Birkelandsfraktur - op. eller inte??

M

Månsane

Skulle vilja veta hur prognosen för birkelandsfraktur (POF) ser ut?
Ni som opererat, har det blivit bra?

Ni som inte opererat, har det blivit problem längre fram?

Min femåring har haft lite väl kul i hagen, brallat av sej ena skon och blev svullen över kotan.
Nu kollade jag henne på klinik och hon är inte halt i skritt och trav rakt fram, men vid böjprov 1,5 grad hälta.
Vid röntgen hittades en birkelandfraktur, men det är osäkert om det är den som är orsaken till hältan.

Hade ni opererat oavsett?

Sv: Birkelandsfraktur - op. eller inte??

Min häst op. vid 4 års ålder i bägge bakkotorna.
!,5 grad på det ena ua på det andra.

vid op. såg man värre slipfåror o lokalt grava infl. på benet som var ua.

Den hade lång konv. men blev helt bra. Ua idag 7 år senare- har tävlat till msv a
Gav cosequin 6 mån. efter op.

Jag har haft två hästar med Birkelandfragment. Den ena opererades dock missades den av första veterinären, så det blev längre konvalesens än om den hade opererats med en gång (typ 3-4 månader). Dena ndra fick alrig problem och gick 1.40 hoppning utan problem, alltid ua på böjprov.

Jag har haft två hästar med Birkelandfragment. Den ena opererades dock missades den av första veterinären, så det blev längre konvalesens än om den hade opererats med en gång (typ 3-4 månader). Dena ndra fick alrig problem och gick 1.40 hoppning utan problem, alltid ua på böjprov.

Den andra opererades alltså inte? Och har inga problem av den?
Anledningen att jag tvekar är att det mer känns som hon reagerat på hagbuset och svullnaden gått ner rätt mkt av sej själv innan jag kollae henne.
Jag siktar ju på kvalitén till hösten och det kan bli tufft om konvalecensen drar ut på tiden.
Så nu får hon butta 10 dar och vila 14, sen ska vi böja igen.
Kvarstår problemen så får man väl anta att det är POF:en som spökar och operera.
Men annars känns det tokigt med en operation "ifall attt". Det verkar som en del haft problem efter operation.
Skönt att veta var att just denna benbit inte anses som ärftlig.
Läste att den var vanligare på travare och speciellt dom som roterar benet utåt...
Kanske inte så bra då att min är rätt "travsäker" (fast hlv.bld;)) och lite insabil i hasen:confused:
Undrar om det har nåt samband?

Hur pass stora var benbitarna som togs bort?

Upptäcktes det vid besvär, eller "bara" rutinröntgen?

Det upptäcktes vid första böjprovet- Kvalitén.

En var stor som en sockerbit o den andra som en ärta.

Haft några som är operarade för det, travhästar. Alla har kommit tillbaka utan några större komplikationer. Tycker det verkar klokt som ni bestämt, avvakta och böja igen. Onödigt att operera och speka i benen i onödan, men kvarstår hältan är det ju inte mkt att fundera över.

Det upptäcktes vid första böjprovet- Kvalitén.

En var stor som en sockerbit o den andra som en ärta.

Tack för svar!

Vet du om dom har kvar böjprovet på kvalitén?
Har för mej det var rätt mkt disskutioner om just det för ett par år sedan.

Tack.
Hur lång tid har det tagit från operation, tills dom varit i full gång igen?

Det beror på om de har orsakat inflammationer o slipfåror i ledbrosket.

Min förra oppades. Birkleandsfrakt/POF:en upptäcktes på rtg som tvååring, bedömdes av tre kompetenta vet som osannolikt att det skulle ge problem, och op rek ej. Strax efter inridning gav den problem, minimala, men togs bort då. Hästen helt återställd.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 937
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka