslag etc etc. Listan kan alltså göras lång. Nej - verinär är det som gäller - i varje fall ett rådgörande samtal.

Man kan "medicinera" hund med Exspot, vilket har orsakat flertalet katters död. Det går absolut inte att jämföra djur och djur.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 716
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka