Ja, får katten tillräckligt med människosällskap så klarar den sig nog, men dessa katter uppskattar verkligen sällskap, och blir väldigt kärvänliga mot varandra och mot sina hussar och mattar. Hur de funkar med hundar har jag ingen egen erfaranhet av, men det sägs att de ska funka bra med andra djur, och uppfödaren till bägge mina ragdolls hade hundar hemma (den första en yorkshireterrier, den andra en tervuren), och det verkade ju fungera utmärkt.
Alla semilånghår saknar i princip underull, det är det som gör dem till semilånghår. Perser däremot har väldigt mycket underull, varför de då kallas äkta långhår. Det är också därför deras päls tovar sig så lätt.
Rgdollen päls är väldigt silkig och tät, nästan som kaninpäls. Jag tror inte de är speciellt frusna av sig, inte mer än nån annan kattras.
Det är ingen utekatt. Ingen av mina raggisar uppskattar att var ute speciellt mycket, bara en liten stund i koppel kan vara kul, sen vill de in i värmen och tryggheten igen. Så de är inga vildbasar direkt på den fronten. Min birma däremot (jag har ju en sådan också) uppskattar verkligen utelivet!
Var det
denna du menade? Det är min hannes farfar, Bobby Blue! En mycket vacker och maffig herre!
Han är mycket riktigt blå bicolor, en inte alls ovanlig färg, men det är inte alltid man får tag på en som är så perfekt tecknad som Bobby. Men det spelar kanske mindre roll om man bara ska ha kissen till sällskap? En feltecknad bicolor är dessutom den bästa chansen för att få en ragdoll till ett lite billigare pris. Som fetecknad räknas katten om den har vitt på öronen eller svansen, eller om bläsen når utanför något av ögonen.
En sådan ragdoll kan gå för 4000-5000:-.
I normala fall (om det alltså inte är några "fel" på kattungen) kostar en ragdoll 5000-7000:-.